dinsdag 7 februari 2017

Komt het ooit goed? Trump en de wereld.

Eerlijk gezegd ben ik een beetje klaar met Trump en alle toestanden rond die rare engerling. Ja, ik geef het toe, ik vind hem een raar mens en zijn billenmaat Poetin natuurlijk ook. (Ik ben helemaal niet paranoïde, maar ik weet dat er in hele grote zoek- en opspoor machines gezocht wordt naar woorden al die hierboven vermeld zijn. Ja, uit ervaring, weet ik dat zeg maar. Dus als jullie een paar maanden niets meer van me horen zit ik: of in Guantanamo Bay of in de Gulag Archipel!)
Maar goed, desalniettemin, wil ik wel wat vertellen over hoe ik vind dat het er nu bijstaat in 'onze' wereld. Ik zeg met name 'onze' wereld want de wereld van "The Donald" is niet de mijne. Die man is natuurlijk totaal niet demo gekozen, maar door een dom systeem van allemaal kiesmannen en zo. Mochten jullie al lezers van De Volkskrant zijn, dan hadden jullie vandaag kunnen lezen hoe raar dat systeem werkt. En dat is Heel Raar.
(Nee, ik lees die Volkskrant slechts soms. Het is, ik zei het al vaker, een beetje een zure krant, maar wel met, heel vaak, geweldige artikelen. Soms moet je die krant maar eens lezen. Nou ik lieg ook wel een beetje. Ene Philippe Remarque is momenteel de hoofdredacteur van die krant. Omdat hij dezelfde achternaam heeft als een van de beste schrijvers ooit, E.M. Remarque, je weet wel: "Im Westen nichts neues", en omdat hij zelfs een afstammeling van die Remarque blijkt te zijn en ja, dat die bewuste schrijver Remarque gewoon zijn, de, in die tijd Joods aandoende achternaam, omdraaide van "Kraemer", even nadenken dus nu en op de klanken van de naam letten en omdat die Philppe Remarque het 'doet' met Sylvia Witteman, die weer een nicht is van 'de' Paul Witteman, een man van de cultuur, maar ook van de VARA, maar ook omdat die Sylvia een geweldige schrijfster is, een volgelinge van Simon Carmiggelt is en omdat ze allemaal hele fraaie kookboeken schrijft en kook "stukjes" heeft geschreven en omdat ze goed kan koken en heerlijke columns schrijft, voornamelijk over de dagelijkse dingen in het leven en dat dan weer in De Volkskrant, waar haar man dus dan weer hoofdredacteur van is, en omdat ze allebei ook weer en dat is dan weer van vroeger, stukjes, nu ja, columns dan, schreven over hun verblijf in onder andere Rusland en de States, maar ook over Berlijn, waar die man, die Philippe, ook nog eens een paar hele goeie boeken over schreef die helaas gewoon altijd uitgeleend zijn in mijn fantastische Amstelveense bieb als ik ze weer eens wil herlezen en ja, ik lees zijn hoofd redactionele artikelen dan maar in de momenteel twee maanden gratis bezorgde zaterdag edities van die krant want ik vind De Volkskrant toch wel een goede krant, nu ja, de sportpagina is echt heel goed, ze hebben namelijk hele goeie sportjournalisten en in de TdF tijd verzamel ik en knip ik, al jaren, hun TdF verslagen uit maar, ik raad jullie allen aan om de zaterdagse editie ven De Volkskrant te kopen, die gasten zijn veel minder links dan ze geweest zijn, hoor.)

Eh, ja, dat was een hele lange bijzin, geloof ik. Maar enfin, afijn, die Trump is een deugniet. Hij heeft bijna zijn hele gezin in zijn 'hofhouding' geplaatst, heeft zijn miljoenenbedrijven overgedragen aan zijn andere familieleden en ja, dat kan, in mijn ogen, niet. De man verstrengeld zijn zaken imperium met zijn presidentschap. Fout, in mijn ogen. Zijn hofhouding bestaat uit allemaal 'hard liners' zoals ik ze dan maar noem, die voornamelijk zaken doen en munten binnen halen en rijk willen worden en in dat vooraan in hun agenda hebben staan en geen idee hebben hoe het werkelijk in de wereld toegaat. The (Duck) Donald beschouwde België als een "wonderfull city" en, eerder, Brussel als een "Hell hole of a country".
Nee, ik bezie de wereld gelukkig nog wel met een "lodderoog", zoals Vondel al schreef in zijn heerlijke, maar super trieste gedicht: "Constantijntje", maar ik zie rare dingen die dat oog wel scherper maken. Ik denk even aan die verrassende zege in de "Super Bowl", de grote sport finale in Amerika. De "ploeg" van Trump zeg maar, de New England Pariots, won, na een bizarre finale van de "Atlanta Falcons". De Patriots zijn een door de Republikeinen gesponsorde, en betaalde en geleide ploeg, de Falcons zijn voornamelijk Democratic. 
Tja, ik heb dan ook nog eens een 'stiefzoon', ik vind het moeilijk uit te leggen, maar zo beschouw ik hem, het is een half Amerikaanse knul, die voor een college team speelt en mij de regels van het spel heeft uitgelegd tijdens de Kerst. Maar ja, die regels van dat spel zijn ingewikkeld. 
Net zo ingewikkeld als Trump's manier van werken en omgaan met de wereld?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten