woensdag 28 september 2016

Strovuur in komkommertijd

De herfst is al weer begonnen. Een vaak heel naar seizoen, maar nu, aan het begin van deze herfst, eind september is het nu al, valt het vaak nog wel mee. We hebben een prettige nazomer tot nu toe, met vele droge dagen, er staat niet al te veel wind, het zijn aardige temperaturen, maar wie vaak buiten is merkt het wisselen van de seizoenen wel aan het al verkleuren van de bladeren van struik en geboomte. Mensen met tuinen weten dat het tijd is om te oogsten, de groentes moeten binnengehaald, ingelegd of geweckt worden, de boeren halen hun oogsten binnen en de velden staan er daarna wat beteuterd en kaal bij. Ik doe mijn vaste fiets rondjes door de landouwen rond mijn woonplaats en zie, dat is de grap van vaak fietsen of in de natuur zijn natuurlijk, dat het landschap zich voorbereidt voor de winterslaap. Ik zie grote troepen vaak grote vogels zich verzamelen en in V - vorm naar het zuiden trekken, naar daar waar het altijd warmer is of zal blijven dan hier.
Ik fiets over paden en wegen waar al gevallen en dus afgestorven bladeren van bomen liggen en geniet, een beetje, van het geritsel als mijn smalle racefiets bandjes over die dingen gaan. Het geluid maakt me ook wat somber. De herfst komt er aan, dus. De zomer is voorbij, nu herfst en daarna komt de winter met al de nodige narigheid van sneeuw, ijs en ijzel en bevroren ruiten en krabben! Maar goed, zover is het nog niet. Voorlopig zijn we nog volop in een fraaie Indian Summer. Ik heb vandaag nog eens een lekker stukje gereden en ook morgen kan ik nog wel een paar uur afscheid nemen van mijn omgeving.
Maar goed, het einde van de zomer zal ook betekenen dat het het einde van de "komkommertijd" is, die periode waarin televisie en nieuwsgaring alleen maar BS te berde brengen. Het wordt nu weer eens tijd voor goede krantenberichten en goede televisie en zo. Zou je denken. Maar, voorlopig is niets minder waar. Ik las op TXT, ik ben een beetje verslaafd aan die berichten, dat onder andere Geer en Goor genomineerd waren voor de Gouden Televizier ring. Die onderschijding schijnt een beloning te zijn voor de beste tv programma's van ons land. Waarmee je dus, als je dan die GenG, die Pies en Poep van de commerciƫle tv nomineert, meteen weet hoe het niveau van de vaderlandse tv is, neem ik aan?
Verder in de afgelopen slappe dingen dagen, het nieuws van die Turkse Vlogger, ene Ismail Ilgun, zoiets dan, die de Zaanse politiek en de Zaanse politie uitdaagde en voor joker zette en er ook nog eens vreselijk veel poen mee verdiende. Uiteindelijk werd hij, na allerlei helden ontvangsten bij Pauw en DWDD en zo, geloof ik, maar ik kan me vergissen hoor, achtervolgd en (terecht) bedreigd door een oudere Turkse landgenoot, die al jaren in de wijk woonde en der helegaar klaar mee was, met dat ophitserige gedoe van die Turkse wannabee Willibrord Frequin. Daarmee is dat strovuurtje ook weer uit getrapt.
Nu ja, onze mp wist er de afgelopen zomer ook weg mee hoor: allemaal sorry, sorry, sorry dingen en hij kreeg vervolgens een urenlange spreekbeurt op het domste, nauwelijks bekeken, elitaire en meest saaie programma dat de VPRO ooit heeft bedacht: 'Zomergasten'. Dommere en oppervlakkigere mensen dan die daar hun kleine dingetjes vertonen en hun eigen geleikjes behalen, zie je niet vaak op onze tv, nu ja, in DWWD en bij Pauw natuurlijk.Die programmaatjes zijn er helemaal voor bedoeld om vriendjes en vriendinnetjes van de Hilversumse of Aalsmeerse kliek hun boekjes en plaatjes te kunnen laten promoten. Daarbij de kans voor de echte musici en schrijvers, of andere kunstenaars, ontnemend om wel door te breken met origineel werk. 'Ons kent ons' en zo. Pauw en Nieuwkerk en Tan kennen elkaar allemaal en schuiven elkaar allemaal de bal toe, geloof ik!Vriendjespolitiek staat hoog in het media vaandel en niet alleen van de Aalsmeer kliek, natuurlijk.
Ja, het proces tegen de leider van de PVV is begonnen. De rechterlijke macht die zich door de staat, nu ja, de politiek laat leiden. Erg toch? Ik dog dat we in Nederland een gescheiden machtsstelsel hadden, staat en kerk en recht zouden apart moeten zijn, maar ik heb me kennelijk vergist. De oppositie partijen kunnen schijnbaar de, hen niet welgevallige politieke meningen, voor de rechter slepen? Door vooral valse aangiftes te doen? Dat schijnt in het Wilders proces nog al mee te spelen?
Ja en dan nog de onthulling dat de raket die vlucht MH17 neerhaalde van Russisch grondgebied kwam? (Of Russische rebellen grondgebied? Nu ja zoek het maar uit!) In ieder geval schijnt men een aantal magoggels op het spoor te zijn die bij het afvuren van de BUK raket betrokken waren. Men schijnt zelfs het serie nummer van de raket in huis te hebben. Bij de KM zeiden we dan: hij weet het allemaal, met het NSN, het "Nato Stock Nummer", dat is/was een getal van dertien cijfers waarvan een van mijn goede maten, Gypsie, maar die heel anders heette en het nu goed doet in Spanje, en die in die tijd magazijnbeheerder was, meteen wist waar het in voorraad lag en hoeveel ik er nog van had en waarom ik het nodig had en zo.

Tja en zo is de zomer voorbij, de herfst begint. Een beetje melancholiek mag je er wel van worden, natuurlijk.
Morgen maar weer eens naar dat academische ziekenhuis, voor controle. Dat gebroken been van onze zoon, weet je nog? Ik laat het horen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten