vrijdag 7 november 2014

Oeps, iemand kwaad gemaakt

Ik kom oorspronkelijk uit een heel ver en heel vorig leven. Dat hebben jullie al vaak moeten horen, nu ja lezen, ik weet het. Ik om uit de wereld "die marine heet", zoals ooit een propaganda term en een Marine werving advertentie dat bezong: "Stap in de wereld die Marine heet". Nu ja, je weet wel hoeveel navolging, in spottende termen dan, die kreet opriep bij het aanwezige, zeg maar het toenmaals, zittende personeel. Niet dat wij veel tijd hadden om te zitten, dat ook weer niet. We waren veel op uitzending in de (vaak vijandige of agressieve of oorlogvoerende) buitenlanden van deze werelden of voeren, of is het nu vaarden, heel veel, daarbij oefenden we  ook heel veel voor allerlei noodsituaties. We oefenden op zgn oorlogs-situaties, maar voornamelijk deden we dat voor: " Brand, brand brand", zoal dat toen en nu nog (waarschijnlijk nog steeds dan) werd en wordt omgeroepen. Brand aan boord van een schip is een ding dat je NIET wil meemaken. Dat is eigenlijk gek. Je zit op een schip op zee, er is brand en je hebt een hele zee of oceaan om je heen om dat schip te blussen toch, denk je dan, dus water zat, toch?
Maar, niets is minder waar. Een schip is een fragiel voorwerp, het, nu ja, schepen zijn vrouwelijk, dus ik ga daar maar op in, ze, dat schip, ligt hoog op het water. Ze drijft door haar drijfvermogen, dat begrijp je en ja, dat is ook logisch duidelijk logisch. Maar, als je dat drijfvermogen veranderd, dus bijvoorbeeld om bij een brand aan boord van een schip veel bluswater toe te laten, dan veranderd dat "positieve", naar een "negatief" drijfvermogen en dan zijn de rapen gaar, de poppen aan het dansen en dan is Leiden in last. Ik heb het overigens een paar maal om het eggie meegemaakt en ik was der niet blij van en met mij de hele bemanning niet. Maar goed, hoe ik in de naam van de Heer hierop uitkom, of waarom ik dit aanhaal? Oh ja, ik weet het weer. Nu ja, het gaat een beetje over de KM humor. De humor van die vereniging is af en toe hard. Dat moet ook. Na een heleboel aantal maanden op zee, met alleen maar dezelfde mensen (M/V) moet je af en toe wel eens een harde grap maken om de (na al die tijd stijgende spanningen) wat af te breken.

Er is ooit een onderzoek geweest door socio- medio- greo- wat dan ook, logen. Die zijn een week of twee meegevaren met een fregat van de Grijze schorsteenlijn en hebben het gedrag van de bemanning en hun werk gerelateerde gegevens geobserveerd. De "gogen' kwamen er achter dat het dienen aan boord van een schip van de KM alleen maar aan hele stabiele figuren was voorgehouden.
Quote: 'Want' zeiden ze, die onderzoekers,  'het is haast onmogelijk om het week na week, met oefening na oefening, met werkdagen van twaalf uur, wacht op, wacht af, met een gemengde 'bemanning', een heel efficiënt bedrijf te creëren.  Het vreemde is, dat de KM, in dit geval de bemanning van Hr. Ms. X, dat wel laat zien. Maar, als dit schip dat laat zien, dan doet de hele Marioe dat, volgens onze onderzoeken! Unquote.

Nou ja, laat het voor wat het is! Wij, de KM mensen, weten dat het zo werkt en werkte. Ik ben geen -goog of -soof. Ik weet alleen dat wij, janmaten, elkaar echt nodig hadden en elkaar, over het algemeen, steunden en hielpen. Je voer zo vaak, was zo vaak weg van huis, ook als je bij het Korps diende, dat je je gewoon weg keihard nodig had en dat er de meest onwaarschijnlijke vriendschappen ontstonden die vaak jaren stand hielden en soms nog tot op de huidige dag nog.
Het succes van al die vriendschappen was vaak: de humor. Wij konden elkaar afze.... en afblaffen, waar dat allemaal niet zo gemeend was, maar wat het voor de mensen een afleiding was. De hoogste vorm van dat afblaffen was het zogenaamde "Zaaien".

-wat dat is? Ga ik je gauw vertellen. Ik heb er zin an, zei Fortuijn. En nu al helemaal, nu de"schuldige partij" van de vorige twee Blogs zich, deze ochtend helemaal tegen me gekeerd heeft en me verteld heeft dat alles nog wel een staartje zou krijgen! Oeps! Bij de directie komen en haar verhaal ook doen? Oeps, mij op non actief stellen omdat ik mijn ware verhaal doe? 
Jullie kennen me, ik ben bang en zit nu sidderend te wachten tot ik straf krijg of vervroegd word gepensioneerd!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten