dinsdag 17 augustus 2021

F1/Tennis/fietsen

Binnenkort komt de F1 weer naar Nederland. Dat moet heerlijk zijn voor de liefhebbers van die sport.
Een kennisje van me woont in Zandvoort, bij het circuit. Zij verheugt zich nu al enorm op de race, dat gebrul van de auto's en dat gedoe en dat leven in het (trouwens heel saaie) dorp en zo. Het is haar en hem gegund. Maar ik keek, tersluiks, fraai oud woord weer, even naar de prijzen van de entree voor die GP Zandvoort. De jongste dochter en haar vriend zijn ook vreselijke F1 fans, misschien daarom? De F1 gaat miljoenen opleveren aan Zandvoort en wijde omgeving.

Maar goed, er is dus nogal geld mee gemoeid.
Je mag 585,00 euro voor een tribune plaatsen aftikken, oef, wat een poen, soms een halve maand salaris? Niet voor de gewone man, geloof ik? 
 
Voor de finale van bijvoorbeeld de tennis finale van Roland Garros, die man was ooit een vliegheld uit WO1, voor de Fransen natuurlijk, maar werd neergeschoten door een Duitser, en ja, daar zit een heel verhaal aan vast, waar ook Anthony Fokker, de Nederlandse vliegtuigbouwer in Duitse dienst mee te maken heeft. (Die Garros was eerder wel heel afgezakt naar dat slappe tennisspel, overigens. Maar bien, soit, om dat te mogen zien, ik zal er nooit naar kijken, tennis is een afgrijselijk gedoe in mijn ogen) betaal je slechts 350 euro. Tennis is een naar spel, in mijn ogen. Er zijn meer rust momenten dan dat er gespeeld wordt. En dan nog dat middeleeuwse gedoe met die ballen mensen? ('Hen' heet dat tegenwoordig toch?) En dat gekreun van die spelers/speelsters/hen, na elke geslagen bal? Maak me gek...!)
Maar goed, even terug van mijn 'haatpaard', want ja, ik haat tennis, een debiel spel en een vreselijk gedoe, dat hele middagen gaat duren. 

Goed, verder: een finale van de Premier League is voor 750! pietermannen al te volgen, deze en vorige prijzen zijn allemaal per persoon, natuurlijk en ook nog eens buiten de kosten van de reis naar welke finale in welk land dan ook, in welk stadion in welk land dan ook en dat drijft de prijs nogal op, natuurlijk, inclusief hotel en vliegreis.
 
Goed, ik had en heb vaker bij finales of prologen van wereld koersen gestaan. Ik heb meerdere malen de TdF, de GdI en zelfs de VdE gezien, live voor mijn snufferd, maar ik heb er nooit iets voor betaald. Nu ja, je kom een pakket kopen met daarin een shirtje, een pet en een zonebril en vaak een rugtasje, allemaal met opdruk,voor een joet ongeveer.

Ik bleef zoeken, maar ik kon totaal geen bedrag vinden voor de entree van bijvoorbeeld, Parijs-Roubaix, van de Amstel Gold Race, Milaan-San Remo, Dwars door Vlaanderen, Parijs-Tours, noem maar op. Maar dus ook niet voor de Ronde van Vlaanderen, de echte eendagskoers van het jaar zeg maar, dus nam ik contact op met de 'inrichters' van die koers zoals dat zo fraai heet.
 
'Maar menneke, zijt ge op uwen kop gevallen, allez, jong, maar da trekt op niks, tiens. Den koers is toch gratis, kost u niks. Ge zijt zeker een 'Ollander da ge zo op uw frankses gaat zien, stommekloot! De koers is voor 't volk zunne en niet veur die sjieke meinse van den tennis of van den foetbaol, komt maor eens aan den start zien manneke, tien duzend mense, kiekt naor den start, twintig duzend mense kiekt naor den arrivĂ©, onderweg kiekt, vieftig duisend mense aan de wegen, op de televisie kieken een miljoen mense, allez, waor klapt ge over? Toegangs preise? Voor den koers van 't joar? Ge zeit zot zeker?' 
 
Ik werd stil. Ja, misschien wel een miljoen mensen die naar de koers kijken. Maar er gaat geen centiem van alle uitzendingen naar die koersen. Triest, toch?

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten