donderdag 4 april 2013

Pizza problemen (toch nog deel 1)

Kennen jullie 'men?' Je weet wel, 'men'. Die van: 'men' heeft gezegd, 'men' denkt, 'men' vindt en 'men' heeft besloten. Ach kom, jullie kennen 'men' vast wel. toch? Je leest over die 'men' in de kranten, je hoort over die persoon op het journaal, of op het radionieuws. Men, toch? Men is misschien wel een afkorting voor mens, denk ik, of voor mensen, in ieder geval, het is een hele belangrijke figuur, want, zoals geschreven, je hoort de naam heel vaak, meerdere malen per dag. In het woordenboek staat dat met 'men': "de mensen, iemand" bedoelt wordt. (als vnmw) (voornaamwoord, hoef je niet meer op te zoeken) Nou ja, daar wordt je wijzer van. (Ja, ik heb ook een boek thuis hoor, dus het staat er echt.)
Nu zijn er meer van dit soort figuren en plaatsen in ons land, hoor.
Vroeger dacht ik dat "elders" een hele grote plaats was, een enorme grote stad, waar 'men' de ligging niet precies van wist, want 'men' vertrok altijd naar 'elders'. Ook dacht ik als kind, dat 'Co' een hele rijke man was. Hij nam deel in bijna alle firma's die bestonden. Jansen en Co, Pietersen en Co en 

Kaat en Co en zo."
Nee, dit is geen originele gedachte van mij, moet ik eerlijk bekennen, hoewel ik zou willen dat het zo was. Het zijn de woorden van een vroegere 'meester' van de lagere school van me, meester Gerrit Jansen. Hij werd, het was een vogel liefhebber, ook wel Gerrit Vogeltje genoemd. Toen, ik was, wat, negen, acht, zoiets, vond ik die opmerking grappig. En nog steeds. (Het is al meer dan een halve eeuw geleden, reken ik terug! Een halve eeuw! F... van ferfelend, ja, denk ik nu: ik word ouder papa, geef het maar toe. Zong ooit iemand.
Maar goed, niet filosoferen en zo, maar even nuchter (hik) en ter zake. Ik was hedenochtend weer eens, voor de tweede maal op rij, voor FM2 binnen. Geen bruggen open, inderdaad. We deden even een bakkie en hij vroeg, (dat is het leuke aan die twee FM's, ze vragen en overleggen en geven geen brute opdrachten zoals ik mijn tijd wel eens moest doen aan het gaje, nee, dat was niet zo, ik had alleen maar leuke mensen onder me. Op een figuur na,m dat was een men, die ik.. zeik nou niet man, schrijf je Blog) of ik een actiebak wilde uitruimen want we hadden een quote wonderactie unquote FM2, van een bepaalde pizza soort.
Ik ga even de dieperik in. De meeste lezers van dit Blog zijn (ex)collegae, die ongeveer wel weten wat er zo leeft in Supermarkten land. Voor mijn trouwe lezers, die dat geluk niet hebben gehad, (cynisch, waarde lezer, cynisch) zoals Huub en Bertus, en die, al dan niet uit vrije wil en al dan niet met moeders, de supermarkten hunner keuze betreden, even een uitleg over dat wat er op merken gebied gebeurd.
In onze jeugd, H en B, (ik ga dat niet omdraaien hoor die initialen, het geeft dan een soort erotische gedoe, BH en zo), weten dat ook en jullie, de lieve lezer, goh, ik krijg ooit nog eens een 'berry' voor het meeste geslijm in een Blog, maar, vroeger was het leven gemakkelijk. Je ging naar de winkel en je had de keuze uit: melk, yoghurt, vla, karnemelk en chocolademelk. Er was DE koffie en Kanis en Gunnink en dan hield het wel een beetje op, ongeveer. Ja, je had Smiths chips en misschien nog een huismerk maar verder?)
In elk geval! Momenteel is het oorlog in 'consumenten' aandacht. Niet alleen in supers, natuurlijk. Ook benzinestations doen aan punten uitdelerij, in tuincentra kun je voor allerlei zaken sparen, die niks met tuinen te maken hebben en bij vliegtuig maatschappijen kun je sparen voor gratis reizen per trein of fiets, nu ja, noem maar op.
Maar om even terug te komen op de huismerken en zo. Op mijn afdeling heb ik natuurlijk de DV pizza's onder beheer. Pizza, ik schreef het eerder, is een, in mijn ogen, vierde bouwsteen voor het menselijk lichaam. Je hebt vetten, 8 cal/gr, je hebt eiwitten, 4 cal/gr en je hebt koolhydraten, eveneens 4 cal/gr. (Voor Joules moet je die getallen met ongeveer 400 vermenigvuldigen, klopt dat, kritische lezer?) Maar de vierde bouwsteen van ons lijf is: de Pizza, variĆ«rend van het soort dat je aanschaft/eet, ongeveer 200 cal/gr. Dat is natuurlijk bull, maar aan het aantal pizza's dat wij verkopen lijkt het af en toe belangrijker dan ademhalen of douchen en zo. 
"Da's dan wel een vette hap", hoor ik je denken, "Shit, ik heb net een halve Margarita/Tonno/Salami/Speciale ..... weggewerkt, nee, dat wist ik niet."
Toch is het zo. Het zijn caloriebommetjes hoor, die makkelijke dingen, maar dat geldt natuurlijk voor al het gemak voedsel. Oh nee, nee, helemaal niet, van mij mag je, graag zelfs, vooral  als je die bij ons koopt, maar ik geef het alleen even aan. Nee, joh, ik ben niet heiliger dan de Paus, echt niet. Ik heb gewoon de mazzel dat ik niet van die 'Italiaanse' dingen houd. (Stom, als fietser hou ik helemaal niet van spaghetti en macaroni en zo, ik eet het wel en kook het wel, maar, echt lekker, nou nee.
Maar, hoe kom ik nu weer op dit verhaal? Ik wou dat ik een goed volger was van de RK kerk, dan mocht ik niet zo afdrijven. Oh ja, over Pizza's zou ik het hebben.
Wist je trouwens dat de Pizza, spreek uit pietsa, helemaal geen Italiaanse uitvinding is? De Vikingen aten die zooi al vanaf het jaar 900, na C, ja, een deegbodem met zooi erin. Simpel en snel. En de eigenlijke Italiaanse P. is pas vanaf de 19e eeuw bekend, schijnt. Ja, ja, zo leer je nog wat, als je een Blog leest, toch?
Maar ik zou het hebben over de Pizza 'problemen' in onze winkel. Nou daar heb ik nu ff geen tijd voor, want m'n "ping" zegt 'ping'. Nee, geen P. hoor, even een kopje warme Chocomel. Voor het slapen gaan.
--morgen meer--

1 opmerking:

  1. Tja Lucas, wij B&H gaan naar de diverse verschillende supers om zo de aanbiedingen te kopen die wij moeten betalen van ons armoedige pensioentje en AOW. Maar goed dat jij geen pasta,s en zo lust kunnen wij niets aan doen. Het is gezond maar boven al je moet het zelf maken en niet uit de ssuper kopen kant en klaar. Als je het zelf maakt is het beter en verrekt gezond, als je maar met (de) mate(n) eet.
    Voor de rest dat soort aanbiedingen koop ik toch al nooit. Mocht je ooit in Drenthe komen, geef een belletje dan mag je bij mij kiezen wat voor Italiaans eten wil eten. Belooft.

    Groeten Huub

    BeantwoordenVerwijderen