dinsdag 2 april 2013

Man, wat een gekkenhuis!

Dit is de eerste dag van de eerste week na de opening van de winkel en de dag na Pasen. Die combinatie van 'nieuwe' winkel en 'feestdagen' zorgden ervoor dat we een hele goeie omzet draaiden. De directie van de 'KETEN' zal het waarschijnlijk niet op prijs stellen dat ik het bedrag zal neerschrijven, dus laat ik maar zeggen dat we de afgelopen week boven de 'Balkenende norm' hebben omgezet. Sterker: ver boven de Balkenende norm. Dat we een goede omzet zouden 'draaien', was een beetje verwacht, maar dit bedrag kwam zelfs voor de beide FM's als een verassing. Ik kwam om zes uur binnen, vlak voor, nu eens, FM2, die man is altijd loepzuiver op tijd, maar, plaag ik hem, ik moet bruggen over die open kunnen en die, FM2, was aardig opgetogen daarover. Niet over de bruggen, maar over de omzet, bedoel ik, natuurlijk. Ik had wat andere dingen aan mijn hoofd, mijn kop stond niet helemaal goed. (Dat zou de rest van de dag zo blijven overigens: ik stond niet helemaal "aan" vandaag.Maar toen FM2 voor de derde keer het getal herhaalde van de omzet, schrok ik wel even! Mens! Zoveel?
Ik wandelde de winkel binnen met een naar voorgevoel en dat bleek helemaal juist. Niet dat wandelen, maar dat nare voorgevoel. F..., van ferfelend, inderdaad. Ik kwam zag en verloor, om Julius Caesar verkeerd te 'quoten'. Mijn afdeling was een, voorzichtig, voorzichtig, kijk uit wat je zegt, zeik geen collegae af, maar mijn afdeling was een zooitje! Samme, wat een bende. Normaal gesproken horen de collegae van de 'zondag', zoals ik het voor het gemak maar even noem, de 'actiebak' leeg te halen en de nieuwe acties te vullen. Dat laatste was niet gebeurd, omdat er geen DV vracht was geleverd, de vorige dag, maar het eerste was ook niet gebeurd.
Ja, ik was pissig, natuurlijk. Maar ik had er wel begrip voor, want er moeten wel v's zijn om dat werk te klaren. En, geloof me, als je geen mensen hebt om v werk te doen, dan houdt het gewoon helemaal op. Dus liep ik al een dik uur achter voor ik dat werk had gedaan. Ik had de vage, maar helaas ijdele, hoop dat ze dan in ieder geval de restanten, (dit is tentamen vraag drie: wat zijn restanten en hoe herken je die? Vraag vier is een makkie, trouwens: teken en leg een kernreactor uit, of schrijf je voornaam in blokletters.) Gassie, wat flauw.
Dus haalde ik zes restant karren uit de DV cel en begon braaf en trouw met een chagrijnige (ja zo spel je dat echt) kop die restanten te vullen. En dat duurde en dat duurde en dat, ja, dat duurde. Ik werkte een kar weg en nog een en nog een en het hield maar niet op. Toen was het bij tienen en ik voelde mijn Nicotine Tolerantie Relais op nul staan dus 'spoedde ik me derwaarts'. Derwaarts zijnde het 'rookhok', om even te 'blowen'. Nee, nee, gewone Javaanse Jongens, hoor, geen geestverruimend kruid toegevoegd, begrijp me goed!
Ik wierp een blik op de PC en zag tot mijn afgrijzen dat ik zes!, ik herhaal zes, ik schrijf zes en zeg 6, containers DV vracht binnen zou krijgen. AAARGH! Holy koffie, waar heb ik dat aan te danken, man? Wat heb ik verkeerd gedaan deze Pasen? Nee, ik heb niet naar het Urbi et Orbi gekeken. Ik heb niet de "Papa" horen danken voor die 'bloemen uit Holland' op zijn Italiaans, dan, nee ik heb mijn, niet religieuze ding gedaan, fietsen op zondag en zo. Maar dat doe ik zo vaak, dus waarom wordt ik nu dan zo gestraft? Het antwoord lag in de vraag zelf. We hadden die enorme omzet gedraaid en dat was ook aan de afdeling te zien. De tweede Paasdag ploeg had de winkel dan wel mooi gespiegeld, maar achter die fraaie façade heerste de "lange leegte", oh nee, Veendam is failliet, nou ja, zijsprong, het Blog moet ook vol.
Ik begon vol tegenzin, geloof me, vol tegenzin. Schreef ik in een vorig Blog dat ik op MACH 3 aanstond, nu, vandaag stond ik helemaal uit, uit en diep uit, zo diep als de Filipijnentrog. Ik wist waar het aan lag, aan niks, nu ja, aan van alles en nog wat en aan een boel dingen, ik liep te piekeren en die dingen kwamen het afgelopen weekend allemaal samen.
Toch dacht ik af en toe aan M., maatje en vriendin, die nu op het moment afscheid aan het nemen is van har man en dacht ik: Eikel, die je bent! Wat zijn jouw problemen nu vergelen met die van dat gezin? Egoïstische dropveter, ga aan je werk, schud het af en wees blij dat het jou niet overkomt! (Sorry M.)
Al met al had ik een hoop 'stress' (eigenlijk onzin, natuurlijk, zoals ik al schreef)  maar het was in ieder geval niet een geweldige dag en ik vermoed dat daar een hoop "na stress" van de afgelopen weken bijzat, met de verbouwing en zo. Ik ben geen echte 'stress kip', zoals dat heet, maar ik was de afgelopen weken behoorlijk afgepeigerd, lichamelijk dan.  Het weer werkt ook niet mee en dan zijn er allemaal privé zaken, die ook niet helpen aan een 'bright smile.'
Ik sloeg, nee worstelde, me door de dag, liet een container vracht voor een collega staan, iets waar ik ook van baal, ging somber naar huis maar had de ijskoude, nog steeds heersende NO wind mee.
De afgelopen middag brachten we 'de jongste' naar huis. Ze was, heel gezellig, een weekendje over gekomen. We gingen heen en terug van Amstelveen naar Nijmegen. Een leuke autorit. En, blijkt, autorijden geeft me rust en perspectief.  Net als fietsen. Zal ik dan in het vervolg maar met de auto naar het werk gaan?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten