maandag 8 september 2014

Op vakantie, en kijken bij de "buren".

Ik ben er eens een weekje uit met lief en poes. Eh ja, dat is wat ongemakkelijk geformuleerd, natuurlijk. Ik bedoel dat E., mijn liefde van en voor de rest leven natuurlijk bij me is, maar ook onze oudere kat. Die van de spuiten en de suikerziekte, jullie hebben het door. Dus even geen De Keten of In de Super, althans niet om over te schrijven uit eigen ervaring. Maar weet je, als je ergens werkt, dan wil je ook nog wel eens een blik werpen bij een concullega. De afgelopen week zaten we dus in het Brabantse, oh nee, niet meegekregen? Nu ja, we zaten in een bungalowpark iets onder Deurne, een dorpje iets ten oosten van Helmond, een stad(je) dat dan weer iets ten oosten van Eindhoven ligt. Het dorpje waar we het meest dichtbij waren heette Vlierden, maar vergeet dat verder maar. Een leuk slaapdorp, met een cafĂ© en een snackbar, meer niet. Het dorp van keuze voor boodschappen was Deurne, een leuk en lief plaatsje. Daar hadden ze, natuurlijk, een AH. Maar ook een Jumbo en, natuurlijk geen De Keten, maar wel een Jan Linders. Zoals gezegd, je wilt wel eens in de keuken van de concurrentie kijken, dus deden we onze boodschappen een beetje om en om. 
Weet je, de Appie, de mannen en vrouwen in het blauw, ze zullen het nooit leren. Echt niet. Ik heb het idee dat ze een soort academie of een thuisstudie of een Blog opleiding hebben bij die toko. In die opleiding of cursus leren ze om 'uitwerpsel' te hebben aan de klant. Zoals altijd heb ik weer ervaren dat de arrogantie van de medewerkers groot is.Oh, ik heb er veel eerder en veel meer over geschreven hoor, maar de mensen bij Ap zijn vrij onuitstaanbaar. "Jullie zijn er voor ons, wij niet voor jullie", is de deelgedachte die ingeprent of gechipt wordt in hun, nauwelijks aanwezige, breinen. Maar, omdat E., hun sherry graag drinkt, nee, niet in sloten, en zij de, de AH, de enigen zijn die Milner kaas gerijpt, aan het stuk, aanbieden, waar mijn vechtgenote ook gek op is, moesten we een fles of twee en een stuk kaas voor de week aanschaffen bij die lui. Mijn aversie tegen die winkel wordt met elk bezoek groter, overigens. De winkel was een middelgrote, dus niet al te groot en, op de dag van aankomst, niet al te goed bijgevuld. Dat kan, want op het moment dat wij arriveerden zagen we net een vrachtwagen de vracht lossen en ja, KW vracht, nu ja, dat duurt even voor het binnen is. (Ik ben ervaringsdeskundige, weet je!) Maar buiten dat, oogde de winkel, zeg maar, rommelig, legig maar ook, nu ja, nonchalant, er was weinig zorg aan besteed, begrijp je? De winkel was trouwens in hartje centrum van Deurne gelokaliseerd. Op en prachtig parkeerterrein met allemaal winkels als Bruna en Blokker, Hema en Primera en zo. Maar: betaald parkeren, bleek na een dag of vier, overigens pas. En, grootsteedse tarieven hoor, twee euro het uur, net als bij ons voor de deur.
Ondertussen hadden we toch nog al wat hiaten op ons boodschappen lijstje. Oh nee, geen grootse dingen, niets wat we niet de volgende dag zouden kunnen kopen, hoor. Maar wel zaken die je op vrij korte termijn wilt aanschaffen. We reden weg en kwamen een groot bord en een zooi vlaggen tegen die naar een JUMBO wezen. Een keten van toko's die Appie dicht op de huis zit, zonder een echte bedreiging te zijn, hoor. Niet voor die wereldspeler. GRATIS PARKEREN, het eerste uur, schreeuwde een groot bord en dat is ook meegenomen. We gingen naar binnen en kochten de (onnozele) hiaten op ons boodschappenbriefje ter plekke. Onnozele  dingen zijn alleen maar dat als je ze gewoon in huis hebt, maar bepaalde dingen zijn niet meer onnozel als je ze NIET in huis hebt, maar daar ga ik nu even niet op in.
Een karretje pakken, weer een winkel in,  nou ja, je bent al een hele dag bezig met zooi te doen en in- en uit te pakken, dus veel zin om nog eens naar een "kattenbakschepje" te zoeken heb je niet. Vergeet het boodschapje, maar het antwoord van de 'puisterige', nee, dat is niet goed, maar hij was het wel, van de vakkenvuller was goud waard. 'Goh, ik loop efkes met U mee, dat moede ge net weten, niet?' 

Dus scoorden we een kattenbakschepje en nog wat onnozele dingen en we verklaarden onze liefde aan de Jumbo, want: zo kan het ook!




1 opmerking:

  1. Moi Lucas.

    Tja lucas zo zie je maar weer dat zo'n groot grutter (AH) denkt dat die goed is. Maar personeel hoe nietig ook is erg belangrijk. Ook vv'ers(vakkenvullers). Zij zijn het aanblik van een keten en worden als eerste aangesproken. Zoals ik altijd zeg als ik iets niet kan vinden "jij weet nogal veel he van de winkel" en dan stel ik mijn vraag. Onder het motto van "met stroop vang je enz enz". In mijn stad/soms dorp hebben wij de Poeiz ( een Friese Keten). Natuurlijk ook al die andere maar deze heeft onze voorkeur vriendelijk en behulpzaam personeel. Nette opgeruimde zaak en altijd de aanbiedingen in ruime voorraad aanwezig en niet zoals bij sommige anderen "als het er niet ligt is het er niet meer". Nee chappeau voor de Poeiz. Ik hou van deze zaak. Ennnnnnnnnn gratis zegeltjes, vind mijn Marga leuk.

    Groeten uit Ass'n

    Moi Lucmans.

    BeantwoordenVerwijderen