dinsdag 25 april 2017

Voetbal humor? Met veel zorgen!

 



Oke, ja ik weet dat er een strijd is tussen de twee meest populaire voetbalclubs in ons land en dat de competitie heel erg spannend is. Feyenoord en Ajax strijden om het landskampioenschap en, in mijn ogen, heeft de Rotterdamse club de beste papieren op het moment en ja, ik zal ze van harte gelukwensen, mocht het zover zijn. Ajax heeft sommige wedstrijden gespeeld als dro.... zegt mijn inside informateur, dat is mijn oudste zoon, die een fanatieke supporter van de club uit de hoofdstad is.
Goed, ik weet dat er mensen zijn die totaal opgaan in de clubliefde en dat er mensen zijn, ze noemen zich supporters, die tot op het bot gaan om tegenstanders van hun club te beledigen. Bekend zijn de spreekkoren tegen spelers van die clubs. "Als de lente komt dan stuur ik jou, bommen op Rotterdam" en "Hamas, hamas, alle Joden aan het gas" en meer van dat fraais. Er worden soms ook poppen opgehangen met beeltenissen van spelers van bepaalde clubs.
Erg inspirerend en sportief vind ik dat allemaal niet en ja, ik hou er ook niet zo van. Fanatisme in de sport is oké, dat moet, natuurlijk. Maar moet je dan ook nog eens allemaal mensen gaan beledigen en afzeiken die er geen ene moer mee te maken hebben? Ik begrijp dat er nog steeds mensen in Rotterdam leven die de bombardementen aan den lijve hebben meegemaakt en daar natuurlijk afgrijselijke trauma's aan hebben overgehouden. Er zijn in Amsterdam, en natuurlijk in vele andere plekken in het land, zeker nog mensen in leven die de vreselijke Duitse pogroms hebben meegemaakt en dat allemaal herbeleven als ze de kreten Hamas enzovoort moeten aanhoren.
"Nee', zei iemand die ik ken, "da's voetbalhumor, dat hoort erbij!" Nou, ik vind het te kloten voor woorden omdat er bij te laten horen! Ik kijk graag naar de koers. Ik ben ook vrij vaak bij de koers, het wielrennen dus. Dat is de wielersport, niet te vergelijken met het voetbalspel. Mocht zo een domme voetbal supporter zich ooit nog eens uit zijn lage geestelijke kerker omhoog kunnen worstelen om nog eens naar echte sport te gaan kijken, in plaats van naar 22 verwijfde en te vaak getatoeëerde en rare kapsels dragende prima donna's dan ziet diegene misschien wel eens een echte wedstrijd, of het nu fietsen is of niet. Die sporten kunnen gaan vanaf korfbal, turnen, hockey, basketbal, noem maar op, alles behalve dat bete en vaak treurige spelletje dat de hele week op tv is en waarschijnlijk helemaal en allemaal onderhevig is aan corruptie en waar leeghoofdige mensen als Johan Derksen en Jan Mulder kapitalen aan verdienen.

Ja, ik ben pissig! Ik kreeg vandaag een berichtje op FB. Ik zag daar een aantal mannen van duidelijk Joodse afkomst, je kent het wel, met van die hoeden op, in diverse vuilnis containers dingen zoeken. (Zie boven!)
Ze zochten, volgens de opsteller of de schrijver van het bericht, naar de Amsterdamse kampioensschaal. Waarom? Waarom moeten Joodse mannen in vuilnis containers gaan zoeken naar iets? Waarom zijn die mannen dan meteen Ajax supporters? Waarom is een vuilnis container hetzelfde of gelijk aan Joodse mannen? Of gelijk aan Ajax supporters? ik vond het een spuuglelijke foto en ik heb de man meteen gedeleted, of zuks.
Ik vind het een ergerlijke vorm van antisemitisme. Vermoedelijk liepen deze rabbi's, zo noem ik ze maar even, de "Hamas Hamas, alle Joden aan het gas" sissers te zoeken? Dat soort figuren wonen, geloof ik, vaak in Rotterdam en dus namelijk vaak in dat soort containers? ik vind het ver beneden elk niveau. Sorry, maar als man met Joods bloed in de Vaderlandse aderen, zie ik het zo. 
Maar, het neemt niet weg dat ik vaak en veel en toenemend antisemitisme zie en lees. Daar maak ik me dikke zorgen om. Niet alleen het antisemitisme dat uit de westelijke tuinsteden van bijvoorbeeld Amsterdam klinkt, of uit de wijk Poelenburg in Zaandam, maar ook het antisemitisme dat ik dus op FB zie. 
Zo begon het ook, een kleine tachtig jaar geleden in Duitsland. Zie wat dat gebracht heeft? 
Denk eens na, voordat je de Joden allemaal de schuld weer geeft over van alles?  
Er is een Joods gezegde: "Bomen hebben wortels, Joden hebben benen!" Denk nog eens na over alle pogroms die er zijn uitgevoerd voordat je weer eens een dom filmpje of een domme foto op het net plaatst!
In Amstelveen wonen veel Joden.Een jaar of wat geleden liepen ze, we hadden Joodse buren, nog gewoon met keppeltjes of hoeden en zo, naar de Sjoel. Tegenwoordig lopen ze zonder hoofdbedekking. Ik vroeg een van hen, een rebbe die ik ken, waarom hij zonder hoed liep. "Ik zou, naar de Sjoel in Amsterdam, te veel opvallen, ik heb geen zin in mot", vertelde hij. 
Tja, 'mot' omdat je een ander geloof aanhangt? Ik wist niet dat we terug waren gegaan in de geschiedenis? Naar 1933 of daaromtrent?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten