vrijdag 6 maart 2015

Wat doet Testosteron met een man? Kaalheid en frustratie?

Ik hoop niet dat je al te snel op je tenen getrapt ben als ik een beetje steiger tegen de leiding van ons bedrijf of mensen met een "opgeruimd hoofd"? Dan mot je dit berichtje maar deleten. Maar: vandaag was het weer zo een "kokmeeuw effect" dag. Kennen jullie die? Dan komt er een leidinggevende binnen: hij begint te krijsen, schi.. de zaak onder, vreet alles op en gaat dan weer krijsend weg. Maar meeuwen zijn wel slimme beesten, in tegenstelling tot hun menselijk navolgers.
Ja, veel te melden over onze toko heb ik momenteel niet natuurlijk. Mijn dingetjes doen, beetje bij roddelen met collegae, je afvragen wie er nu weer ontslagen is of de zak heeft gekregen, je kent het wel. (Het was, vandaag, overigens, maar dit is allemaal helemaal terzijde, de eerste dag in het nieuwe fietsjaar dat ik in de korte koersbroek kon rijden). 
Nee, veel inspiratie over De Keten heb ik nu niet. Maar zoals gezegd: Kokmeeuw dag. Er was vandaag weer eens een man van HHK, het hogere kader, in de winkel, die onze FM weer eens doorzaagde waarom hij niet dit zo, of juist wel dat zo, had gedaan. Wel weer typisch een HHK mannetje. Strak in het pak, altijd glimmend gepoetste, maar altijd bruine, schoenen en een kale bats, een kale knijter. Typerend voor dat soort HHK vogels. Nu heb ik zelf geen al te volle haardos meer, maar ja, ik draag die met ere, die is namelijk gesleten door jaren in weer en wind werken en fietsen. 
Maar: vraag ik me af, hoe komt het nu dat dat soort mannetjes, het zijn geen kerels hoor, het zijn regenten die vanuit de bekende ivoren toren naar beneden blazen en nooit een natte rug hebben gehad van het werken, maar goed, hoe kan het nu dat al dat soort piepeltjes kaal zijn en dan al zo jong? En niet, zoals veel van mijn jongere collegae, nu ja, niemand is zo oud als ik ben, die het hoofdhaar bewust afscheren?
Heeft dat met een teveel of vooral juist te weinig aan mannelijk geslachtshormoon te maken? Hebben die knullen, knullen in mijn ogen dan, een testosteron probleem? Het zou kunnen, het zou veel verklaren. 
Ik bedoel, nu ja, ik mag niet uit de school klappen, maar, kom, het is alom bekend, dat mannen met een te laag testosteron gehalte in het bloed, HEM, je weet de hem wel, niet of nauwelijks overeind krijgen. En nee, dat is geen eigen ervaring, hoor. Ik ga nu even door wat medische rapporten heen, heel snel. Ik heb dat gelezen hoor, want anders denken jullie dat ik gewoon een slimmerik ben en die indruk wil ik echt vermijden, begrijp me goed. 
Maar, las ik, door dat testosteron, (dat onder andere de geslachtsdrift, ja, ik blijf netjes), op peil zou houden, sterker nog, zou stimuleren, dat de man met een gewone of hoog hormoon gehalte, hem 'vaker uit de broek' kunnen en willen hangen**. Waarmee natuurlijk niet alleen hij, maar ook de desbetreffende partner M/V gediend zou zijn. De partner in kwestie blijft dus, zeg maar: onbevredigd achter en gaat natuurlijk die frustratie botvieren op die betreffende partner. Zijn jullie der nog bij? Nou goed, die haarloze komt daardoor in de "stretch", moet dus dan weer zijn frustratie weer kwijt en reageert dat af op de gemakkelijkste manier waarop hij dat kan, namelijk op zijn, lager, personeel. Let wel: Lager personeel. Want hun Hogere Kader durven ze niet aan te vallen. Voor aanvallen heb je namelijk moed nodig, moed komt voort uit testosteron, dat mannelijke hormoon en ja, nu ja, de cirkel is rond.
Nee, dit is allemaal gein, maar dan wel heel anders. Let er in je omgeving maar eens op. Ik heb het, in mijn tweede leven, al meerder malen meegemaakt, maar in mijn eerste leven had je ook van die sufku.....!
Vaak waren dat toen, nu even technisch: voor een volgende hogere rang voorbij gestreefde officieren of onderofficieren. Die kwamen dan als een emmer uitwerpselen over je heen als jij een dingetje niet goed had gedaan. Soms door dat je het niet wist, vaker door dat je: geen tijd/ruimte/personeel/mogelijkheden had om dat soort zaken meteen goed te doen. Maar wisten die poppetjes veel? Die reageerden om het reageren en zo. Vaak kwamen dan bij ons, de onschuldige slachtoffers van dat gebrek aan hormoon, enorme frustraties los. Zeker als de alopecia* figuur in kwestie zei: 'Dat moet beter, of dat moet zus en zo.' Jouw antwoord: 'Maar ik heb geen tijd/personeel en zo, zie boven' werd dan afgedaan met een kort: 'Dan maak je maar tijd.' Hoe maak je, in godsnaam tijd? Wie Joost kent mag het weten, zeiden Van Kooten en De Bie ooit! 
Ik zag vandaag weer eens zo een typetje ronddarren in onze toko, bruine schoenen, kale bats en al. Wij waren weer eens aan het lossen en laden. Op een manier die ik, met mijn gezonde boeren lu.... verstand, al sinds jaren als gevaarlijk beschouw. Dwars door de ingang van de winkel, met het winkelende publiek, met senioren, met mensen in rolstoelen, met mensen met kleine kinderen aan de hand, heen, sjouwen wij dan vaak onhandelbare karren met een gewicht van soms boven de tweehonderd kilo, door dat publiek heen naar binnen toe. (En ook de collegae en de leiding van het filiaal vinden het abso niets, hoor.)
"Kaalmans", een HHK, zag het, hij stond erbij, hij hoorde ons mopperen en mensen waarschuwen en hij vond het allemaal wel 'gesneden'. Pas toen hij onze FM op zijn vestje kon spugen over het ontbreken van een of ander stripje voor een of ander vak, sprong hij in actie: 'Dat moet veranderen en snel.'
FM zei, berustend: 'Met plezier, maar ik heb geen mensen en ik hen geen tijd.' De Baldy: 'Dan maak je maar tijd!' Even later zoefde hij in zijn chique leasebak weg. Het was net na tienen. Niet naar kantoor, maar naar huis, denk ik. 
Hij had tijd gemaakt, zeker?

* alopecia: medische term voor kaalheid.
** het is in studies onderzocht: mannen die vaak op een sport/race fiets zitten hebben veel hogere mannelijke hormoonspiegels dan, ik moet even denken, nou ja, ik noem maar iets: motorrijders. Is onderzocht.
(Met een hele dikke en vette knipoog, naar een paar hele goede en dikke vrinden.)


2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Nee, hoor man. Ik had het even over wat van die figuren die de lakens bij ons uit delen, maar totaal vergeten dat ze geen ervaring op de vloer hebben. Namen mag je zelf invullen, vriend! (Motorrijden mag je gewoon doen, maakt me niks uit, het was een gebbetje tegen wat maten van me, die behoorlijk aanslaan, momenteel, LOL!)

      Verwijderen