zaterdag 6 oktober 2012

Diefstal

Dat er gejat wordt in supermarkten, dat weten we allemaal en dat weten niet alleen wij, wij, die zo bevoorrecht zijn om in een super te mogen werken, (cynisme, waarde lezers, is een beetje mijn manier) maar ook de wetenschap weet dat.  Maar waar ik echt helemaal niet cynisch over wil doen is juist over die diefstal(len), zoals de titel van dit nieuwe berichtje al luidt. Integendeel zelfs, stelen, of jatten of pikken of 'het herverdelen van goederen zonder financiële tegenprestaties', zoals een moderne en heel eigentijdse advocaat dat ooit eens zei, (nee, bij mijn weten was het niet ons aller 'Bram' die nu wel heel erg in opspraak is, terecht of onterecht), is natuurlijk gewoon uit den boze. Of het nu van een particulier, ik bedoel dus gewoon van jou of mij, is, of van een 'organisatie belast met winstoogmerk', ik bedoel nu handelsinstanties, zoals de Vomar er een is, maakt niet uit. Jatten is jatten! En dat doe je dus niet!
Nu ik deze deur ook maar weer eens op de mijn bekende subtiele wijze heb geopend moet ik natuurlijk ook cijfers gaan noemen. Dat heb ik op moeten zoeken, dat begrijp je. Cijfers zijn saai, maar worstel je der even doorheen, als je wilt. Ik ben geschrokken en misschien gaan jullie ook schrikken.
Het meeste steel/jat/pik werk gebeurd (in getallen) in supers, die, tragisch genoeg, met 78% van het aantal diefstallen fier, nou ja, heel hoog staan met een marktaandeel van 450.000 euro. (op jaar basis, hoor.)
Voor de oude knarren , zoals ik, is dat bijna een miljoen oude florijnen!
Dat is niet het grootste bedrag dat gepikt wordt, dat gebeurd bij kleding- en mode en dat soort zaken. Daar wordt maar liefst voor 1,2 miljoen euro gejat!
Men heeft, men, dat zijn mannen met puntige hoofden en baarden en zo en een hoop balpennen in de zakken van hun witte jassen, nu ja, die men dus, heeft uitgerekend dat een zelfstandig ondernemer, nu ze dit soort getallen berkend hebbend, 1 dag per week helemaal voor nop, niks, nada, werkt en dat hij eigenlijk zijn winkel gedurende vier dagen per jaar helemaal gratis laat leeghalen. Ik schrik daarvan, hoor.
Ik ga even preciezer worden. (Ja, nog steeds getallen, het wordt later smeuïger, hoop ik). Hoe ziet dat enorme getal van bijna 80% diefstal in de supers er nu ongeveer uit? Nou, dat hebben diezelfde mannen met die puntige hoofden en die baarden en die balpennen, je weet wel, ook uitgerekend. Het is namelijk zo dat van die 80% er vijftig procent door de klanten gejat wordt, maar de resterende 30% doen wij, het personeel.
Nee, jij en ik zeker niet en ook niet je maatje of je collega, of de filiaalmanager, de hoka of de assistent filiaalmanager of de mensen van de groente of het brood en zeker de bewaker niet, maar er zijn wel dertig procent klo....... onder onze directe collegae, die dat wel doen dus, blijkt.
Kijk, dat klanten stelen, dat weten we, dat maken we (vaak) dagelijks mee. Maar dat eigen personeel zo veel pikt, nee, dat is voor mij nieuw, eigenlijk. Ik vind het dan ook meer dan oké, dat dat soort eikels, als ze al betrapt worden, op staande voet ontslagen worden. De policy bij ons is dat er meteen de politie wordt bijgehaald, dus de dief krijgt meteen een strafblad en komt, voor zover ik het heb begrepen, ook in een speciaal register terecht, zodat het voor hem/haar moeilijk wordt, zeg maar onmogelijk, om binnen korte tijd terug te komen in de supermarkt wereld. En, moet 155 euro boete betalen aan de supermarkt.
Hoe die getallen precies liggen bij de Vomar, weet ik niet, maar het zal wel ongeveer in die 'bracket' liggen. (Nu noem je alweer de Vomar, hoor ik jullie zeggen, betalen die je voor die Blog om zo vaak hun naam te noemen? Nee, hoor, helemaal niet. Ze weten vermoedelijk niet eens van het bestaan van mij, of mijn Blog, dus ik ben gewoon helemaal neutraal. Maar, ze betalen wel een deel van mijn inkomen en ik werk daar en da's mijn dagelijkse leven, dus komt de Vomar voor in mijn Blogs. Ik wil daar graag over discuzeuren met je hoor, mail me maar: Lucedith@gmail.com)
Maar goed, jatten van de winkel is natuurlijk een enorme kostenpost en moet bestraft! Want, al die gasten die met pakken koffie en dozen tandpasta er vandoor gaan zorgen er wel voor dat onze eindejaarsuitkeringen minder hoog zijn. (Ook eigenbelang van ons, dus, om die gauwdieven te pakken)
Maar weet je wat eigenlijk nog veel ergerlijker is?
Dat je jat van collegae! Vroeger, ik deed nog late diensten,  nam ik regelmatig brood mee van huis voor in de pauze. Ik kocht dan een literpak karnemelk of drinkyoghurt, waarvan ik dan de helft bewaarde voor de lunchpauze van de volgende ochtend. (Ook nam ik wel eens een zakje kaasblokjes of dat soort hapjes mee om wat hartigs te knabbelen te hebben, tussen de bedrijven door.) De volgende dag had ik dan wel eens vroege dienst en als ik dan ging eten stond mijn pak karnemelk of drink yoghurt nog keurig in de koelkast. Maar wel helemaal leeg!
Ook dat is diefstal en ook dat dient bestraft, vind ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten