donderdag 26 februari 2015

De Keten: geen TomTom?

Ja, het moet me nu echt van mijn hart, ik moet het van mijn lever hebben. Ik weet het wel, jullie hebben al gelezen dat de firma, waar ik nu nog even, veel minder dan 150 dagen, werk, me niet veel meer interesseert, maar ja, hoe gaan zukse dingen dan wel weer? Nou ja, ik trek het me toch wel aan, als ik voel dat het allemaal wat te gek wordt voor woorden. 
Dit stukje zal door de niet Keten ingewijde lezers misschien niet zo begrepen worden, dus ik zal het maar DUIDELIJK EN LANGZAAM SCHRIJVEN.

Nee, het gaat erover hoe je je identiteit kwijt gaat lopen raken als je, als gevestigde toko, te veel doet om je maar zo goedkoop mogelijk te profileren om je maar te willen profileren als goedkoper dan de Blauwe garde of als de Olifanten. (Die zaken zijn te groot, je gaat het, als redelijk kleine Keten echt niet redden.) Maar/en dat gebeurt momenteel bij onze winkels, men wil wel als David tegen Goliath opstaan. Voor de klanten (misschien) profijtelijk, maar voor het personeel en de logistiek, een drama.
Wij, personeel, hebben allemaal cursussen en lezingen gevolgd  van de soort: "Keep the customer satisfeid", zoals Paul Simon ooit zong. Dat je namelijk: "aan" moet staan, dat je de klanten moet wijzen op de aanbiedingen, met hen mee moet lopen, dat je duidelijkheid moet creëren en zo. Kijk en over die duidelijkheid, wil ik het nu even hebben. Want, zei men bij de KM altijd: "De wegen van de leiding zijn raadselachtig en zelden aangenaam", zoiets dan.
Nou is dat momenteel bij ons ook helemaal het geval, dat ontbreken van duidelijkheid, dan.  Ik schreef het al: je moet de klanten lokken met goedkope, eh, ja, nou ja, lokkertjes, aanbiedingen, dus. Je kent het: vier croissantjes voor een euro, vijf pizza's voor vier euro, noem het maar op. Ik schreef het al.
(Goh mijn vingers jeuken weer: waarom, echt waarom, doe je al dat soort vrij ongezonde happen zo goedkoop? Ik zie kinderen van elf en twaalf jaar oud de winkel uitlopen met zakken van die halvemaanvormige broodjes, croissants, inderdaad en met blikken energy drink. Vet en suiker. Die kids bewegen niet! Gaan met de tram naar school, de gym- en zwemlessen zijn  afgeschaft en dan maar wel calorieën naar binnen lopen schoffelen? Geef ze een pak boterhammen mee, een pakje "drink ding" of zo, maar geef ze in des Herennaam geen poen mee om der eigen "maaltijd" samen te stellen. Dat kunnen ze niet. Ze gaan voor vet en zoet, dat weet je zelf als ouder ook wel, toch? Ja en dan later krijg je dus Kamervragen: Hoe dat nou komt, al die obesitas en die jeugd diabetes en zo.
Maar/en: wat is er mis mee om radijsjes en "snack" tomaatjes of vaan die zogenaamde een hap paprika's goedkoop te maken? Met de goedkoopte van de groente producten en de boycot van Poetin kan je daar nauwelijks op verliezen, denk ik, dom dat ik ben.)

Maar goed, actie en aanbiedingen, nee ik laat me niet meer door jullie afleiden, eg nie! Vroeguh, hadden we aanbiedingen die liepen van zondag tot en met zaterdag. Van alles wat. Brood, chips, groente, vlees- en vleeswaren, zuivelproducten, zeg het maar. Dat bestaat nog, vergis je niet. Dat is veranderd, dat is nu van woensdag naar dinsdag geworden. Maar daarnaast hebben we nu ook nog de zogenaamde "koopjes" aanbiedingen, van die grote opkoop partijen. Sokken, ondergoed, batterijen, schuurmachines, printpapier, nu ja noem maar op. (NB, er staat met grote letters, in blauw, bij dat het zogenaamde OP=OP producten zijn, dus als ze op zijn, nu ja, dan, eh, nu ja, dan komme der niet meer.) Die lopen dan, geloof ik, van zaterdag naar zondag, geloof ik.
Maar, de neiging naar scherpe concurrentie gaat verder. Naast die reguliere aanbiedingen, van woensdag naar dinsdag dus, hebben we ook nog de zogenaamde ZOMADI aanbiedingen. Nu kan de KM wat van allerlei aforismen, maar De Keten doet er niet voor onder: ZOMADI zijn ZOndag, MAandag en DInsdag aanbiedingen. Dat zijn dus aanbiedingen die alleen, oh ja, je heb hem! 
Nu ja, dat zijn dus drie verschillende acties door elkaar heen. Ingewikkeld zat als je, zoals ik, geen hele weken werkt en dus niet al de prijzen in je kop kunt prenten. Dan maakt de leiding het nog een stap ingewikkelder door er ook nog eens de VRIJZA aanbiedingen tegen aan te gooien. Die zijn, je weet het, je weet het, ik wist het wel! Inderdaad op vrij- en zaterdag geldig.
Dat betekent dus dat de mensen die nog wel werk hebben bij De Keten, dus een drie keer per week hun actie stellingen, hun schappen, hun actiekaarten en noem maar op moeten gaan aanpassen. En dan komt er dus de verwarring bij de clientèle! "Mijnheer, ik las dat dit maar een euro vijftig was. Mevrouw, er is een kaartje hierbij dat er drie voor zes euro verkocht worden.". Grover: "He man, der staat een verkeerde prijs bij. Die gesneden worst doet maar anderhalve piek en nou mot ik 1.75 betalen, of: K.., is die wijn niet meer in de aanbieding? Man, wat een bedriegerij." Erger: "Fok... oplichters, ik was hier gisteren en toen was die koffie nog drie per pak, fo.. it, ik ben klaar met jullie." Heel erg: "Gvd, ik kom hier net voor die onderbroeken, vijf voor vijf piek. Maar die ka.... zooi is helemaal op. Ga eens  beneden kijken, ik kom niet voor Jan L.. helemaal naar die pleu... toko van jullie!"

En ja, gelaten. Ja, dat verwacht men. Dat je die soort figuren en dat soort opmerkingen gelaten over je heen laat gaan. Ik doe dat ook, hoor, klantvriendelijk als ik ben. Ik, maar ik verklap nu een geheim, ga inderdaad in het magazijn zoeken. Wetende dat we het product niet (meer) hebben. Ondertussen kijk ik in mijn DV cel, wat ik nog kan of wil, moeten is er al een maand of wat niet meer bij mijn bij, als je me snapt, weg kan werken. Ik doe er een paar minuten over, ruim het magazijn een klein beetje op en ga terug naat boven. De klant is altijd al weg. Druk, druk, druk, begrijp je? Gek geworden van al die prijzen en zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten