Maar
goed, voordat ik in Mokum arriveerde en met Reeman en Innes
kennismaakte, lag er nog een lange en vrije sobere en literatuur arme
weg in het Drentse veenkoloniƫn land voor me. Ik begon nu ondertussen
Biggles te kennen, die lagen te koop in een klein boekwinkeltje in
Gieten, off all places, en ik begon die boekjes te kopen. Dat viel niet
altijd mee, maar ik had wat zakcenten en kluste bij de ouweheer op de
molen bij, in de vakanties. (Ja, mijn ouwe was molenaar, net zoals zijn
pa en zijn grootvader en misschien wel meerder generaties Gravers dat
waren geweest. Mijn broer heeft die traditie overigens piekfijn
voortgezet, maar dit terzijde.)
Biggles,
een piloot in WOI, was een creatie van een oud Engelse WOI vliegenier,
ene Captain W.E. Johns. Hij schreef bijna honderd (jeugd) boeken over
die imaginaire vlieger. Maar man, man, wat waren zijn boeken spannend!
Ik verzamelde vooral die boeken/boekjes, die over de eerste wereldoorlog
gingen, ik was verzot/gefascineerd op tweedekkers/driedekkers en wat
dies meer zij en had ook diverse bouwpakketten, van die plastic
dingetjes, die je in elkaar moest lijmen en dan nog ook eens moest
verven en zo. (Je moest er ook nog eens de "Decals", de plakplaatjes van
de lanen van origine, netjes op zien te krijgen, wat een gedoe!)
Biggles
verdween, met tegenzin, Old Shatterhand verscheen en daarmee ook Kara
Ben Nemsie, "Der Held aus Die Wuste", zoals Karl May, de schrijver, zijn
helden noemde. Na Arendsoog en Witte Veder, had ik weer een aantal
superhelden.
Van
Biggles heb ik overigens niets meer, lezertjes dezes mogen ze me
opsturen, vooral de verhalen over de eerste wereldoorlog, van Arendsoog
heb ik ook niets meer en hoef ik ook niets meer, van Kara Ben Nemsi heb
ik nog alles, overigens. Ik had dat weggestopt ergens op een boekenplank
achter een hele serie maritieme naslagwerken en de boeken kwamen te
voorschijn na een verhuizing.
Goed,
eenmaal in Mokum Alef aanbeland, via wat zijstappen, ontmoette ik,
helaas naar later bleek, een hele valse blonde en trouwde uiteindelijk
heel vals met haar. Het hield gelukkig geen stand. Ik was ondertussen
bij de marine in dienst getreden en was een fel liefhebber van maritieme
schepen, domme zin, van oorlogsschepen dan, geworden en ik weet nog dat
het eerste boekje dat ik over oorlogsschepen aanschafte "Royal
Netherlands Navy" was, van ene H.T. Lenton, uitgegeven door MacDonald
in Londen gedateerd in 1967. (Ik kocht het in de Kalverstraat, op een
zaterdagmorgen. Er zzit nu een boekenuitdragerij.) Ik heb het nu voor
me. Alweer vijftig jaar oud, maar nog in goede staat en ja, ik kijk er
nog redelijk vaak in. Later heb ik een vrij aanzienlijke 'maritieme
bieb' opgebouwd, overigens. Ik geloof dat ik een dikke tweehonderd
boeken over schepen en scheepvaart, meer misschien, in mijn bezit heb.
Niet de fictieve romans meetellende.
Die
valse blonde had in ieder geval een leuke broer die me wees op het
bestaan van schrijvers die wel te haggelen waren en zo kwam ik in de
'warme' armen van onder andere Tolkien en Hubert Lampo terecht.
Dat ook meteen Reeman en Innes, maar ook de Stripkunst op de loer lagen, dat had ik pas door, toen ik al gestrikt was.
=later veel en veel meer=
Geen opmerkingen:
Een reactie posten