zaterdag 12 januari 2013

Geen goede voornemens meer?

Nee, ik geloof, sterker, ik ben er van overtuigd, dat we het stadium van het stoppen met de goede voornemens weer helemaal bereikt hebben. Ik schreef in mijn andere Blog, www.Lucasfietst.blogspot.nl  (klik maar aan) er al eens over. Dat was toen ik op de tweede januari mijn eerste echte fietstocht van het jaar ging maken. Ik schreef toen al over de dingen en zaken die ik elk jaar zag en zie gebeuren, zo rond de eerste januari. Mensen hebben goede voornemens, willen afvallen, stoppen met roken en vooral meer bewegen. Dat snap ik wel. Er zijn legio mensen die een heel erg zittend bestaan leiden en dan bedoel ik dus niet de mensen die in de Bijlmerbajes hun tenten hebben opgeslagen. Veel mensen hebben nu eenmaal een zittend bestaan. Ze werken op kantoren of in bureaus, waar de zwaarste lichamelijke arbeid die ze verrichten het aanzetten van hun PC is, misschien afgewisseld met het optillen van hun koffie of thee mok. Als de feestdagen, die vaak een maand duren, dan eindelijk afgelopen zijn en je de knopen van broek/vest/shirt of wat dies meer zei, niet helemaal meer kunt sluiten zoals je dat gewend bent en, als je eenmaal zover bent dat je de lunches op kantoor, die ongeveer een uur duren en die ook nog eens veelal bestaan uit zaken uit de frituur of de wok, nu ook niet helemaal meer kunt zetten, nu ja, dan breekt er zo tegen de eerste dag van het  nieuw te beginnen jaar een moment aan dat je voor je zelf zegt: 'Stop het. Ik stop ermee. Der motten gewoon zoveel kilo's af. Ik wil weer in broek*zwembroek*badpak*bikini*feestjurk*, (*haal door wat van toepassing is) kunnen passen, zonder mijn buik*/billen*/achterwerk*/buste* (*idem) in te moeten houden, op een ergerlijke manier waarop de passerende GGD meent mij te moeten gaan beademen omdat ik zo blauw ben aangelopen als een zeekoe in barensnood.'
Over deze laatste woorden ben ik heel onzeker, moet ik eerlijk zijn. Ik heb nog nooit een zeekoe gezien die blauw aanliep, dan wel een zeekoe in barensnood gezien, maar het is een 'metafoor of zo' dat ik nu gebruik?
Ik schreef (in dat Blog) al dat het druk was op fiets- en wandelpaden met gehaaste mensen die calorieën wilden verbranden.
Ik heb tot nu toe nog (zo goed als) iedere dag op de fiets gezeten en mijn afstanden gedaan. Maar, heel langzaam, worden de fietspaden leger, de hardlopers worden minder talrijk en de snelwandelaars, nu ja, de 'Nordic Walkers', heb ik tot nu toe al helemaal niet gezien. Dat is vroeg voor de tijd van het jaar, overigens, dat weinige bewegen op openbare wegen. Normaal gesproken zag je de 'grote uitsterving' (mijn woorden) pas aan het einde van februari, of in het begin van maart. Is de mensheid nog luier geworden dan ze al was? Ik weet het niet, hoor. (Het kan zijn dat ze allemaal voor heel veel poen in van die vreselijke en absoluut afschuwelijk dure sportscholen zitten, hoor)
Ik weet wel dat het in het veranderen van het voedingspatroon wel weer behoorlijk BINGO is, op het moment. Afvallen heeft te maken met: minder eten, althans minder vet eten en met meer bewegen, althans anders bewegen. Ja, ook met wilskracht en gezonder l;even/eten, maar dat zei ik al een beetje.
De eerste week van het nieuwe jaar 2013, kon ik, ik praat even over m'n toko hé, geen (diepvries) pizza of geen zak friet kwijt aan de collectieve mensheid. Dat veranderde vrij rap, toen onze, mijn, winkel(s) DV pizza's van het merk Casa de Mama in de aanbieding had(den). Pizza's zijn geen 'slimfood', geen slank eten, in mijn idee. Het zijn vette happen, eigenlijk, toch? Veel kaas, veel worst en in ieder geval veel meelproducten (bodem en randen zijn koolhydraten) Maar ja, de prijs, twee van die dingen voor de prijs van anderhalf, was wel erg aanlokkelijk!
Kort gezegd, ik kon die dingen nauwelijks aanslepen! We hadden ook nog redelijk gezonde visproducten in de aanbieding. Zelfde voorwaarde, tweede product voor de halve prijs. Nee hoor, nauwelijks verkocht. Het is geen junk food, natuurlijk en dat spul schijnt vol met mega 3 vetzuren en andere gezonde zooi te zitten en alle andere zaken die het leven zou kunnen verlengen.
Ja, moet je dat dan wel willen? Je propt je kinderen immers vol met croissants, daarvoor geef hen geld mee, want anders moet je zo vroeg je bed uit om voor die kids een broodje kaas, ham, worst, hagelslag  of Halal vleeswaren te smeren en mee te geven. Nee, die Insuline spuiten doen het best goed hoor, als je kind door zijn obesitas met Diabetes te kampen heeft. Ja, dat zo'n kind daar nog hopelijk zijn pensioen mee haalt, of gezond oud wordt, da's jouw probleem als ouder toch niet?
Maak je geen zorgen, eet die zak chips nog even leeg, haal nog een Donner Kebab of ga nog snel even naar de Mac. Gezond leven? Fuck it, lekker leven, daar gaat het om, toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten