dinsdag 20 april 2021

Knulligheid alom

 Vanavond keken we, uiteraard, naar de persconferentie van de MP en zijn 'sidekick', mijnheer Hugo de J. Tja, een hoopvol verhaal van Mark R. en tja, weer goed vertolkt door de mevrouw die een sluis naar haar vernoemd zou krijgen, in IJmuiden. (Dat laatste gaat niet door, begreep ik?)

Goed, in ieder geval die De J. vertelde dat ik en mijn jaargenoten uit 1952, ja ik ben al zo oud, (eg!), afspraken hadden kunnen maken om te worden gevaccineerd! Nooit iets over gehoord, nergens iets over gelezen. Geen briefje in de bus, geen aankondiging op tv, geen persbericht, geen TXT dingetje op tv! 

Ho nu, wat nu? Ik had al geprikt kunnen zijn, als ik me maar had opgegeven, volgens de minister? Maar hoe dan en waar dan? Wij hebben nooit een bericht(je) gehad, nooit een oproep gehad, nooit wat gehoord! Tot de geliefde eind vorige week, de dag voor onze welverdiende vakantie, want hardwerkend volk die we zijn, een brief kreeg met een uitnodiging, een telefoon nummer en een lijst om in te vullen.

Gelukkig, een van ons beiden zou dan wel (met een eerste prik) gered worden, opluchting inderdaad en dat zeg ik uit de grond van mijn hart. Ze kreeg meteen een afspraak voor een tweede vaccinatie, ongeveer vijf weken later en, ja, dat gaf wel wat vertrouwen, als ik eerlijk ben, nu ja, als wij eerlijk zijn.

De prik is voor aanstaande donderdag gepland, rond half twaalf, in de RAI, jullie hebben daar misschien wel eens van gehoord, een groot 'zalen centrum' zeg maar in A'dam Zuid. 

Als goed marine man maak je dan een zogenaamde 'recce', een onderzoek naar de bereikbaarheid van het doel. Dat deed ik op de fiets, natuurlijk. De RAI, in Mokum zuid, zoals ik al zei, ligt nauwelijks tien kilometer van mijn woning en het was ook nog eens lekker weer. Het vaccinatie centrum stond heel goed aangegeven met allemaal gele borden, net als de borden verwijzend naar vacccentrums, die wij, de afgelopen week, in de rest van het land hadden gezien, richting allerlei dorpen en stadjes in en op het platteland.

Enfin, ik hoorde het verhaal van De J en dog: heb ik wat gemist nu? Nogmaals: geen briefje, geen bericht, niks. Terwijl ik wel in die te vaccineren groep viel en die minister een beetje mijzelf en mijn jaar genoten in de ze.. zette! Gvd de gvd de gvd. Wat een knulligheid, wat een gedoe, eigenlijk.

Nu ben ik geen echte digibeet, dus snelde ik 'uiteindelijk ijlings' naar het tik apparaat (ja, dat zijn fraaie woorden uit de voormalige formule voor ei/ij, d of dt, zoiets, of was dat nu 't kofschip?) In ieder geval, ik tikte in: vaccineren, 1952 en, ja hoor: ik kon inloggen en kreeg, met behulp van mijn DigiD een afspraak, zomaar, zonder brief van GGD of huisarts!

Op 0305 is mijn eerste prik gepland, in het midden van de middag. Daarna, de tweede, vijf weken later. Maar het is natuurlijk allemaal knulligheid alom. Waarom moet je/kan je zelf, vanuit het niets, een afspraak maken? Waarom zorgt de regering/GGD/Huisarts niet voor zoiets? Ik bedoel, het is toch heel erg essentieel dat we allemaal worden gevaccineerd? Het lijkt me dat, volgens de geleerden die ik hoorde, het percentage zieken af neemt, juist door die vaccinaties. Maar waarom al die 'selfservice' dingen?

Ik begreep, uit het vragenlijstje, dat je wel een beetje een bekend moet zijn met onze NL taal. Maar: hoeveel mensen met een niet NL taal achtergrond komen op die ideeën/dat idee om een vaccinatie afspraak te maken? Hoeveel van die voornoemde mensen, met een taal achterstand, zijn wel zo goed in het internet thuis om die vragen te kunnen beantwoorden? Of hebben een brief gekregen/een 'thuis' coach om hen te helpen? Helemaal al, als je hoort dat die mensen door hun (de meeste dan toch) imams, in die afgrijselijke moskeeën, met dat afgrijselijke geloof, niet worden begeleid naar en tot dat vaccineren, maar dat die achterlijken met die mutsjes en die idiote baarden, hun gelovigen/toehoorders, zelfs afraden om zich te laten prikken? Omdat alleen christen honden die ziekte krijgen, nu ja, woorden van die strekking?

Het is toch allemaal knulligheid? 

Maar goed, over een paar weken, op de derde mei, ben ik weer in de RAI. Met een T-shirt en, hopelijk en misschien, wel op de fiets, als het echt goed weer is.

Eh ja, en ja, het was goed weer, de afgelopen week. We waren een weekje op vakantie in de Achterhoek, in een bungalowtje. Er was uitbundig zon en ik fietste elke dag, in de ochtend. Maar: koud man, koud. Ik reed nooit meer dan een uurtje, met arm stukken en beenstukken en winterhandschoenen aan. En dan nog kwam ik verkild terug. Hoewel we een heerlijk terras hadden voor ons huisje, hebben we daar nooit kunnen zitten, het was absoluut te koud. Er stond een strakke noordoostenwind en die maakte alles heel fris. Tja, die global warming, it is me what! We hebben wel veel gelezen, daardoor. 

!En: voor die ene oplettende lezeres, nee ik ben niet op de fiets in Zieuwent geraakt, het was te ver en te koud. Nu ja, we zijn er even met de auto doorgereden en hebben "De basiliek van het Oosten" weer eens aanschouwd en man, man, man, wat een indrukwekkend bouwwerk is het nog steeds!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten