dinsdag 3 augustus 2021

Tja, alles digitaal

Een week of wat geleden, nu ja, misschien een maand of wat geleden, kreeg ik van onze provider, heet dat zo, nu ja, van Ziggo dus, een mailtje: "binnenkort gaat uw radio naar digitaal van analoog. Heeft u, naast de stroomkabel, nog een andere kabel die binnenkomt? Dan bent u al digitaal."

Nu ja, ik keek naar ons radio ding, modern zat, slechts vijf jaar oud of zo. Een stroom kabel en een Coaxkabel zag ik er in gaan en ja, nee, nu ja, da's niet analoog, toch? Tot vanmiddag om 1200 en enorme stilte viel op de radio. Schrik alom bij de lief die nogal een radio freak is, nu ja, geen freak, maar ze is gek van radio en muziek. Ik heb dat helemaal niet, ik heb er totaal geen oor voor muziek, hoor. Maar goed, de geliefde begon allerlei zenders af te zoeken en ze kwam er slechts een tegen, radio 10 of zo, die wel wat muziek gaf. Nu ja, dus die oude mail opzoeken, die ik gelukkig bewaard had en had gemerkt met een sterretje.

Er waren diverse mogelijkheden. Ik kon een 'antenne' aanschaffen, gratis en voor niks, maar met 'slechts' 30 radio zenders, hetgeen mij al veel leek, maar ik kon ook voor een 'kastje' kiezen voor 50 piek en dan had de echtgenote 300 of zo zenders. Dat ging haar te ver, nee, geen 50 euro voor iets dat je al jaren lang gratis gehad hebt, ze ze gedecideerd. En ze had gelijk natuurlijk. Muziek/radio/tv zijn allemaal hele vluchtige media, nu ja, alle media zijn vluchtig, niet waar? Alleen de gedrukte media zijn blijvend. Facebook, Twitter, Instagram, nu ja, noem maar op, het is allemaal als zand dat door je vingers glijdt. 

Je kan mailberichten nog vaak opslaan en teruglezen, maar met de eerder genoemde dingen kan dat niet tot nauwelijks. Ik moet zeggen dat Twitter en zo niet tot mijn groepen en interesses behoren, overigens. 

Enfin, wij, de lief in ieder geval, had geen radio ontvangst meer, nu ja, een zendertje, radio 1o van KPN, zuks. Dus als een dwaas die mail met dat sterretje van Ziggo opgezocht en aangeklikt en ja, dan komt et zo een stortvloed van informatie over je heen, dat is haast onmogelijk te verteren. Uiteindelijk koos ik voor "antenne". Dat was namelijk gratis en dan kreeg je nog eens dertig kanalen, zeg maar. Een andere optie was om een 'box' te kopen. Die was 50 euro, maar dan wel zonder verzendkosten. Maar ja, dan had je wel 600, ik zeg: zeshonderd, kanalen! Poe, wel veel niet? Wat mot je met 600 radio kanalen? 

Enfin, Ziggo was onverbiddelijk, ik moest kiezen. Dus dan maar de antenne, zoals gezegd. Toen keek ik even verder: er moest van alles afgesloten worden en opnieuw aangesloten worden en ja, totaal a techneut die ik ben, zie ik de bui al hangen, de beer al op het pad zien. Dat wordt toch een monteur in huis halen a 40 eurie oer uur en zo. Tja, die van Ziggo zijn slim zat. De uiteindelijke winnaars.

Wie van jullie weet er iets van? Wie van jullie kan me helpen op het rotsachtige en glibberige pad van analoog naar digitaal? Ik hoop dat jullie weten wat te doen, want Ziggo verkoopt ons liever voor vijftig euro een kastje dan ons, trouwe klanten door de jaren heen, trouw te helpen.

(grappig, ik lees momenteel een aantal boeken dat net gaat over de sores die mensen kunnen krijgen door te afhankelijk te zijn van dat soort firma's. Ziggo is wel eerlijk denk ik, maar waarom geen simpele gids over de omschakeling?)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten