vrijdag 30 oktober 2015

IJdel, Moi?

The Mountain 


"Am I Idle?" Oh nee, dat is een foute vraag. Dat betekent of ik aan het nietsdoen ben. (De tekst op het bovenstaande boek geeft me de vraag in.) Nu nee, idle, nee, ik zit te tikken, dus. De vraag is dus wel: ben ik ijdel? In de vorm van: kleding, kapsel en zo? "Helaas niet", zegt de lief die net even langs loopt om de kat nog wat knabbels te geven en over mijn schouder op mijn tekst kijkt. Gelukkig is ze niet nieuwsgierig, hoor, zegt ze. Zoals andere vrouwen dat wel zijn, zegt ze! Na, 31 jaar huwelijk, overmorgen dan, geloof ik haar, ken  ik haar, geloof ik haar, weet ik. "Was je maar meer ijdel", vindt ze. 'Nou", zeg ik, "dat ben ik best wel, hoor". En zo begint zo een huiselijke en kleine, overigens vaak intieme en niet dodelijke discussie. Die ik nooit win, natuurlijk.  Nou ja, vrouwen? Nu, goed, ik moest het toegeven, een beetje ijdel ben ik wel. Mijn fiets(en) moeten altijd schoon zijn, mijn wielerkleding ook en natuurlijk moet ik de juiste helm bij de juiste fiets dragen. Maar ook de goede sokken bij de goede schoenen, dus. Maar is dat ijdel? Docht 'et niet, docht ik, nou ja, een pietsie, dan. Maar errug?
Waar ik wel plezier in schep, is om af en toe eens te bladeren op het Net.Ik toets dan mijn naam in het zoekvenster in, druk op zoeken met Google en: "Ja hoor, daar is ie weer!", zei Dik-voor-mekaar, een radio typetje uit de jaren zeventig/tachtig dan. Tot mijn redelijk grote verbazing stond ik wel op vier pagina's van die grote zoekmachine. Dat ging vooral over de drie boeken die ik heb geschreven en, met niet al te veel succes, heb laten uitgeven. Dus lees ik daarover wat, maar ook lees ik over mijn Blogs, die ik ook wel op Google net zet. Ik klikte en scrolde nog wat en kwam op een pagina waar ik tot mijn stomme verbazing een foto tegenkwam die ik heel goed kende. Die foto had ik uitgezocht om op de titel pagina van mijn boek "De Berg" te verschijnen. Nu heette het boek opeens "The Mountain", zoals jullie al zagen en was het wel door mij geschreven, ik las mijn naam, maar is dus nu opeens ook in het Australisch verschenen. (Ja, een grapje, van mij, ja.)
Apart en heel apart, vond ik, toch ook wel gevleid. Ik had al eerder een heleboel druk doenerige en druk makerige mails gekregen van een of meerdere US uitgeverijen die mijn boek "on the market" wilden brengen, maar dan moest ik eerst 50 US kloeten betalen. No effing way, ben je maf? Maar, dacht ik, als al die Ozzies mijn boek nu kopen en lezen en zo, hoe zit dat dan met de poen? Want ik had nooit een Aus verzoek gekregen om mijn boek daar te laten uitgeven? Nu ja, grappig is het wel. Ik heb een verre achterneef van een neef daar in dat zuidelijke continent wonen en ik zal hem eens een berichtje schrijven of hij klarigheid kan bieden.
Even terugkomen op dat Google:Nee, nee, nu niet meteen in de strets schieten hoor, dat ik nu opeens een ijdeltuit ben of de z.g.n. gearriveerde schrijver ga lopen uithangen, omdat ik op Google te vinden ben. Verre van dat. Ik "Googelde" bijvoorbeeld ook nog eens op de namen van "mijn" vriendenkring (RenP, voor de insiders) en vond ongeveer negenennegentig procent van hun namen op die zoekmachine. Idem sommige van hun partners. Dus ja, ik geloof dat iedereen zo ongeveer te vinden is op het net? Zo vond ik het verhaal van onze gemigreerde vriend H., weer terug, die zo indrukwekkend sprak over zijn enorme PTSS en het bijna herbeleefde op Tv. Hij is, je herstelt er nooit echt van natuurlijk, maar hij heeft zijn leven gelukkig weer opgepakt. 
Dus ja, we zijn allemaal bekend op Radio en Televisie en Internet. Misschien zijn we niet allemaal even ijdel, maar ja, toch is het wel grappig om onszelf op het NET te zien, misschien? Ik weet dat ik een interview voor de Tv deed, nadat er op de eerste koningsdag een Tv ploeg bij ons op het balkon stond. Het koninklijke paar met de kids, liep door onze straat, toen. Ik kende de toen nog jonge kroonprins van zijn KM keuring, net als zijn neef, M.)  Ik moet eerlijk zeggen, ijdel als ik ben, ik heb het met plezier een paar keer terug gekeken.

=En excuses voor de slordige "lay-out" van dit stukkie, maar dat heb me die foto te maken!=

Geen opmerkingen:

Een reactie posten