donderdag 8 oktober 2015

Hoogmoed komt voor de val! (1) Leedvermaak!

"Leedvermaak, kent u die uitdrukking dames en heren?", vroeg Ds Gremdaat ooit. Die dominee Gremdaat was een zogenaamde Tv dominee die vorm werd gegeven door een cabaretier. Die man stond onder zijn eigen naam bekend als Paul Haenen, in zijn Tv programma's. (Ik noem; Betty Asfalt Complex. Ons gezin is ooit op Tv geweest bij een uitzending, toevallig.) Paul Haenen? hoor ik jullie nu allemaal zeggen! Wie is 'that then well'? Nu ja, Paul Haenen is een Tv mens en een artiest die ook nog eens de stemmen deed van "Bert" en "Gofer" in de bekende Tv serie "Sesamstraat". Een serie voor de jeugd, waarvan je de naam van dat programma niet moet verwarren met de Sesamstraat die bij de doorsnee marineman bekend is. Dat is namelijk een bepaalde straat in Lissabon, met niet al te frisse etablissementen, waar ik natuurlijk helemaal niet mee bekend ben en ik ontken in alle toonaarden dat ik daar wel eens aangelegd heb.

Hoogmoed komt voor de val, in de titel van dit stukje al genoemd, komt natuurlijk van de vader en zijn zoon, Deadulus en Icarus, die een gevangenschap wilden ontvluchten en dus allerlei veren met allemaal was aan elkaar plakten en naar de zon vlogen. De zon smolt de was en de vleugels/veren lazerden uit elkaar en ja, als je dan van zo hoog ergens in het water flik..., dat gaat niet goed komme. De mannen hadden dus Hoogmoed betracht en ja, dominees en zo, vertelden eeuwen lang in de kerken van de preekstoelen hu onzinnige verhalen dat dat nie goe was! Zeg maar. Maar ja, dominees en priesters? Die vertellen allemaal ouwe en achterhaalde onzin uit onzinnige boeken!

However/Soit dus. Leedvermaak, ik kom er even op terug, is een bekende kreet in ons taalgebruik, toch? Bij mijn eerste en bijna enige, maar wel beste werkgever, ooit, was het een bekend begrip: "Leedvermaak is maten vermaak", "leedvermaak is pas echt vermaak", nu ja, dat soort zaken hoorden we en zeiden we. Leedvermaak is natuurlijk van alle mensen, hoewel ik geloof dat het onder mannen meer opgang doet dan onder de dames. Ik weet niet echt of vrouwen meer lol hebben in leedvermaak dan mannen. Die "van mij", geeft toe dat ze wel eens lacht om de domme fouten van anderen op Tv. Maar vraag het maar eens aan "die van jullie". Leedvermaak en het daarmee gepaard gaande Hoogmoed zie je vaak in allerlei Tv programma's. Ik heb het nu even over "De leukste thuis" "funniest home video's" en zo. Maar ook: "Blik op de weg" en "Wegmisbruikers" doen het goed als het gaat om leedvermaak. 
Leedvermaak en hoogmoed gaan wel hand in  hand, natuurlijk, zoals ik beweer. Wees eerlijk: je ziet zo een magoggel met een Porsche Carrera, of een Audi van de laatste serie of een BMW met allemaal hoog technische snufjes, Lamborgini's zijn al helemaal in trek, door een camera auto/motor gevolgd worden. De chauffeur is een aso, rijd negentig waar die dertig mag, rijdt 150, waar die negentig mag, kortom: 'Barbertje gaat en moet hangen'. Ja, ik zit daar met veel plezier naar te kijken als ik eerlijk ben. Jullie niet? En dan die k.. smoezen die die lui nog hanteren! 'Oh, is het hier zestig? Reed ik zo hard? Doet jullie opname apparatuur het wel?' Het meest erge vind ik die arro figuren die de wouten ook nog eens af willen zei... door hen te zegen dat ze maar "piepeltjes" zijn en zo.

Bien. Vandaag kwamen er meerde schandalen in de lucht. Ik moest meesmuilen. Ja, da's een oud en vrijwel vergeten woord. Spreek het woord uit als: 'Mees muilen', in twee lettergrepen, dus. Het betekent iets van: spottend lachen, meewarig lachen, zuks dan. Dus ja, dat moest ik wel even vandaag, toen ik hoorde dat de FIFA, je kent die club wel, te horen kreeg dat hun opperste baas, ene Blatter, werd afgezet en te horen kreeg dat 'ie strafbaar was. Zijn tweede man, Platini, ooit een grote voetballer, deed mee in het complot van omkoping en schandalen. Dus ja, nu moest men op zoek naar een derde lid van de groep om wel voorzitter van die internationale voetbal bond te worden. Die mijnheer, ook uit Frankrijk afkomstig, was ook niet helemaal zuiver op de graat. Hij was ook al verdacht van allerlei corruptie en zo. Nu ja, mijnheer vier dan, een mijnheer uit Kameroen. Oeps, omkoping schandalen alom. Nee, dat werd het ook niet helemaal en mijnheer vijf, uit Korea ook niet, tja geen onbevlekte ontvangenis.
Morgen even verder over de VW directie en andere oplichters. Er gloort hoop, wereldwijd. Grote affaires worden aangepakt. Wordt de wereld eindelijk wijs?





1 opmerking: