vrijdag 20 februari 2015

Hooligans: hufters en hypocrieten. Zielige lui.

Voor de goede orde: ik ben geen groot voetbal fanaat (meer). Vond ik het vroeger een spel waar je gezellig naar keek, de Europa cups en zo, naar de samenvattingen op zondagavond en was het toen nog een echte volkssport, dat is, sinds de entree van al die commerciële omroepen veranderd. Het voetbal is nu een beursgenoteerd bedrijf geworden, waar managers en investeerders de hoofdrol spelen en die alleen nog maar denken in euro's, ponden of dollars. Het voetbal is niet meer van het volk, tegenwoordig.
Is dat erg? Nou nee, voor mij niet, ik kijk en keek toch al niet meer. Ik kijk niet neer op het spelletje, da's leuk genoeg, maar ik heb wat tegen het publiek dat daarb.., nee, dat is fout geformuleerd. Het doorsnee publiek dat bij een wedstrijd op de tribunes zit, zijn normale mensen. Vaders en moeders en kinderen die enthousiast zijn over de (eventuele) prestaties van hun favorieten in hun favoriete kleuren.
Maar: zoals altijd zijn er uitwassen. Zoals de IS is voor de Islam, zoals doping is voor het wielrennen, zoals bankiers zijn voor de economie, zoals moslim terroristen zijn voor het vrije woord, zo zijn hooligans voor het voetbal! Namelijk het verderf van de mensen met de goede bedoelingen. 
Het kan jullie niet ontgaan zijn dat er een groep van die zielige semi onderwereld figuren weer hun uiterste best heeft gedaan om in Rome, Italië, ons land weer eens op de kaart te zetten.
Ik ga niet tegen een bepaalde club fulmineren. Toevallig was het deze keer een groep afgedwaalde en geestelijk vervormde dwazen uit die ene stad, morgen is het een groep galbakken uit weer een andere stad. Ik geloof natuurlijk niet dat stad of plaats er mee te maken hebben. De geestelijke inhoud van de "soort", ja het is een "soort", zoals bavianen of ringstaart makaken, bepalen hun gedrag. Waarbij de dieren, voornoemd, iets meer herseninhoud hebben dan de hooligans, uit welke stad dan ook.
Ik hoorde gisteravond wat vage berichten via het nieuws, maar ja, niet alles pak je meteen mee. Vanmorgen hoorde ik het trieste nieuws dat er een brand was uitgebroken in een seniorenflat in Nijmegen, met de nodige gewonden en narigheid en ja, dat raakt je wel meer dan de gewoonlijke beelden van de qua herseninhoud minst ontwikkelde dierensoort op onze aardkloot, namelijk de hooligans. Ik ken een bepaald iemand die en IQ heeft van 51. Ja, werkelijk, die mensen bestaan, maar diegene heeft alle zorg en begeleiding die er bestaat. Nu heeft de doorsnee hooligan een IQ dat minder is dan een fles gekoelde witte wijn, voor degene die geen wijn drinkt: witte wijn is het best rond de zeven a tien graden. Door?
Goed: vandaag reed ik naar huis. Met het voertuig. Het was de hele dag ballenweer en uit een grauwe hemel schreiden de wolken dikke en nare en koude tranen. Ik zette, eenmaal uit de parkeergarage, de radio aan. Ik hoor, met hulp, jullie hebben het gelezen, weer behoorlijk goed en, omdat ik niet een echte muziekliefhebber ben, stond de autoradio op nieuwszender NPO1.
Het was druk richting de A 10, de fraaie ring rond de hoofdstad en ik moest geconcentreerd zijn, dus veel nieuws over de Oekraïne of de beursberichten ontging me. Op de ring zelf was het iets minder druk, hoewel het met die vreselijke neerslag toch nog behoorlijk uitkijken was. Ik nam de afslag Ouderkerk/Amstelveen en hoorde een gesprek tussen een verslaggever uit Rome, een Italiaanse dame, over het gedrag van de zogenaamde supporters van het stedelijke voetbalteam dat daar een wedstrijd tegen een lokale club speelde. Het scheen dat allerlei achterlijken een ravage hadden nagelaten in de stad. Ze hadden een zestiende eeuwse fontein zo goed als afgebroken, hadden tegen klassieke en historische gebouwen gezeken en er, kortom, een pleuriszooi van gemaakt. Er waren hooligans gearresteerd en voor het snelrecht gedaagd. Der waren boetes opgelegd van rond de 45.000 euro's en die waren, in een paar gevallen, ter plekke betaald.
Maar: toen kwam er een advocaat. Een verdediger van dat soort magoggels. Volgens die man was het dus helemaal de fout van de Italianen en met name van de Italiaanse, de Romeinse, politie. "Kijk", zegt die Moskowicz of de Meyerink of de Sprong, (of hoe heetten al die nare mensen), in elk geval de advocaat van die galbakken, "kijk, als je de jongens gewoon hun gang laat gaan, dan is er niets aan de hand. Maar ja, ga je er met de ME tegen aan, ja, dan gaat de beer los."
De interviewer sputterde wat tegen: "Maar, zij zijn toch begonnen? Je kan de politie toch niet de schuld geven van hun gedrag?" Nou, dat had 'ie helemaal verkeerd begrepen (en ik en de rest van de weldenkende wereld dus ook.) "Nee, nee, nee. Je weet toch hoe corrupt de politie in dat land is?' kwaakte de man, met, denk ik, zo een stalen brilletje en zo een raar dasje met een driedelig en snel pak, geleund tegen zijn, door crimineel geld verkregen snelle en dure bolide. Je kent de types wel: zonnebankbruin, hoop poen, totaal verkeerd blond wijf, of vent, en al helemaal geen ruggengraat of enig besef van moraal*. Ik haakte maar af. Gelukkig, dacht ik, het is de Italiaanse politie die het gedaan heeft en niet de hoolinobrains. 
Thuis, later, klikte ik even op FB. Een gabbertje van me, ene H., nu heerlijk vertoevend in een tropisch land waar ze een heel groot carnaval hebben, was een discussie aangegaan met een zooi van de mensen van de hoolidommen van die club. Nodeloos te zeggen dat ze de advocaat na kwaakten. Er stond een ventje (van niks) op dat sociale medium, die vertelde dat de supporters van 020 'Teletekst supporters' waren, iets wat me niets zij, maar ik wilde het even zien.
Dat menneke, een piepeltje van niks en niemendal, was zo flink om een foto van zichzelf op zijn pagina te zetten. Onherkenbaar. Zijn beide armen voor zijn gezicht. Maar wel met een hoop bombarie en zo. Dat de man is opgegroeid in een stad zonder enig historisch hart, wat niet aan hem lag, hoewel ik het hem wel graag zou verwijten, bleek al snel: "Want, zei de ziel: 'Het is maar steen hoor, wat kenne een paar bierflessies en een beetje seiken tegen een muur nou kapot maken?'"
Tja en dan ben je zielig in mijn ogen. Dan ben je als moordenaar en terrorist nog flinker! Jij laat in elk geval je bek zien, in de paar seconden voordat je je opblaast of je voor je te... lijer laat schieten door de wouten. (Nee, dat zeg ik vreselijk sarcastisch en cynisch, begrijp me goed.) Kijk, ik haat alles wat met terrorisme te maken heeft. Maar: laffe terreur als de Hoolizielen, die zich verstoppen achter hun advocaatjes, ja, wat moet je daar mee?
Mijn kleindochter van twee is flinker. Als ze iets fout gedaan heeft zegt ze: "Ikke daan." 

(*Er is een gezegde in de USA: Let's make a beter world, let's kill all the lawyers first.)

PS. Vriend H. Je zit lekker in je thuisland. Mocht je de zieltjes uit deze Blog herkennen: aarzel niet om ze dit bericht door te sturen. Niet dat die gasten het lezen, hoor, ze kunnen dat niet, in hun spraak: kannen of kennen, die lezen alleen de bijschriften van hun bijstands-uitkeringen, maar het mag. Ik zal geen advocaat in de arm nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten