dinsdag 30 augustus 2016

Boerkini of Boerkinee?

Afbeeldingsresultaat voor boerkini
Kies maar!

Der is weer eens een rel. Voornamelijk in Frankrijk, maar langzaam breidt die rel zich ook uit naar België, zo ik hoor en lees. Het gaat over het badpak van de moslima's, de Boerkini. (zie boven: het verschil)  Als rechtgeaard Bloggert moet ik daar dus wat mee. Daar moet ik  wat over zeggen en er iets van vinden, vind ik. Maar vind ik dat? Ik weet het niet, eerlijk gezegd. Om te beginnen vind ik het een afgrijselijk gezicht, zo'n duikerspak, zonder helm maar met hoofddoek, maar ja, wat ik vind moet ik bij de Ollie van Pollie brengen, is me altijd geleerd. Nu ja, voor de niet ingewijden, wat ik vind moet ik bij het bureau gevonden voorwerpen inleveren, zeg maar.
Ik ga even over op Joop den Uil lijken, die bijna vergeten Sociaal Democraat die chique op stand woonde in Buitenveldert, het Wassenaar van Mokum. Die zei altijd dat er twee kanten aan een zaak waren en da's wel zo, natuurlijk. Aan de ene kant denk ik dat die Boerkini (en onderdrukte?) vrouwen het heerlijk vinden om ook eens een duik te kunnen nemen, aan de andere kant denk ik dat ze zich nog meer afschilderen als niet aan en in onze gemeenschap aangepast zijn of willen zijn. Niet geintregeerd, dus. De voor tv en in de schrijvende pers geïnterviewde vrouwen verklaarden allemaal met klem dat het hun eigen keuze was om zo te gaan zwemmen. Derlui mannen vertelden ook dat zij der geen ene vat op hadden gehad of in het geheel achter de keuze van hun vrouwen stonden. Maar ja, Arabieren en liegen of hypocriet zijn? Het zijn net Kretenzers, wat dat betreft, weet ik eigen ervaring. (Voorbeeld: islamieten mogen geen alcohol gebruiken. tijdens een receptie aan boord van ons schip, in Jeddah, in Saudi-Arabië, dronken ze whisky/cognac/Bourbon uit een glas met een servetje er om heen, dan zag Allah het niet!)
Maar goed, ik verwacht dat dit zomer relletje, het is momenteel nog volle bak komkommertijd, misschien een week of wat aanhoudt tot iedereen weer aan het werk is of weer de dingen doet die er normaal gedaan worden. Dat het zo een fenomenale rel in Frankrijk aan het worden is, de regering is namelijk hopeloos verdeeld, verwonderd me niet. De Fransen hebben nogal wat voor hun vre..molen gehad, de afgelopen tijden. Even een paar van die zaken: Lyon, waar een medewerker van een gasfabriek werd onthoofd, Charlie Hebdo, Stade de France en Bataclan en aanvallen van lafhartige achterlijken op terrassen in de stad, pas nog een aanslag in Nice. Het aantal doden loopt in de honderden, over het hele land. Ja, ik kan me zo helemaal voorstellen dat de doorsnee FTD'er, Francais, qui Travaille Dur, de Franse HWN'er dus, het helemaal zat is met die primitievelingen.En ja, als je dan als FTD'er op je eigen vaderlandse stranden in je eigen vakantie ook nog eens geconfronteerd wordt met moslima's die zich uitdossen als de moordenaars die dat soort aanslagen hebben gepleegd, ja, dan word je kwaad, woedend, ziedend, want je ziet het als uitlokken, je ziet het als een provocatie!
Je moet je nu even afvragen of dat zo is. Misschien wel niet, maar ik ben het wel met Pierre en Louise, de tegenhanger van Henk en Ingrid, je weet wel, zoals Wilders de gewone man/vrouw benoemt, eens dat je er boos om gaat worden. Stel dat we, in ons land na de moord op Van Gogh, allemaal magoggels in jurken en slippertjes en baarden op de Dam, of op de Coolsingel of de Lange Pooten, zouden zien demonstreren voor meer moorden op figuren als Theo Holman en zo? Je zou voor minder over je nek gaan.
Maar: de Fransen zijn nu eenmaal de Fransen. (Dat geldt ook wel een beetje voor Belgen, natuurlijk.) Fransen zijn gauw op hun je-weet-wel getrapt en zijn een volk dat zich gauw laat verdelen. Even kort in de geschiedenis: De Parijse Bloedbruiloft van 1572, of daaromtrent. In een nacht lieten Katholieken duizenden Protestanten vermoorden. (Velen van hen trokken naar Mokum en vestigden zich buiten de muren in een wijk die ze de Jardin noemden, de Jordaan, zoals de yuppenwijk nu heet.) De Terreur kwam, die afgrijselijke periode van moordpartijen per guillotine die uitbrak na de val van de Bastille, de Franse revolutie op hun quatorze Juillet. Het bloedbad naar aanleiding van de "Commune" in 1871, waar honderden Fransen nog honderden Fransen doodschoten. Het Dreyfuss schandaal, een afgrijselijke oprisping van antisemitisme rond de eeuwwisseling, die het Franse volk toltaal verdeelde. De rellen en moorden rond de Algerijnse oorlog, dan weer de rellen in 1968 en recentelijk de rellen in 2005.
Waarom gebeuren dat soort zaken nu nou niet in ons land? Tja, we zijn (gelukkig) te lief, we zijn (gelukkig) te gewend om samen te werken en samen te leven. Polderen, heet dat. Ik bedoel: "Als jij jouw stukkie dijk nou netjes houdt, Krelis buur, dan doen ik dat met mijn stukkie dijk en dan doet Pieter buur dat mijn zijn stukkie en dan blijven we allemaal droge voeten houden." Want dat is de oorsprong van ons samen kunnen wonen en werken. Dat er momenteel een zooi k.. knullen van vreemde afkomst is, die dat niet kunnen en willen is een zaak van de tijd. Heel binnenkort gaan die misgassers trouwen, krijgen een huissie met kinderen en zien dat ook zij een stukkie van hun stoep sneeuw- en ijsvrij moeten houden, want anders gaan hun kids op ook de platte muil, met alle gevolgen van dien.
Dus ja, ik geloof in polderen en overleg. Hoe komt het trouwens dat wij in ons polderland nooit een afgrijselijke revolutie of  een bloedige burgeroorlog hebben gehad, zoals in vele ons omringende landen?? Zoals bijvoorbeeld in Engeland/Frankrijk/Spanje/Duitsland/Italië/Rusland, noem maar op? Nee, in België dan weer niet, maar dat land is zo totaal verdeeld, onder andere door de taalstrijd, dat het wel kan opgaan voor een burgerstrijd, natuurlijk.
Wij Nederlanders zijn veroordeeld tot elkaar. Met zijn, is het al achttien?, miljoenen op een heel klein stukje aarde, zo ging dat liedje toch, moeten we het maar zien te redden. Niet op mekaars tenen trappen, niet meteen een grote scheur open trekken, even luisteren en dan pas je scheur open trekken, maar dan wel iets gematigder. Dat is ons volkskarakter. Mannen en vrouwen die gelijk zijn aan elkaar. Seksuele voorkeuren die niet worden gediscrimineerd. Geloven die naast elkaar kunnen bestaan. Politieke overtuigingen die je gewoon mag uiten. En daar ook nog eens gewoon tegen mag protesteren!
Waar vind je dat soort landen nog meer? Nu ja, ons land is niet zaligmakend, maar ik zou nu even geen ander land kunnen verzinnen waar ik liever woon. Ondanks de Boerkini?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten