woensdag 23 september 2015

Geen fietsweer! Dus: andere zaken!

Nee, ik vertrouw de weerberichten voor gene ene meter meer teugensweurdig!. Voor gisteren, dinsdag 2209, stonden enorme buien en noodweer aangekondigd op de diverse nieuws sites van diverse tv zenders en zelfs ons aller Piet vertelde dat het een soort "dag des oordeels" zou zijn. Toen ik wakker werd, in ons nog wat onwennige bed in Arcen, en ik naar buiten keek, zag ik dat het bewolkt was maar dat het wel droog was. Ik checkte buienradar, de "fietsers bijbel", zeg maar, nog even en zag dat ik een "luik" had tot een uur of twaalf. Ik stapte op, reed het fraaie park uit, keek even bij de brouwerij (bekend van de Hertog Jan reclame, die overigens helemaal niet in Arcen staat) en stelde vast dat die veel kleiner was dan de (voormalige) Heineken brouwerij aan de Mauritskade in Mokum! (Het  gerucht dat ik hoorde klopte: er loopt een directe bierleiding, over de weg naar het proeflokaal aan de andere kant.)
Ik fietste het fraaie en stille Arcen door, keek naar een of andere ruïne van een of ander verdedigingswerk tegen de Spanjaarden, nu alweer 350 jaar geleden opgericht en waarschijnlijk ook kapot geschoten door de Spanjolen en fietste door naar Lomm. Ja, ook weer een wereldstad. Ik passeerde een nog werkende watermolen met een fraai horeca terras aan en op het water en besloot daar met a.k.a. 'Geliefde' eens wat te eten en te drinken. Via allerlei zijwegen kwam ik aan de Duitse grens, die overigens hermetisch gesloten was. Nee, niet door een grenspaal tegen de vluchtelingen of zo, maar door een modderig zandpad met enorme diepe plassen regenwater die het onmogelijk maakten om verder te gaan. Dus ging ik terug, reed vlak voor het park lek, voor, gelukkig en verwisselde buba en biba.
Thuis was de a.k.a. druk met van alles en allerlei nuttigs, zoals, de woning vegen, krant lezen, koffie drinken, ontbijten en een puzzel in te vullen. (alles tegelijk: vrouwen kunnen dus multi-tasken) Ik zette na de gewoonlijke begroeting de tv aan en keek op TXT. Wat bleek. Ik niet maar er bleek wat. Het bleek dat de Duitse autogigant Volkswagen enorm had gesjoemeld met zijn test resultaten voor nieuwe en betere voertuigen door allerlei doelgerichte manipulaties. Joh, hoe komt het dat dat mij niet verwonderd? Volkswagen, "Das Auto", is geloof ik niet de enige fabriek van luxe blikwaren die de zaak besodemietert? Ik weet niet echt hoeveel autofabrikanten er echt zijn in deze wereld. Echt, ik bedoel, het zijn allemaal kartels, volgens mij. Dus ja, welke fabrikant zou nu NIET zeggen dat zijn voertuigen zuiniger en milieubewuster en slimmer zijn dan andere merken?
Ik bedoel: zelfs de Appie en de Jumbo sjoemelen al en dat gaat dan over rookworsten of zo. En, kopen mensen wel eens rookworsten om hun "zuinige Kcal" of hun "verminderde uitstoot aan varkensvlees slagerijen" of hun "weinig restant aan slagerij producten" of zo,toch? Nee, je koopt zo een rookworst omdat je zin hebt in rookworst. Goed, nu is VW natuurlijk al een beetje een beladen merk. Wees eerlijk, de eerste kever liep al in 1940 van de band. Het wagentje was een "brainfart" van AH, maar dan de Duitse AH, je weet wel. Dus ja, het is een propaganda idee van Hitler. Maar ja, de Telegraaf was ook "fout" in de oorlog, de Volkskrant was ooit een strenge Roomse krant en ja, mijn zoveelste bet- en bet -overgrootvader was een Spaanse edelman die hier tegen onze protestanten kwam vechten. Dus ja, wie is wel zuiver in de strijd? 
(Wat wel grappig was om te zien dat er een CEO, zo heet dat geloof ik, zich helemaal vernederde om zijn schuld aan te tonen. Man, hij deed nog net geen Harakiri, zoals zijn Japanse tegenhanger zou hebben gedaan. Het was gewoon zielig om te zien. Zeg gewoon: We hebben fouten gemaakt. We wilden meer auto's verkopen dan dat de Appie en de Jumbo rookworsten verkoopt. Ga niet zo idioot lopen doen. Hebben jullie overigens wel eens een arme garage houder gezien? Nou ik niet, hoor!)

En: wie koopt er echt, ik bedoel ECHT een auto om de uitstoot, de zuinigheid en het milieu verantwoordelijke gedrag? Eerlijk? Ja, ik geloof je. Maar de rest van de wereld geloof ik ook. Een auto is niet alleen een vervoermiddel. Het weerspiegeld ook een beetje je zelf. Ik bedoel: je wilt een wagen, handig bij het inparkeren, dus een stadswagentje, of een grote vierwiel aandrijving bak voor status (PC tractor), of een wagen waar je vijf of zes kids veilig ik kan vervoeren of een kar waar je een grote caravan aan kunt hangen of een bak met een fraaie rode kleur met zo een steigerend paardje in het logo. Of een Renault Scenic, lekker, voor op vakantie. Je wilt gewoon een auto die bij je past, die betaalbaar en betrouwbaar is.

Tja, aan dat soort bovenstaande onzin denk je allemaal als je op vakantie bent en zo. Later kwamen we in Venlo uit. Er moet gegeten en gedronken worden natuurlijk in de vakantie. Der was een grote Appie. Een als ik zeg groot bedoel ik GROOT! Max bij Maximaal. Man, we verdwaalden echt! Hun DV afdeling telde vier paden. Elk pad was twee keer groter dan "mijn" afdeling bij De Keten! Zestien karren vracht per dag, rekende ik snel uit!
Alsof het me nog iets doet?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten