dinsdag 6 september 2016

Ouwe mannen dag!

Afbeeldingsresultaat voor wordperfect wielerploeg


Zoals ik al eerder vertelde heb ik tegenwoordig aardig wat tijd om op een van mijn meerdere racefietsen mijn regio te doorkruisen. Ik had overigens al een dag of wat niet op de fiets gezeten want: op zaterdag moesten we alvast boodschappen doen voor de zondag, want dan hadden we een "familiereĆ¼nie", dus de zondag viel ook af als fietsdag en de maandag is onze oppasdag bij de kleinkinderen. Dus vanmorgen moest en zou ik lekker even de "benen strekken", de "ketting strakzetten", het "lichaam teisteren" en "lekker buiten spelen", zeg maar. 
Ik zou daar verder niets over geschreven hebben, een ouwe man met zijn memories en een bijna ouderwetse hobby, dat is nauwelijks iets bijzonders om over te lezen en zo, ware het niet dat me wat dingen opvielen. Om te beginnen had ik een vers fietstenue uit de kast getrokken. Ik houd persoonlijk niet zo van die mensen die in gele-/rode-/roze-/bollen-/wereld kampioen truien fietsen. Tenzij je Nibali, Froome, Contador, Boonen of zo heet. Ik bedoel die truien moet je verdiend hebben, toch? Ik zelf heb een heel scala aan truien, zoals die dingen heten. Ik heb voornamelijk ongemerkte truitjes in allerlei frisse kleuren, vaak met bijpassende broeken. Veel van die shirts en broeken heb ik bij de LIDL gekocht, tegen een minimale financiĆ«le vergoeding en dat spul past goed, zit lekker en gaat soms jaren mee. Waarom zestig piek voor een shirt of broek betalen waar je voor 15 pietermannen ook klaar bent? En nee, dan heb ik wel geen shirt van Lotto/Jumbo of van Ettix/QuickStep of van Giant/Alpecin, nee, maar ja, die mannen betalen me ook niet, toch? Waarom zou ik dan reclame gaan maken voor firma's die ik amper ken? Ik heb wel een oud shirt van Amstel Malt (hoe ik daar in godesnaam aangekomen ben?) Ook heb ik nog een shirt van een ploeg waar ik zelf ooit voor reed, de Amstel WTC vereniging. (ik schreef daar eens over in mijn boek: Over mijn toeren) Daarnaast heb ik twee echt klassieke shirts. Allebei gewonnen in een heuse TdF Tv quiz, waarbij mijn naam door de heer Smeets M. zelfs met eerbied werd uitgesproken en mijn naam dus live op tv kwam. Nee, da's geen gein. Ik won  een officieel shirt van de WordPerfect ploeg en het jaar daarvoor had ik al een shirt van Buckler gewonnen. (Bij die shirts werden ook nog eens CD's en boekjes en zelfs een krat Orangina geleverd, believe it or not.)
Beide wielerploegen hadden Jan Raas als grote man en beide ploegen waren behoorlijk succesvol. Maar goed, even over die shirts. WP is een bekend product natuurlijk. Software en zo. Buckler is ondertussen niet meer bekend. Het was het eerste Malt bier dat er op de markt verscheen, een (wan) product van ome Alfred, zoals de man vroeger bij de KM werd genoemd. Buckler werd namelijk door een klein en dik manneke, die toen redelijk populair was, maar dat nu helemaal niet meer is, verdoemd en afgezeken in een cabaret optreden van dat dikke mannetje. Hij heet Van 't Hek. Hij komt uit een steenrijke familie uit het Gooi en is zelf ondertussen ook knetter rijk geworden en heeft zijn zogenaamde sociale waarden en normen allang geleden verruild, hoor, volgens mij. Ondertussen is hij dus al lang niet kritisch of sociaal meer en herhaald zich bijna elke keer dat ik hem wel eens, helemaal per ongeluk en met een bult tegenzin, zie of hoor. Het is bijna altijd over dansen in Parijs en dat soort onzin.
Goed, maar dat belet me niet om af en toe de beide, ondertussen al meer dan twintig jaar oude shirts te dragen. Nostalgie, zeg maar. De stof is van prima kwaliteit, hoewel wat stevig en niet echt doorlatend, dus je moet het niet op een hoog zomerdag dragen. (Daar hebben we der niet veel van, trouwens.) Vandaag droeg ik mijn WP shirt weer eens. Een goede en niet dure broek van de LIDL, met een hele goeie zeem en ik was en route. Via Ouderkerk aan de Amstel, op Abcoude aan en dan via Loenersloot en Nieuwe ter Aar en zo. Vinkeveen, Wilnis, Mijdrecht, Uithoorn, kortom al die fraaie plaatsjes en al die fraaie polders, het lag allemaal op de route. (Ik schrijf nog wel eens een idee dat ik heb over het waarom van al die enorm grote kerken in die enorm kleine dorpies)
Het begon meteen al in Ouderkerk, bij het stoplicht. Daar stond een club krasse knarren te wachten voor rood. Ja, voor rood, ze reden niet door, ze wachtten rustig af. (Oude mensen doen dat nog, gelukkig.) Ik sloot aan in de rij en zag tot mijn grote verbazing dat de drie zich hadden gehuld in een TI Raleigh shirt, TI was ooit de beste wielerploeg ploeg ter wereld, ik noem: Raas, Knetemann, Zoetemelk, Kuiper, de andere had een PDM shirt aan. PDM, ook wel Prestatie Door Manipulatie genoemd: Rooks, Theunisse, Breukink reden voor die ploeg. (Ze reden op die fantastische Concorde fietsen. Ik heb er nog twee van in de schuur staan. Op een ervan heb ik ongeveer negentigduizend (90.000) kilometer gereden!)
En nummer drie ouwe man had het fraai truitje aan van de vroegere Peugeot ploeg: Aucoturier, Hennie Kuiper, De Karst, Bernard Thevenet en dat soort mannen. Zij keken even om, we keken elkaar alle drie even aan. De grijns van vier ouwe fietsers, de grijns van veel gedeelde herinneringen en gedeelde lange fietstochten lazen we in elkaars ogen. Nostalgie, misschien? 
Met een groet nam ik afscheid toen het licht op groen sprong. Ik moest als eerste het dorp en de polder in natuurlijk. Zo oud als hen was in nog niet, dat zou nog wel twee jaar duren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten