woensdag 26 oktober 2016

Weekdieren!

 Afbeeldingsresultaat voor jetta klijnsma

Vandaag hoorde ik op het nieuws dat er vele diersoorten zouden bedreigd worden met uitroieing, of, erger nog, al zouden zijn uitgeroeid. De Gorilla, dat fraaie en oersterke beest, zou bijna niet meer bestaan. Ook de Orang Oetan, die missing link naar ons, de mens, zou bijna uitgeroeid zijn, om over de Chimpansee maar niet te spreken. Triest tot in de derde graad. Die dieren zouden vooral in de landen waar ze in de natuur voorkomen, Afrika en Azië, worden vermoord of zo, omdat hun natuurlijke habitat, de (regen) wouden en de jungles of noem maar wat, werden afgefakkeld om daar dan weer plantages van allerlei palmsoorten neer te poten die onze westerse wereld lekkere oliën voor zeepjes en shampoos op gaat leveren! Schandalig, natuurlijk. En ja, wij, die westerse wereld, moeten zien te voorkomen dat zoiets plaatsvind. Dat is natuurlijk net als met dierproeven in laboratoria, waar allemaal geurtjes en huidproducten worden getest op de huid van dieren die dat allemaal net niet kunnen velen!
De neushoorn en de olifant worden overigens in hoog tempo door stropers gedood. Het ivoor van die beesten zou de hangende plasser van de doorsnee Chinees in opstand brengen, begreep ik? Schande over die praktijken! 
Ook zou de zogenaamde neusdolfijn al uitgeroeid zijn. Nu ben ik opgegroeid met de serie "Flipper". Ken je die serie? Dat was dus een dol fijne dolfijn, ja, sorry, ik kon die woordspeling even niet laten, maar en vis die met zijn baasjes, zeg maar, allemaal mensen ging redden die op zee in nood zaten. Het kwam door die Flipper, de wonderdolfijn, toch allemaal, helemaal op het nippertje weer allemaal en helemaal goed. Nu ik dit schrijf hoor ik het irri deuntje weer in mijn geheugen: "Daar heb je Flippert, Flipper, wat een dolfijn, om trots op te zijn..." Hopelijk horen jullie dat zenuwen deuntje nu ook! Er was, in die tijd, ook nog eens een Australische serie over een kangoeroe, die Skippy heette, maar dat was dus flipper op het land zeg maar.
Maar ik aborteer weer eens. Ik beloof nu op het rechte pad te blijven.
In het rijtje van "nog te verdwijnen dieren", zoals de nieuwslezer dat noemde, hoorde ik ook dat het slecht ging met de weekdieren.
De weekdieren of mollusken (Mollusca) vormen een stam van ongewervelde dieren met een week lichaam, kopieerde ik dus vrolijk van het net. (Met dank aan dat net.)
Ik houd niet van weekdieren, als ik eerlijk ben. Ik heb een meer dan erge hekel aan 'mosselen, oesters, slakken' en al die beesten die geen skelet, noem maar,skelet of  ruggengraat hebben. (Zie bijgaande foto) 
Dus dan zou die diersoort uitgeroeid moeten mogen worden, in mijn opinie, zeggen jullie misschien? Nee, natuurlijk. Ik heb ooit de serie over dierenarts James Herriot: "All Creatures Great and Small" gevolgd en die zag geloof ik kans om een mossel te reanimeren, maar da's flauw, natuurlijk. Nee, alle diersoorten hebben nut in onze wereld en moeten daar hun plaats in hebben.

Wat een lange inleiding om tot het doel van het verhaal te komen! Ja, je hebt gelijk. Nu over die weekdieren. Die zullen namelijk nooit uitsterven zolang er politiek bedreven wordt! Er is namelijk een nieuw ontdekte soort weekdieren. Die nieuw ontdekte soort weekdieren huist voornamelijk in Den Haag en wel in een zogenaamde tweede en een eerste kamer. Het zijn zo goed als geslachtsloze dieren die allemaal tegengestelde belangen vertegenwoordigen, maar wel een ding gemeen hebben, namelijk: draaien en keren. Ook komt die diersoort wel voor in allerlei provinciale hoofdsteden, waar ze zich dan willen voorbereiden om een functie in een van de voornoemde kamers over te kunnen nemen. Verder streven ze, na hun jaren in een van die kamers aanwezig te zijn geweest, om een erebaan te kunnen krijgen in een eh, eh, nu ja, een erebaan. Veel van die dieren worden burgemeester, commissaris van de koning, zitten in raden van bestuur of worden lid van het Europese parlement. Ook zie je deze weekdieren vaak optreden bij Tv shows als "Pauw", DWDD" of andere zogenaamde schnabbels.
De grap is dat deze weekdieren de woorden Ja of Nee niet kennen. Vandaag was vrouwelijk weekdier, Jetta Klijnsma, te bewonderen. Ze werd ondervraagd over het onderwerp over armoede en pensioenen en of die armoede en pensioenen gestegen of gedaald waren in ons land. Het mosseltje hoefde alleen maar: Ja/Nee te antwoorden. Hoe moeilijk kan dat zijn? Heel! Ze ontweek elk duidelijk antwoord, ging op alle vragen heel ver in met allerlei mossel, zwak, antwoorden en zei natuurlijk geen moer en kon dus de woorden Ja/Nee niet vinden in haar mini brein. Weekdieren leven met de dag en met de leugen, namelijk. 
Nu ja, ze zij verstandelijk geen moer verder dan de eerste oerzwam uit het verhaal van Darwin,, zeg maar, maar ja, zo zijn die weekdieren.
Even terugkomend: Schapen worden gelukkig nog niet uitgeroeid. Die blaten ook veel, en ja, daar snaai je ook geen een ruk van. Maar ik vind schapen slimmer en meer verstaanbaar dan vele van die weekdieren.

Binnenkort wil het even hebben over het debat over het "voltooid leven." Een kreet waar ik me helemaal achter kan scharen, maar daar later dus over!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten