donderdag 12 januari 2017

Merkel en Trump en plassex?

Nee, nee, nee, ik begin niet aan allerlei smoezelige, al of niet ware details, voor ik even een scherpe blik op de Vaderlandse politiek heb geworpen. (Een korte blik overigens, zal blijken.)
Er sijpelt van alles door in het nieuws, momenteel, maar geen echt dringende berichten. Ik bedoel hier mee dat de politiek zich gedeisd houdt. Er zijn pas over een maand of drie Tweede Kamer verkiezingen en ja, je zou verwachten dat er flink politiek vuurwerk zou zijn. Het is: Of ik hoor niet alles, of ik lees niet alles, of de politici houden zich behoorlijk gedeisd, inclusief de peroxide voorman van de PVV. Er zijn wel wat nieuwtjes, natuurlijk.
Neem nu DENK, een partij waar ik helemaal niet aan wil denken. Nu Sylvana Simon is afgeserveerd door de twee Turkse medestanders van Erdogan, heeft zij een nieuwe partij opgericht, artikel 1. Hoe zout kun je het vreten? Ik had het daar al eerder over, zoals je gelezen zult hebben. Nu blijkt dat zij, Sylvana, een naam heeft gejat van een mensenrechtenorganisatie, die haar die naam niet gunt. Plus dat zij, Sylvana, ook nog eens 15.000 euro moet betalen om een partij op te "kunnen" richten, nu ja, juridische toestanden. Dat zal wel niet opschieten allemaal en nee, ik geef haar (gelukkig) geen kans in ons politieke bestel.

(En nee, ik kan, zoals ik een beetje liet doorschemeren, ook niet hard maken dat Merkel en Trump plasseks hadden, al dan niet met wederzijdse toestemming, overigens, helaas misschien? Van schrijvers kant dan?)
Maar wat ik wel meekreeg is dat Maedel Merkel, je weet het, die umlaut wordt vervangen door een "e", heeft een eredoctoraat verworven aan de universiteiten van Gent en Leuven. Daar heeft ze helemaal geen ene ruk voor hoeven doen, hoor. Die twee universiteiten, het zijn Vlaamse studieholen, gaven haar die eretitel omdat ze zich zo openstelde voor de "wereld", zeg maar. Omdat zij haar uitspraak: "Wir schaffen das", vorm had gegeven. Want, zeiden de promontoren, (ze waren allebei rectoren aan die universiteiten) "promontoren" ik geloof dat dat zo heet, of die mensen zo heten, dat zij heel belangrijk was voor de huidige wereld en zo.
Tja, als je een ton of zo per jaar verdiend als hoogleraar aan een universiteit, kan je lekker je kop in het zand steken en blijven doen alsof der niks aan het handje is in het land waar de echte mensen wel wonen en werken. Dat de immigratiegolf meerdere terroristen heeft meegevoerd naar Europa, nee, ik moet zeggen naar de beschaafde westerse rijken, schenen die promotoren niet te deren. Ook "Merkeltje" zong zelf haar eigen hoogste lof. Ja, zij was wel een boegbeeld en zo, vond ze zelf ook wel. (Wereldvreemden schijnen dat meer te doen. Men zegt dan dat wij, de werkende mens: "boze witte mannen en vrouwen zijn. Je moet het maar durven zeggen, als bevoorrechte!)
Tja, wat de vrouwen en meisjes, die slachtoffer waren van al die aanrandingen in Keulen, Stockholm en Innsbruck daar van vonden, bleef buiten het verhaal. Wat al die slachtoffers van de moorden in Nice, Berlijn, Parijs, Istanboel en noem het maar op, er van vonden, daar had onze oud DDR politica het niet over. 
Ja, genoeg over Merkel. Trump deed weer eens van zich spreken. Om eerlijk te zijn: ik mag die man niet, sterker, ik vertrouw hem voor geen meter. Om te beginnen wil hij de ziektekostenverzekering, die voormalig president Obama (de Obamacare) een heel klein beetje, had opgestart, uit de wereld helpen. Dom, maar ja, dat zijn Republikeinen for you. Hij is natuurlijk voor wapenbezit voor de man in de straat. Moet ik het nog hebben over alle narigheden en schietpartijen die dat inhoudt? Zie Tampa, Florida, een dag of wat her. Dat hij dan ook nog eens dikke maten met Poetin is, stemt mij ook niet echt blij. Tja, twee dictators kunnen een hele wereld beheersen, toch?
Maar: The Donald heeft natuurlijk een hele grote fout gemaakt. Hij is bezig met, en heeft zelfs al, de pers van zich vervreemd. Nu deed de man altijd al maf tegen de pers en de media, maar hij heeft nu, bijvoorbeeld en onder andere, CNN en FOX NEWS tegen zich in het harnas geroepen. Die zouden berichten hebben verspreid dat hij, Donald, in een hotel in Moskou, op een van zijn reizen, een of meerdere dames van plezier zou hebben besteld die hun urine (of meer) "gevoeg" over hem heen deden, zegt maar nettetjes. Nota bene in het bed waar Barack en Michelle ook de nacht hadden doorgebracht. (Ik hoop dat die bedden wel waterdicht waren. De meiden die de kamers moeten schoonmaken hebben het al zwaar genoeg toch?)
Trump gilde moord en brand, misschien al dan niet terecht. Hij "verdoemde" CNN en FOX ter plekke. Maar: is dat slim? Is het slim om als politicus, als "president elect", de hele 'wereldpers' tegen je in het harnas te jagen? Geloof you me, die beide zenders hebben heel en heel veel invloed hoor, in de US of A, maar daar niet alleen. De hele wereld kijkt of kan kijken naar die zenders en doet dat waarschijnlijk ook. Hoe geïsoleerd Trump zijn land ook wil maken, de "buitenwereld" kijkt toe en heeft een mening. Trump moet toch met die buitenwereld in contact blijven, "a splendid isolation", zoals Disraeli en Salisbury voorstonden, bestaat niet meer, hoor. 
Helaas heeft Trump's 'holmaatje',  vergeef me, een marinekreet, maar goed, Poetin, zich helemaal aan Donalds zijde geschaard. We gaan er, helaas, nog veel en veel van horen. 

=Ik hou jullie op de hoogte=





Geen opmerkingen:

Een reactie posten