maandag 21 juli 2014

Na het WK, de Tour

Zoals ik al schreef, is het een minimale tragedie dat ons elftal de bietenbrug op gegaan is. Minimaal zeg ik, want momenteel is er een diep en groot leed over ons land gekomen en ik hoef niet heel erg uit te wijden wat in nu bedoel. Dat vliegtuig dat door een zooitje terroristen uit de lucht geschoten is. Daarbij hebben bijna driehonderd mensen het leven gelaten. Daaronder dan ook nog een een goede tweehonderdnegentig landgenoten, soms hele gezinnen tegelijk, soms een gezin waarvan dan een kind elders een vakantie hield, of waarbij kleinkinderen bij oppas opa's en oma's bleven! Het drama stopt niet bij die vreselijke terreur daad, natuurlijk. Het meer dan bestiale en dat meen ik, gedrag van de terroristen en daarbij ook nog hun tegenwerking bij het teruggeven van de lichamen van de omgekomen mensen, geeft duidelijk aan dat de bewoners van dat gebied nog in het stenen tijdperk leven en nu geef ik hen nog een verdomd compliment ook. 
Ik gun het premier Rutte niet dat hij in deze situatie beland is geraakt. Hoe kun je tussen een hamer en een aambeeld komen? Alles wat je zegt, of alles wat je niet zegt, wordt bekritiseerd en door een microscoop bekeken. Ik wens de regering dan ook veel wijsheid en rust in deze tijden. 
(Mag ik cynisch zijn nu? Eigenlijk niet en ik zou het ook niet doen, en krijg natuurlijk zo de RVD achter me aan, maar een vergelijking tussen dit gebeuren en het uitstrooien van mensen door de Argentijnse luchtmacht, zoals dat gebeurde toen de schoonvader van onze koning daar nog een hoge "mieter" was, dringt zich een beetje op, maar NEE, NEE, NEE, ik schrap deze regels, straks!)

In ieder geval, het oranje gevoel was over, ondanks al het (soms) fantastische voetbal van 'onze' jongens. Valt het je op dat ik nog steeds niet over 'hen" ben begonnen? Goed, laten we zeggen, ze lieten ons een illusie armer, achter. Dus moest ook deze winkel van De Keten Oranje vrij gemaakt worden. Dat is moeilijker dan figuurzagen, dat kan ik je verzekeren. Je hebt geen idee hoe wijdt verbreid de Oranje reclame die door de grote fabrikanten van alle merken en hun in het hele leven heersende tentakels verspreid zijn, in winkels aanwezig zijn. 
Goh ja, wat een totaal verkeerde en moeilijk geconstrueerde zin, maar ik kan der niet veel ander van brouwen. Vatten jullie hem? Mooi. We moesten dus alle Oranje zooi "der uit naaien". (Brabants!) Maar, weten jullie wel hoeveel fabrikanten mee liften met Oranje? Chips, bier en zoutjes, ja, dat hoort bij het spelletje. Maar: margarine, koekjes, schoonmaakdoekjes? Kaasjes, worstjes, BBQ sauzen? Oranje ijsjes? Toiletpapier? (Ja we hebben sch... aan de Brazilianen, dat begrijp ik een beetje.) Maar Oranje tampons? Ik heb af en toe een zieke geest maar tampons en voetbal? Ok, het doel of het gat dicht houden? Ne, nee, nee dames! Dat heb ik niet geschreven, hoor! Verdarrie, wat hebben jullie vieze gedachten zeg!

De winkel is weer non Oranje, we zijn weer in de gewone kleuren getooid. Over twee jaar zal het weer beginnen, met een EK in Frankrijk. Momenteel is er in Frankrijk iets veel meer belangstellend aan de hand: de Tour de France! Helaas gaan supers daar niet op in.
Maar ik wel en daar ga ik je wel eens over vertellen.

=maar dan pas morgen of zo=

Ik heb de regels niet geschrapt, overigens.

1 opmerking:

  1. Thnx, Brutus. Je hebt gelijk, we hebben geen def meer, allemaal verpatst, natuurlijk. Groeten, tot oktober

    BeantwoordenVerwijderen