woensdag 15 maart 2017

En nu? Politiek als vak?

 Een beetje in haast geschreven! Excuses voor de niet al te nnauwkeurigheid, zeg maar!


2050
Als ik dit begin te schrijven is het nog verkiezingsavond, voor negen uur. De eerste uitslagen zijn nog niet bekend, dus het is afwachten. Heel erg spannend zal het niet worden, in mijn gedachten. VVD zal winnen, Rutte heeft zijn "finest moment" gehad, het afgelopen weekend en ik moet heel eerlijk zijn: hij heeft de "Turkse crisis" goed aangepakt. Het neemt daardoor wind uit Wilders' zeilen, natuurlijk. Hoewel ik het idee heb dat de grote blonde roerganger het wel eens harder aangepakt zou kunnen hebben. Waarmee ik bedoel dat de MP wel een politicus met ballen is. Hij werd overigens door Donald Tusk, voorzitter van Europa, gesteund. Tusk sprak die steun uit in het Nederlands, wat mij voor hem innam, als ik eerlijk ben. Merkel was het met Rutte's standpunt eens, overigens!
Het tv debat tussen beide rechtse politici was, in mijn ogen, licht in het voordeel van Rutte, maar ik kan me vergissen. Maar goed, de politiek is te versplinterd om nu een grote echte brede coalitie voort te brengen.
2130
De eerste 'exit-polls' komen nu door. Rutte verliest veel zetels, blijkt, maar blijft en wordt, denkelijk, de grootste partij en ja, dus weer vier jaar Rutte, met weer vier jaar beloftes die niet uitkomen. Ik heb mijn, ooit door hem beloofde, 1000 pietermannen nog steeds niet gezien, maar misschien jullie wel? Dan komen er drie partijen die eindigen, misschien dan, op negentien zetels. De PVV, het CDA en D66. De grootste verliezer is de PvdA, die weggevaagd wordt. Dat doet me deugd. Ik heb een grondige hekel aan die club. Niet alleen omdat het grachtengordeldieren zijn, allemaal van die Freek de Jonge figuren, maar ook allemaal artiesten die zich zogenaamd bemoeien met de policor wereld, nee, het is historisch gegroeid. Mijn ouders waren zelfstandigen. De ouwe heer was een molenaar en een veevoeder fabrikant. De man heeft zijn hele leven keihard gewerkt om iets van welvaart te brengen voor zijn gezin. Dat is hem gelukt. We hadden 'redelijke' welstand, thuis. In zoverre dat we naar school konden in nette kleding, dat we geen gebrek leden en dat we thuis netjes in de bullen zaten.
Dat de man zich zelf om het leven heeft gebracht, door zijn leefwijze, heeft daar verder niets mee te maken. Maar: hij haatte links. Hij haatte de manier waarop de toenmalige PvdA Fuhrers het volk behandelden. Ik heb geen idee meer wie de toenmalige Arbeiderspartij leiders waren, hoor, maar hij had er een koelera hekel aan. Nu ja, Marcus Bakker, wie kent die naam nog, van de CP, de Communistische Partij, nu SP genoemd, was natuurlijk ook geen vriend van hem.
Ik heb die haat tegen die PvdA van hem in mijn genen meegekregen, denk ik. Nee, ik heb geen hekel aan links, of aan linkse partijen. Het is mijn politiek niet, maar ze zijn nuttig en logisch. Groen Links, altijd voor het milieu, helemaal voor. Een grote partij nu, het Klaver effect, dat is duidelijk. De SP maakte een (te) groot issue van het zorgstelsel en dat is allemaal helemaal oké an sich, maar het is maar een (1) enkel standpunt en ja, ze verliezen dus minimaal een zetel!
Nee, ik haatte, en doe dat nog steeds, de PvdA door dat die partij de (te grote) instroom van buitenlanders toen en nu hebben mogelijk gemaakt, onder Den Uijl, en daar dan de slogan: 'we zijn beter af met een multiculturele samenleving' voor bedachten. En, als ik nu niet letterlijk citeer, moeten jullie me dat maar vergeven. Maar, ik woonde nog maar net ergens in Zaandam, de wijk Poelenburg, of de toestroom en ja, de overlast, van buitenlanders werd enorm. Ik woonde toen in de buurt waar de zogenaamde "treitervlogger" ook woonde, sterker, ik woonde in dezelfde straat als dat ettertje. (Kijk er eens rond, aan 90 % van de flats, ik overdrijf niet hangen schotel antennes!) Maar, de PvdA, wilde het allemaal en wat Den Uijl wilde, gebeurde. Dat was allemaal in het kader van het besturen van het land, ooit met Van Agt, later met Lubbers. Dat waren voor ons, HHWN'ers, Heel Hard Werkende Nederlanders, toen de "Hunger Years." Wie zich de jaren zeventig en tachtig nog voor de geest kan halen, weet waar ik op doel.
Nu is die arbeiders partij verworden tot een groepje figuren als Youp en Freek en Hans en Theo. Mannen met dikke portefeuilles en enorme contracten in de cabaret wereld, die zielige mensjes als Asscher en zo de politieke tribune opsturen. Ik ben blij, genetisch dus, denkelijk, dat de PvdA enorm verliest!
2200
Nu ja, het blijft een beetje zoals het is. Rutte wint, Wilders wint, Buma wint, Pechthold wint. Ook DENK wint, helaas, het "Erdogan effect", zeg maar, door de rellen in Rotterdam.
Ik ga het nog een beetje volgen. Vindt het wel grappig, maar: politiek gaat een echt vak worden, want een coalitie met deze uitkomsten? Moeilijk.                  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten