donderdag 21 april 2016

Beledigd? Doe aangifte bij de Turken!

Beledigen is volgens de woordenboeken: 1) Affronteren 2) Belasteren 3) Blesseren 4) Bruuskeren 5) Beschimpen 6) Froisseren 7) Grieven 8) Grof vertellen 9) Hekelen 10) Honen 11) Iemands eer aanranden 12) Iemand kwetsen in zijn eer 13) Insulteren 14) Iemands goede naam aanranden 15) Kwetsen 16) Krenken 17) Kwetsen met woorden 18) Lasteren 19) Mankeren 20) Misdoen 21) Onteren 22) Pikeren                 en meer

Ja, ik ben vaak genoeg in mijn leven beledigd en ja, ik heb natuurlijk ook mensen beledigd. Soms per ongeluk, maar vaker met opzet. Hierboven zie je een rijtje synoniemen van het begrip beledigen staan. Nogal uitgebreid, zoals je leest. Tja het is heel wat, toch? Maar, zoals ik al zei, ik ben vaak beledigd, door woord en gebaar, dus verbaal zowel als non verbaal. Tja en, zoals ik zei, heb ik dat ook gedaan en dus ook verbaal en non verbaal. Vaak doe je het door een bepaalde vinger op te steken of door een kringetjes gebaar in de buurt van je voorhoofd te maken om aan te geven dat iemand fout bezig is. Soms doe je het door te schelden of vervelende woorden te gebruiken. Kortom het kan alle kanten uit. Vaak is een belediging een 'wapen' in een strijd. Bijvoorbeeld als een medeweggebruiker een fout maakt waar jij de dupe van had kunnen worden of als een collega een of andere stunt uithaalt waar jij niet blij mee bent, zeg maar. In de betrekkelijke anonimiteit van het verkeer ben je na een poosje alweer vergeten dat je die vinger, dat getoeter in de auto, het seinen met je lichten of die scheldwoorden hebt gebruikt, of gehoord.
Wordt het beledigen intiemer, bijvoorbeeld met een collega of een naaste of vriend, dan gaan volwassen mensen met elkaar in gesprek om het op te lossen. De beledigende partij biedt zijn excuses aan, doet een poging tot 'Wiedergutmachung' zeg maar en zo gaan beide partijen als volwassen mensen uit elkaar. Goed, het duurt nog een dag of wat tot de lucht bij beiden echt geklaard is, maar dan is het wel voorbij. (Oke, bij de dames van onze wereld duurt het vaak wat langer, ben ik na 63 jaar leven wel achter, maar toch.) Zelfs onze katten hebben/hadden dat. Vooral onze 'bazin van het huis', de betreurde Tabby, kon nogal eens de beledigde partij uithangen. Ze had hele korte katten tenen, soms. Dan draaide ze hooghartig haar rug naar ons toe, maar na het paaien met een lekker hapje, begon ze weer kopjes te geven en te spinnen.
Soit. Hier ga ik nu de dieperik in. Ik ga Turken beledigen in de hoop om voor de rechtbank te komen en mijn verhaal te kunnen vertellen. (Naast Wilders, die ook niet mag "beledigen?") Kijk, normale mensen reageren, na een belediging: zie boven. Maar, ene achterlijke gek, de heerser van Turkije, de dictator van het nieuwe derde rijk, ene Erdogan, kan niet tegen kritiek. De Turken zijn overigens heel goed te vergelijken met de nazi's hoor. De Turken van toen, honderd jaar her, maar wat is tijd in een massamoord, zie het derde rijk,  zouden 1.5 miljoen, schrijve anderhalf miljoen, Armenen vermoord hebben. Armenen waren een zelfstandig volk, (net als de Koerden momenteel, die ook al worden vervolgd en vermoord), dat in het toenmalige Ottomaanse, lees Turkse, rijk, leefde. Tot op de dag van vandaag voelen Turken zich beledigd doordat men die waargebeurde feiten steeds op tafel brengt. De Turken willen het onder te tafel vegen. Grappig genoeg hebben ze er wel een bewoording voor die massamoord: Ermeni Soykırım, maar het zal wel iets vaags beteken, zoals: "gelukkige tijden" of "heerlijke jacht", "we hebben veel plezier gehad", of zuks.
Dus ja de Turken zijn niet helemaal kosher, vooral als het gaat om hun geschiedenis. Dus als een Duitse cabaretier nu een (grof, dat geef ik toe) spotlied maakt op de dictator van het Turkse volk, voelt die magoggel, Erdogan, zich meteen bij zijn kleine pietje gepakt en instrueert hij zijn vriendin Merkel, die waarschijnlijk een evenzo grote magoggel uit het voormalige Oostelijke deel van het nazi imperium is, met dezelfde dictatoriale idealen, om der wat aan te doen.
Goed, ik heb nu, en, der mot een streepje op de e van en, Erdogan beledigd en, lees eerder over dat streepje, ook Merkel. Nu ga ik van de Duitse ambassade of het Duitse consulaat niks meer horen, daar ben ik zeker van. Maar: de Turken hebben opgeroepen om alle beledigingen of smaad, toegewenst aan of tegen, noem het maar op, aan Turkse onderdanen, aan die achterlijke galbak, aan Turkse winkels, nu ja, maak het verhaaltje af en kleur de plaatjes, meteen te melden, zodat ze de politie in kunnen schakelen om de belediger aan te pakken!
F... it. Erdogan, je kent de kreet misschien niet, maar dit is een democratie man! Ons land is vrij van dwazen en achterlijken als jij, die Recep Erdogan. Nu ja, goed der zijn der meerdere natuurlijk, want ook de fuhrer van de D66, die een verdrag met Israël wil opzeggen is zo'n groot magoggel. Maar ik krijg niet de D'66 politie achter mijn togus aan, want zie je, medelandse Turken, wij zijn een vrij land, wij hebben wel doorgeleerd, wij mogen schrijven, zeggen, zingen en beledigen wat we willen, gewild of ongewild, niemand zal ons echt vervolgen. (Ja, ja, met uitzonderingen voor het koningshuis, maar daar kwam Hans Teeuwen ook gewoon mee weg. Ook Gerard Aalders, met zijn scherpe blik en harde kritiek op de boef van Oranje, Bernhard, weet je nog, loopt gewoon vrij rond en blijft fraaie en kritische boeken schrijven.) Turken, probeer het, schrijf je uit in ons land en keer je tegen ons land. Je kinderbijslag blijft gewoon door betaald worden, je UWV uitkering gaat gewoon door, je ziektegeld ook. Nee, je hoeft niets voor ons land te doen, je hoeft ons ook niet te bedanken, hoor, wij werken gewoon door voor jullie, ondanks dat wij jullie beledigd hebben. (Kijk, Erdogan, dit is weer satire, hoor. Ik meen het, niet/wel, kijk en dat is ook weer satire, denk ik?)
Dus nee, ik zie de aansluiting van het verdoemde rijk van het oosten bij onze westerse en zoals ik al eerder zei, wel beschaafde wereld, niet zitten, integendeel. Weg met Erdogan en weg met Turkije.
Maar, als ik door een Turk beledigd wordt, hoe zit dat dan? Mag ik naar het Nederlandse consulaat om aangifte te doen?

Ik hoor nog net geen overvalwagens die met een maansikkel en een ster uitgerust de hoek om komen, dus ja, ik kan nog rustig afschrijven dat ik mijn Turkse (ex) collegae, Hassan en Kubra, vreselijk lieve mensen vind. Dat ik geweldig leuk met ze gewerkt heb, dat ik het enorme toppers vond. En die beledigden ook heen en weer, hoor.

1 opmerking:

  1. Lol ik ben door zo. n verhaal drie dagen geblokt nu ik mag pas zaterdag weer dingen op Facebook zetten.

    BeantwoordenVerwijderen