donderdag 27 april 2017

Koningsdag, ik ben der aan gehecht!

Tjee, er zijn natuurlijk ook een hele boel mensen die niet aan Koningsdag gehecht zijn, maar ik ben een van de mensen die het wel fijn vinden. Het is een traditie en ja, ik ben nogal conservatief, dus houd ik van tradities. En, zoals elk jaar is Koningsdag een van die tradities. Goed, ik geef het toe, het is allemaal van hetzelfde veel en ja, misschien te veel. 
Normaliter was Koningsdag, ooit Koninginnedag, een extra vrije dag, die, tot een jaar of drie geleden, altijd op de dertigste april werd gevierd, dat was dan de verjaardag van de koningin voor de vorige koningin. (Verwarrend? Niet voor mijn generatie.) Goed, nu wordt het gevierd op 27 april, omdat de huidige koning dan jarig is. Dat stuit me, om twee redenen, toch wel een beetje tegen de borst. Niet dat hij jarig is, hoor, ik ken hem "persoonlijk", later meer, maar omdat hij met twee tradities brak. De eerste was zijn naam. Hij heet Willem Alexander en laat zich dan ook koning WA  noemen. Terwijl hij drie illustere voorgangers had die allemaal koning Willem 1, 2, 3, werden genoemd en een man met liefde voor geschiedenis en traditie, zoals ik ben, had graag gezien dat hij Koning Willem de vierde was geworden. Tja, niet dus.
De tweede teleurstelling was dat hij zijn eigen verjaardag als Koningsdag aan nam en niet de traditionele dag die al, sinds mijn geboorte, op de 30ste april werd gehouden. Maar soit! Dit jaar werd de feestdag luister bijgezet in het fraaie Tilburg en dat is met "tongue in cheeck" want Tilburg is een van de saaiste plaatsen van het land. De viering zelf was ook heel saai en vooral heel amateuristisch gedaan en had iets van zuidelijke slag, Frans of Belgisch, dat mag je zelf in vullen. Ik zat na een half uur al behoorlijk te geeuwen en pakte mijn boek: "Prague Fatale", van Philip Kerr, een aanradertje overigens. 
Nee, dan de eerste Koningsdag ooit, bij ons in Amstelveen gevierd en dat ook nog eens in onze eigen straat en voor ons eigen balkon langs! Dat was een feestdag, goed georganiseerd door het Oranje comité en die dag was heel feestelijk. Temeer omdat er een cameraploeg bij ons op het, wat kleine, balkon stond. Ik heb der een Blog over geschreven, onder de naam HUP. Die naam gaf ik aan het Blog omdat de verslaggever van een RTL achtig programma, een oranje T-shirt aanhad met daarop, heel groot en in het zwart, het woord HUP! Het was wel grappig om eens een cameraploeg aan het werk te zien en toen ik, tegenover een familielid, ook nog eens liet vallen dat ik de koning persoonlijk kende, was HUP aal helemaal in vuur en vlam en moest ik het verhaal voor de camera vertellen. Ik kende hem van zijn keuring voor de Koninklijke, waar hij een rol als officier zou gaan spelen. Ik leerde hem, een klein beetje natuurlijk, kennen als een sympathieke jonge en enthousiaste vent. We babbelden wat en ik mocht hem, niet omdat hij de kroonprins was, maar gewoon, omdat hij een leuke gozer was. Zij neef Maurits heb ik ook helpen keuren en wij hebben samen meer dan een half jaar op hetzelfde schip gevaren. M. was meer showy, zeg je dat zo, dan zijn neef en tot op de dag van vandaag vind ik hem een beetje een glamour boy.)
Het was, in dat gesprek, een anekdote, maar ik bracht het kennelijk leuk en dezelfde avond zat ik naar mijn facie te kijken en naar mijn afgrijselijk stemgeluid te luisteren op die RTL zender, waarvan ik het nummer niet meer ken of kan herinneren.
Toen ik vanmorgen even feestboek aanzette, kreeg ik een herinnering van dat FB en van dat moment en ja, ik wilde het graag terugzien, maar ik moest vanmorgen even snel wat anders doen en helaas, vanmiddag was het geheel pleite. Ik heb nog gekeken bij utube en zo, maar ik vind het niet terug.
Mochten jullie zo slim zijn met de rekenmachine, gelieve me het filmpje door te zenden. Trefwoorden: 27 april 2014, Amstelveen, Rembrandweg 129, Eerste Koningsdag, RTL?
Alvast bedankt en nee, ik vond Tilburg saai, doodsaai en die twee rappers die het opnamen voor criminele jongeren, stalen mijn hart ook niet!

Volgend jaar maar weer eens in good old Mokum of zo?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten