donderdag 13 april 2017

En zo gaat Nederland naar de Gallemiezen

Gallemiezen:  Naar de gallemiezen gaan is een voorbeeld van Bargoens taalgebruik. Het Bargoens was de geheimtaal van dieven, landlopers en rondtrekkende handelaren; het bevat veel Jiddische en daardoor ook Hebreeuwse elementen. Gallemiezen gaat terug op het Hebreeuwse gallamis, dat 'kiezels, puin, gruis' betekent, óf op de Hebreeuwse woorden challasj ('zwak') en mioes ('minderwaardigheid'). (Met dank aan het Genootschap van de Nederlandse taal.)

Ik schreef op een heel ander Blog pagina, hoe ik helemaal naar die befaamde gallemiezen was gegaan op een bepaald klimmetje in de Nederlandse bergen, in The Dutch Mountains, namelijk de Limburgse Ardennen. Het was een kort maar o zo venijnig klimmetje door Winthagen (pop: 87) en vandaag werd ik verrast door een heuvel tussen Eckenrade en Cadier en Keer. Deze klim was wel heel mannelijk, vijf haarspeldbochten, allemaal boven de 10%, maar nu genoeg over dat fietsen.

Tot mijn grote verbazing en tot mijn nog grotere woede, wordt ons land nu totaal en helemaal uitgekleed. Mocht van ene Sylvana, je kent haar niet? Verbazingwekkend! He is een donkere dame die ooit een wannabee sterretje was, totdat iedere platen- en tv serie baas door had dat ze abso GEEN talent had, behalve dan om als "drama Queen" door het leven te gaan, en zich dus uiteindelijk, gefrustreerd als ze was, maar richtte om het Sinterklaas feest, nu ja meer de figuur van Zwarte Piet aan te vallen en naar de klo... te helpen. Ik moet eerlijk zijn: ze viel zwarte Piet niet aan, maar wel de gedachte dat de doorsnee vaderlander in zwarte Piet nog steeds zijn/haar haat tegen anders gekleurde mensen en de voorliefde voor slavernij tot uiting bracht! Het arme schaap, nee Sylvana, niet de Piet, werd lid van DENK, je kent het wel, Erdogan for live, ze werd daar oom weer uit geflikkerd en richtte een eigen partijtje op, dat ook al wannabee was en helemaal niets werd en net als zij zelf: niente!
Maar goed, zei viel wel het "denken over ons zelf" aan, ze viel ons gevoel van Nederlanderschap aan. Ik overdrijf, misschien. Maar in haar zog volgden nog vele en nog meer nare figuren, denk aan DENK. Ik herinner me nog dat in de remise van de Mokumse bussen, ergens in Noord, geen kerstversiering mocht worden opgehangen! Want ja, je zou wel eens niet christelijke minderheden kunnen beledigen, die dan wel allemaal hun eigen schapen en zo mochten slachten, zonder verdoving, voor hun religieuze feesten en ik pak meteen even de Joodse religie mee, hoor.
Nu, schijnt het, gaan scholen het verhaal rond Pasen allemaal inperken, nu ja, in de Haagse regio in ieder geval. Men wil de niet christelijke minderheden niet voor het hoofd stoten.
Waarom? Pasen is een christelijk/katholiek feest. Het is natuurlijk wel een mythe. De kruisiging van Jezus, een man die ook in de Koran wordt genoemd: Isu ben Maryam, is natuurlijk maar een verhaaltje. Feit is dat het uitgegroeid is tot een christelijke feestdag/-dagen. Natuurlijk is het afkomstig van een heidense traditie, het beginnen van de lente/het broedseizoen/een vruchtbaarheidsritueel. (Rond Pasen heb je lammeren in de wei. Paas eieren zijn natuurlijk ook een vruchtbaarheid symbool. De kruisiging van "onslieveheerke" staat ook in die traditie, meen ik.)
Maar: WTF bezielt schoolleidingen om een christelijk feest te downscalen, om het in goed NL te zeggen? Is dat angst? Zijn  ze bang? Zijn ze laf? Durven ze niet meer uit te komen voor hun religie en hun afkomst? Moet je de niet NL'ers altijd maar pleasen? Sorry hoor, nee, gvd, niks sorry. Ik ben geboren en getogen in MIJN land, met MIJN feestdagen. Ik heb niks met geïmporteerde suikerfeesten of slachtdagen of weet ik veel. Ik ben een Nederlander. Ik vier Kerst. Met Kerstboom en Kerstversiering. Ik vier Pasen. Met paaseieren en al die zooi meer. Ik ga Pinksteren vieren. (Nou ja, komaan, Pinksteren is een heerlijke extra vrije dag, net als Hemelvaart.)
Maar gvddegvd, ik laat me door geen enkele vaatdoek-op-zijn/haar-kanis-dragende-magoggel dwingen om geen christelijke feestdagen te kunnen gaan vieren, met allerlei aankleding al dan niet omdat die haar/zij magoggel zich aan onze feestdagen zou ergeren! Tief op! Gaat terug, vier je slachtdag lekker in Mosul, achterlijke galbak!
Ik verzet me ten strengste tegen de "ik ben beter dan jij" mentaliteit van de voornamelijk linkse en met de minderheden heulende gemeenschap. Ik ben beter dan jullie! Ik respecteer mijn land en mijn cultuur. Ik doe niet mee aan het verhullen van ons Volkseigendom!
Ik ben trots dat ik een Nederlander ben en dat ik dus ook figuren als Sylvana duld.

PS: denk je dat wij het, laten we zeggen, in Marokko of Pakistan, voor elkaar zouden krijgen om Kerstmis en Pasen te gaan vieren? Onze kerken op te kunnen richten? Wel verdoofd te kunnen slachten en zonder 'goofddoejken' rond te mogen lopen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten