donderdag 7 december 2017

Maar, der zijn ook echte en goede schrijvers, toch?

Ja, er zijn echte en goede vaderlandse schrijvers. Dat heb ik ondertussen ook ontdekt, maar je moet ze wel met een lampje zoeken, hoor, maar zie ook onderstaande lijst! Tommy Wieringa heeft in die lijst 113 punten en is dus topscorer van de vaderlandslievende, nee, Vaderlandse literatuur. Nee, dat zie ik zelf niet zo. Wieringa is natuurlijk een vaardige schrijver, maar meer ook niet. Ga dus maar het lijstje af, bekijk de namen en geef, in je zelf, commentaar! Maar dat commentaar mag ook hier hoor, op deze pagina of op mijn mailadres: Lucedith@gmail.com!
  1. Oek de Jong - 96 punten
  2. A.F.Th van der Heijden - 78 punten
  3. Arnon Grunberg - 67 punten
  4. Jan Brokken - 66 punten
  5. Gerbrand Bakker - 65 punten
  6. Tom Lanoye - 60 punten
  7. Herman Koch - 58 punten
  8. Martin Bossenbroek - 57 punten
  9. Joke van Leeuwen - 56 punten
  10. Geert Mak - 53 punten
  11. Esther Naomi Perquin - 52 punten
  12. Michel van Egmond - 51 punten
  13. Kees van Kooten - 48 punten
  14. Toine Heijmans- 47 punten
  15. Esther Gerritsen - 46 punten
  16. Bert Wagendorp - 44 punten
  17. Marja Pruis - 43 punten
  18. Simone van der Vlugt - 40 punten
  19. Michael Berg - 39 punten
  20. Saskia Noort - 38 punten
  21. Peter Terrin - 37 punten
  22. Dimitri Verhulst - 36 punten
  23. Arjen Lubach - 35 punten
  24. Cees Nootenboom - 34 punten
  25. Esther Verhoef - 33 punten
  26. Anne Vegter - 32 punten
  27. Shira Keller - 31 punten
  28. Nelleke Noordervliet - 30 punten
  29. Isa Hoes - 29 punten
  30. Ramsey Nasr - 28 punten
  31. Christiaan Weijts - 27 punten
  32. Arthur Japin - 26 punten
  33. Erwin Mortier - 25 punten
  34. Carolijn Visser - 24 punten

Deze getallen en cijfers komen natuurlijk van Google!
Van de meesten van hen, bovenstaande schrijvers,heb ik nog nog nooit gehoord, overigens. Lubach, lees ik, is een aardige cabaretier, meer niet. Isa Hoes heeft, heel triest, haar man verloren, heel triest, heeft daar een aardig boekje over geschreven, maar daarom is Isa nog geen schrijfster?! 
Tot mijn grote blijdschap staat warhoofd en warrig haar hoofd Palmen NIET in die lijst, zij kan niet schrijven en kan, volgens Ischa Meijer, die staat er ook al niet in wordt vernoemd, ook nog eens niet n....., zoiets. Van der Heijden staat op drie, veel te laag, gezien zijn oeuvre, natuurlijk. Kees van Kooten staat wel goed, ongeveer en Mak mag meer punten krijgen. Ik ben het niet met zijn wereld beschouwing, die multiculti beschouwing, eens, maar hij is een goed en gedegen historicus en een vlotte schrijver. Ik mis overigens wel Herman Pley, een hele goede schrijver en kenner van de middeleeuwse literatuur, en ja, ik zie ook geen Philip van Oostrom, nog zo een goede middeleeuwen deskundige nergens staan.
Wel zie ik Wagendorp, schrijver van Mont Ventoux. Ik heb zelf overigens een fraaier boek geschreven over fietsende vrienden, maar dit terzijde. Ik mis de, van huis uit Turkse, schrijver Ozcan Akyol op deze lijst, overigens. 
Maar goed, laten we eerlijk zijn, alle van de bovengenoemde "literatoren" hebben over het algemeen hun kunstjes vertoond bij diverse Gooise matras programma's als daar zijn DWDD, Pauw, Jinek et cetera. Dat geldt niet alleen voor de schrijvers, maar ook voor allerlei muzikanten van niets.
Even Kinnesinne: ik kom niet bij die bovenstaande praatprogramma's, hoewel mijn boek "De Berg" spannender en beter is dan dat van Wagendorp. Tja, dan breek je niet door, zeg maar!

=later meer over de literatuur in dit land, waarin ik in ga over de vergeten schrijvers: Roothaert/Havank/Kortooms=

Geen opmerkingen:

Een reactie posten