maandag 9 februari 2015

Hoezo, bewust bezig?

In het verleden heb ik het er, geloof ik, wel eens over gehad. Over bewust bezig zijn met het milieu, met onze leefomgeving, met de wereld waarin we leven. Niet dat ik zo een bewuste geitenwollen sok ben, die op elk milieu slakje zout gaat leggen, maar ik probeer wel zo bewust mogelijk te leven. Zo zal ik alleen als het echt nodig is de auto nemen. Ik, nu ja, wij beiden, natuurlijk, doen onze boodschappen zoveel mogelijk lopend of fietsend. Dat is, dat geef ik toe, niet zo moeilijk als  je in een grotere plaats woont, winkelcentra zijn daar over het algemeen op loop afstand. Maar, ik probeer ook zoveel mogelijk naar het werk te fietsen en vrouwlief neemt over het algemeen de tram. Dat is, ik geef dat weer toe, gemakkelijk als je in een grote plaats woont. Ja, we scheiden ons afval zoveel mogelijk en zijn helemaal afgestapt van de gratis plastic tasjes die je van bakker of slager of kaasboer krijgt. We recycleren oude kleding en schoeisel door het in de daarvoor bestemde bakken te gooien. Nou ja, het zijn allemaal maar kleine dingetjes, maar ik heb het idee dat we een hele kleine bijdrage leveren aan dat minder onder druk zetten van onze leefomgeving. Onze kinderen en aanhang hebben dat bewustzijn misschien nog wel meer dan wij, van de wat oudere generatie, zonder dat ze er veel over nadenken, ze zijn het van huis uit gewend. Maar nee, dat brullen we niet van de daken, dat we zo bewust zijn, waarom zou je? Ik bedoel, dat soort dingen doe je of doe je niet. Dat is een keuze die je maakt, toch? Ik kijk niemand van mijn vrienden of kennissen scheef aan als ze andere keuzes maken in het leven. Maar: zoals ik al schreef, wij brullen dat niet van de daken. 
Dit in tegenstelling tot de organisatie waar ik nu alweer een dikke twaalf jaar of zo aan verbonden ben. Die organisatie heet De Keten en is een supermarkt keten. Nu profileren ze zich behoorlijk op het leefomgeving gebied en dat is natuurlijk enorm te prijzen. Zo scheidden we al jaren karton en plastic voor hergebruik. Alle koelvakken en -kasten zijn nu afgesloten met deuren en luiken, hetgeen ook geldt voor de diepvries afdeling. Dat zijn behoorlijke besparingen op de kosten en op het gebruik van energie. Ook bouwt De Keten steeds meer supers (om) tot milieubewuste, of op zijn minst -vriendelijke, winkels. Zonnepanelen en aardwarmte en zo, nu ja je weet allemaal wel.
Loffelijk en ja, niets om opmerkingen over te maken. Alle lof, dus. Maar, hoor ik jullie zeggen, het klinkt of er een maar achteraan komt. En ja, da's ook zo, want MAAR!
Er liggen in het verzorgingsgebied van de stad waar ik werk, twee filialen van De Keten op een afstand van nog geen kilometer van elkaar. (Er komt, op ongeveer die zelfde afstand, nog een derde bij. Dat dat ten koste gaat van het inzetten en de werkgelegenheid van personeel in ons filiaal heb ik al geschreven in eerdere en meer narrige Blogs.)
Maar: wat mij dus steeds verwonderd is dat er om 0700 in de ochtend een hele grote vrachtwagen, ja zo'n truck met oplegger van, hoe lang zijn die krengen, acht meter, meer? Minder? Nu ja, in ieder geval, zo een bakbeest parkeert elke morgen om zeven uur bij ons voor de de deur. Daarin zitten dan, ik ga even van de situatie van vanmorgen uit, acht Dolly's brood, als jullie dat niet veel zegt, kijk maar eens in de broodafdeling van jullie lokale super. Daarnaast nog acht containers met Hessing, zoals de voorgesneden en voorverpakte groente heet, en kip- en vleesproducten. Er wordt ongeveer een vijfde van de capaciteit van de vrachtwagen gebruikt, misschien iets meer, maar veel scheelt het niet. 
Vijf, soms minder, minuten later komt vrolijk toeterend en sympathiek zwaaiend, de vrachtwagen voorbij die naar het andere filiaal gaat. (Dat toeteren en dat zwaaien doet de bestuurder van het voertuig, niet het voertuig zelf, hoor. Dit even voor de goede orde, ja, ik krijg soms  heel veel kritiek.) In die vrachtwagen, die net zo groot is als die bij ons voor de deur staat, (de chauffeur die ons filiaal "doet", rijdt soms ook naar die tweede winkel, dus ik heb het uit eerste hand), zijn nog minder containers geladen. Die winkel is kleiner, heeft minder omzet en heeft dus minder vracht, krijgt, vijf minuten na ons, net aan de helft van wat wij krijgen.
Ik ben geen kei in rekenen en breuken, ja die til ik me, maar uitrekenen? Nu ja, ik probeer het. Eh, wij hadden een/vijfde van de laadcapaciteit van een vrachtwagen, een vijfde is omgerekende 2/10de de andere had de helft daarvan en de heft van twee-tiende is 1/10de. Samen maakt dat drie tiende deel van een vrachtwagen die tien-tiende = een hele. Jullie jongeren hebben allemaal van die zak Japanners op je Pod en Pad en zo, reken dus even mee, ik doe dit met mijn paar jaar boerenklompenschool, dus kan ik helemaal fout zitten.
Ik kom dus op een belading van beide vrachtwagens voor nog geen drieëndertig %. (da's een derde, inderdaad.) Ik vind dat niet handig. Ik vind dat niet echt bewust. Ja, maar, is het argument, tegen dat jullie je vracht binnen hebben en wij het fust, dat woord, ik heb het er vaak over gehad, ik ga der nou niet meer op in, in de wagen hebben, is het half acht. Maar, ja, ik heb slechts boerenklompen onderwijs, met aangepast leerplan gehad, dus zeg ik: dan los je toch eerst bij ons, rijd je door naar die andere toko en laad je daar fust en kom je bij ons terug?
Nou ja, je hoort het al: ik ben dom geboren en heb nooit wat bijgeleerd, want dit is in de ogen van hen die het weten kunnen, domme mensen logica. Mijn andere argument, ja ik kan wel tellen, is dat de beide vrachtwagens een dikke zestig liter diesel per rit verstoken. (Ik chargeer misschien, maar iets, hoor. Per week tankt elke vrachtwagen voor 600 pietermannen, nieuw geld, aan Diesel, zeggen welingelichte kringen.) Tja, dus denk ik dan wel eens, kan dat niet efficiënter? 
Dat geheel herhaalt zich rond een uur of tien. Dan krijgen we onze "tweede" vracht, vaak het dubbele van de eerste vracht, maar ook slechts een dertigtal, minder, containers. De wagen van het tweede winkeltje heeft, drie minuten eerder of later, slechts de helft daarvan bij zich. Je zou alle vier vrachten dus in een keer kunnen bezorgen. Dat is niet waar, dat begrijp ik. Brood moet er vroeg in de ochtend zijn en verse groente ook, maar, het zet je wel aan het denken!
 
Maar: dan is er nog eens wat. Een super heeft een bijna constante temperatuur van rond de achttien graden. Dat betekent dat er, in de winter, behoorlijk gestookt moet worden om die temperatuur te behouden en dat er dus in de zomer behoorlijk gekoeld moet worden om die temp, je begrijpt hem. Maar? Ja, weer een maar, waarom moeten dan alle schuifdeuren (klanten entree) in alle seizoenen openblijven? Omdat dat vriendelijker is tegenover de klanten? Een open deur beleid? En is een automatisch opengaande schuifdeur dan niet klantvriendelijk? Misschien minder, maar je bespaart dan dus wel op alle warmte die nu, in de winter, of alle koelte die, ooit, straks, in de zomer, vervliegt.
Ik begrijp dus niet hoe je durft te zeggen dat je zo bewust bezig bent.
Maar ja, ik heb geen HHK opleiding gehad, ik heb alleen maar boeren..., inderdaad!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten