dinsdag 9 augustus 2016

Triest, Yuri!

Afbeeldingsresultaat voor yuri van gelder





Er is natuurlijk al het nodige geschreven en gezegd over de smadelijke aftocht van Yuri van Gelder uit Rio, zijn weg gestuurd worden van de OS. En ja, dat is triest, voor hem, maar ook voor ons! Laat me een ding voorop stellen: Yuri van Gelder is een van de grootste atleten die er in de huidige wereld zijn. Zo, dat is er uit en naar waarheid ingevuld. Waar men hem zo vaak heeft toegejuicht en feestelijk onthaald is, is het nu een stille en trieste afgang, met de staart tussen de benen. Nu circuleren al, ik weet niet hoeveel, geintjes over hem op de sociale media en, ja, ik heb er ook hardop bij gegrijnsd, hoor, zo eerlijk ben ik wel.
Even de feiten, zoals die bij mij bekend zijn, op een rijtje. De (Nederlandse) deelnemers aan de spelen hebben een contact getekend waarin stond dat ze het Olympisch dorp pas mochten verlaten NA de spelen, dan wel, nadat ze hun kunstje, ja dat klinkt laatdunkend, maar zo is 't niet bedoeld, hadden gedaan. (Tenzij ze toestemming hadden gekregen van de delegatie leider.) Daarnaast moesten ze zich als "voorbeeld" gedragen. Omdat deze sportman nog de finale moest turnen, mocht hij zijn onderkomen dus niet verlaten. Dus ja, foutje. Hij had tot, nogmaals, zo heb ik het gehoord, een uur of een, in de nacht, in het Piep Holland Huis gezeten en daar wat bier gedronken. (In het contact staat namelijk NIET dat de sporters geen drankje of drugs mogen nemen.) Daarna was hij naar een nachtclub gegaan en had daar de nacht, nu ja daar zijn nachtclubs voor, doorgebracht en pas tegen zes uur in de ochtend thuis zijn gekomen. Als wij dat als KM mens deden spraken we ervan dat we vroeg thuis waren.
Daarna schijnt het ontspoord te zijn en heeft hij zich "misdragen, dan wel overlast veroorzaakt", zoals ik las/hoorde. Hij schijnt mede sporters wakker gemaakt te hebben en zo en ja, hoe gaat zo iets? Drank in de man, wijsheid in de kan, zeg maar. Stel dat je die ochtend jouw kunstje moest doen en dat je dus al je rust nodig had. Stel dat er iemand, "goedgemutst, u weet hoe dat gaat", zei Wim Sonneveld al, in het allerholste van de ochtend op je kamerdeur staat te rossen of, met een lallende stem je een raadseltje opgeeft: 'Hoe lang is een Chinees?' Van dattum dan.
Ja, ik zou die gozer bij kop en kont pakken en hem van zeven hoog naar beneden sodemieteren, maar ja, als ik dan even naar de fysiek van Yuri zou kijken, zou ik dat dus niet doen. Maar, als sportmens die die dag moet presteren en dan je rust en concentratie verziekt ziet worden door een dronken team genoot, zou ik natuurlijk wel mijn beklag doen. En ja, de bondscoach heeft consequent gehandeld volgens mij en de man naar huis gestuurd. Triest.
Nu is de carrière van deze topsporter nogal dooraderd van dit soort gedoe.Hij heeft, naar bekend moge zijn, jaren lang cocaïne gebruikt, ging dan weer in "rehab" en werd vervolgens weer betrapt. Toch heeft hij een imponerende zegelijst met Europese en een Wereld titel op zijn naam. Dus ja. Wat nu? Hoe nu verder met zijn imposante carrière en zijn sporten? Ik weet het niet. Als Defensie link is, neemt ze hem terug als burger en laat ze hem sportlessen geven aan jonge rekruten. Maar dat hij internationaal uitgesch.... is, dat geloof ik meteen.
Hoe komt zoiets nu? Hoe kan zo een fantastische sportman weer eens, voor de zoveelste keer,  de fout in gaan? Is dat een genetisch iets, verslaafd zijn? Is het een vorm van nog niet verwerkte pubertijd? Is het een geval van 'Thrillseeking?' Is het dat zijn sterke armen, maar zijn niet zo sterke benen die de weelde niet kunnen dragen? Is het omdat hij al jaren helemaal de hoogte ingeprezen is? Is het omdat hij als jongeling/puber/adolescent altijd hele zware trainingen heeft moeten ondergaan? Dat hij nooit een gewone jeugd heeft gekend, en nooit als kind, maar altijd als topsporter behandel werd?  Is het omdat hij altijd maar vergeven is voor zijn zwakheden en zijn zonden en zijn verval in dubieuze praktijken?
Ik weet het niet, natuurlijk niet. Ik ken hem alleen van de tv en van zijn fantastische prestaties.
Maar, ik vind het heel triest. Ik en met mij al zijn fans, hadden het heel anders gewenst en ja, domme opmerking, hij ook  natuurlijk!
Nogmaals, ik heb jaren van de man 'genoten' en heb jarenlang ademloos naar die lichamelijke beheersing zitten kijken. Helaas had Yuri niet de geestelijke beheersing. 
Triest! 

Tja, de spelen. Ik vind der zelf geen klap aan, als ik heel eerlijk ben. Nu ja, te veel en veel te veel. Zes of misschien wel acht zenders, zenden alleen maar allemaal spelen uit. Dingen die me geen r.. interesseren, Beach Volleybal, is dat sport? Daarnaast hebben weer allerlei uitgesch.... en gepasseerde typetjes hun weg gevonden naar de tv studio's in Rio, waaronder het Portugese Oorlogsschip* Joling. Je kent hem wel, die engerd die het altijd met Goor doet? Hij heeft weer eens een liedje of zoiets. Daarbij komt er ene ex judoka Van der Geest, die nu DJ schijnt te zijn en de man schijnt te promoten moeten. Nee, ja, ik vergis me, het is niet voor die gasten dat er poen binnenkomt, nee het is voor een of andere stichting weet je wel? Waarom sturen ze die braakhoofden alle twee niet terug? Nee, niet naar Nederland, maar naar Antarctica of Nova Zembla of zo?

Tja en dan die twee boksers die in de lik zitten vanwege verkrachting/aanranding? En wat van die Ierse bokser di naar huis is gestuurd vanwege doping? Tja!

* Portugees Oorlogsschip:een gevaarlijk soort weekdier/ kwal. Vaak dodelijk doordat er een Anafylactische shock optreed na aanraking van het weekdier. Voor mij geldt dat niet helemaal: die shock krijg ik elke keer weer als ik die weke en galbakken kop zie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten