zondag 16 december 2012

Kerstdrukte 1

Ik ben misschien iets te vroeg met het onderwerp van dit bericht. Hoewel? De drukte voor de kerstdagen begint al wel een beetje, hoor. Dat merken we, wij van de werkvloer, in ieder geval aan het aantal - en de hoeveelheid artikelen dat en die de winkel binnenkomt en aan het aantal 'displays' dat er gemaakt wordt. Hebben jullie eigenlijk al een idee van: 'wat je doet met de Kerst?' Ons gezin heeft het al (redelijk) aardig afgestemd. We gaan naar de 'kleinkinderen' zeg maar. Nou ja, naar hun ouders, natuurlijk. Logisch, Mia, God, het scheetje was nog even bij ons vanmiddag, is nog zo jong, en daar wil je niet mee gaan lopen zeulen, 's avonds na het kerstmaal of na de kerstsamenkomst of hoe je het dan ook allemaal wilt noemen. Want daarna moeten de ouders, Nicoline en Serge, ook nog eens een klein uur rijden om naar huis te komen over vaak natte of gladde en glibberige wegen. Dus: we gaan met z'n allen naar de 'Kleinkinderen', zeg maar!
Hoe vieren jullie het? In je uppie? Of met alleen je partner, of met het hele gezin, inclusief ouders en schoonouders? Gezellig, toch, een hele dag van tevoren in de keuken, bij voorkeur met een glaasje erbij, je helemaal crea uitleven op allemaal gerechten die je tegenkwam in allerlei receptenfolders en boekjes van je super? Want, wees eerlijk, daar staan inderdaad allemaal hele leuke gerechten in.
Zelf deden we vroeger heel vaak, zoals menige mensen, aan fondue of aan gourmetten. Onze jongste (dochter) heeft echter besloten om Vegetariër te worden. Een besluit dat de hele familie respecteert, maar niet overdreven handig vind, by the way. Wij gaan deze kerst dus voor half/half. Half Vega gerechten en half dus niet.
Maar hoe dan ook, voor de medewerkers van 'supermarktland' geldt het feest van de Kerstdagen niet altijd echt, hoor. Onze keten, de Vomar, (en wij zijn niet de enige supermarktketen, helaas), is alle feestdagen, dus ook de beide Kerstdagen, (en ook op Nieuwsjaardag) gewoon open. Wel is dat dan een zogenaamde 'zondagopening' (maar toch), is de winkel de hele middag en een stuk van de avond gewoon open. Over het algemeen zijn de mensen die dan die dagen en avonden werken op zogenaamde 'vrijwillige' basis bezig. (Nee, niet qua salaris, geloof me. Ik weet dat het werken op dit soort dagen met 250% beloond wordt.) Dus vaak zijn het jongeren die ook nog niet veel met de Kerst hebben, omdat ze van een andere religie zijn, om het even makkelijk te houden, maar natuurlijk ook gewoon jongere mensen die studeren en zo er ff in een avondje werken veel poen extra bij gaan pakken. (Gelijk hebben ze, toch?)
Ben ik daar nu op tegen? Ja, eigenlijk eeen beetje wel, hoor. Ik ben niet religieus, maar ik vind dat we wel eens een dag voor 'ons eigen' moeten willen vinden en hebben en houden.
Purist, nee Puritein, dat is het woord. Als ik zo mocht overkomen, als een streng gereformeerde of zwarte kousenkerk mens en als je dus denkt dat ik zo tegen werken of winkelen op zondag ben, vind ik dat niet zo een geweldige gedachte van je, want ik heb helemaal niets met religie en ben dus niet ook niet tegen handel op de zogenaamde 'dag des Heere'.
Ik heb me natuurlijk allang neergelegd bij de zondagsopeningen van winkels en zo, en het gaat me helemaal niet om die 'heilige zondagsrust' zoals van menige kansel nog steeds gepreekt wordt, want, zoals gezegd, ik ben helemaal niet verbonden aan een kerkgemeenschap of zo, en E., trouwens, ook al helemaal niet. Maar ik ben wel voor een dag van stilte en rust en wat bezinning. Vooral voor de mensen die, zoals wij, in of boven een winkelstraat/ - centrum wonen. Ok, van die kerkklokken op zondagmorgen wordt je ook al helemaal niet blij, net zomin als van het gezang van de Muezzin (zo heet toch die vogel, die vanaf de minaret loopt te blèren?), maar moet de economie nu maar zeven op zeven dagen en vierentwintig op vierentwintig uur doorgaan? De openingstijden van onze Vomar toko zijn kortgeleden weer verlengd voor wat betreft de avond openingen en voor de zondagopeningen en ik geloof dat ik het echt nog mee ga maken tijdens mijn leven, en misschien wel nog voor mijn welverdiende pensionering, dat, de grotere winkels in ieder geval, een hele dag en nacht niet gaan sluiten.
In de USA is dat al zo, natuurlijk. Maar moet dat nu ook bij ons? Ik weet het niet. Ik filosofeer daar wel eens met E. over. We zij dan samen bezig met een boodschappenlijstje te maken voor wat we moeten of willen gaan eten in het weekend en of we eventuele 'eters' krijgen, dat weekend. Dat lijstje maken we zo rond de woensdag, zodat we een globaal idee hebben wat we dan zullen gaan eten en wat we aan boodschappen in huis moeten halen de komende dagen. Over het algemeen hebben we onze boodschappen al voor zaterdag in huis en hoeven dus alleen op die zaterdag vers brood/groente/vlees te kopen. (Ervaringdeskundige die ik ben, weet ik dat de zogenaamde verse producten die in de supermarkten liggen op de zaterdagmorgen, vaak al de vrijdag of de donderdag ervoor zijn geleverd, maar, soit.)
Verder vind ik het ook raar dat we op eerste Kerstdag open zijn omdat mensen dan hun Kerstmenu nog zouden kunnen moeten gaan samen stellen! F... it. Dan ben je toch niet goed bezig? Wij, het gaat vooral over mijn oudste zoon, Serge, en ik, beginnen vanaf oktober al te brainstormen over: 'wat doen we met de kerst?' Als wij samen een idee hebben, gaat dat naar de rest van de familie en die vragen we ook om er hun gedachten over te laten gaan. (Vandaar ons half Vega/half niet vega menu, dit jaar.) We komen samen en mailen/smsen, dan nog een paar keer en maken afspraken over het menu en wie wat kookt en maakt. We zijn dus al heel vroeg goed voorbereid.
Maar, en hier sla ik een beetje dicht, dan komt er dus iemand, of 'iemand-en' of gezinnen, op die eerste Kerstdag de winkel binnen en die denkt, denken: 'Tjeetje! Wat moeten we nu gaan eten, met het hele gezin, dat vandaag bij ons komt, of met familieleden en vrienden die we al een jaar geleden hebben uitgenodigd?'
Geloof jij het? Nee, ik weet zeker dat de toko open is voor mensen die niets hebben met de Kerstdagen of waar die dagen voor staan, en die dus gewoon hun boodschappen willen gaan doen op die dagen en geen respect hebben voor waar die dagen in onze oude tradities voor dienen te staan. (Nogmaals, ik geloof niet, maar ik respecteer wel het geloof van de mensen die deze christelijk traditionele dagen in stand willen houden!)
Je mag zelf, en helemaal vrijblijvend, invullen van welk geloof die mensen, die wel hun boodschappen doen op dit soort dagen, zijn en ik wil daar helemaal geen heksenjacht op openen, hoor! Ik wil helemaal niet hatelijk zijn of aan schisma's of zo gaan doen. Maar: als het bij de mensen met een niet christelijk geloof, voor hen hen voor wie wij/zij dan wel op de kerstdagen moeten werken, zoal bijvoorbeeld:  'Suikerfeest' of 'Offerfeest' of iets van dien aard is, zijn die mensen met die religieuze aanhang wel allemaal vrij, en moeten de collegae van een andere geloofsmening wel invallen, en, misschien terecht, met toestemming van de leiding. Ik heb trouwens nog nooit horen vermelden dat die mensen stonden te  dringen om het werk van hun christelijke collegae op de Kerst (Paas- en Pinksterdagen) over te nemen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten