dinsdag 30 mei 2017

De politieke regenten zijn er weer

Tja, het ging Edith Schippers dus niet lukken. (Zie mijn vorige Blog over egotrippers en labbekakken.) De informatrice heeft haar opdracht dus terug gegeven, zoals dat formeel heet, en er is een nieuwe informateur aangetreden. Een nieuwe informateur, maar wel met een bekende naam.Herman Tjeenk Willink, een naam bekend uit vorige kabinetten. Een PvdA politicus, met naam en faam, begrijp ik door de enthousiaste reacties van diverse politici.
Tjeenk W. is een man met een onberispelijke staat van dienst heb ik begrepen en gelezen. Even kort: hij was senator, lid van de eerste kamer, werd ook voorzitter van die kamer,was vice president van de Raad van State, was tot tweemaal informateur in 2010 en heeft een aantal bintangs. (Da's, voor niet marinelui: het betekent: medailles). Het soort medailles dat je makkelijk krijgt als je maar jaren met je achterwerk in Den Haag zit. Het soort medailles dat militairen/politiemensen/brandweerlieden/ (ambu)verpleegkundigen nooit zullen krijgen, omdat ze gewoon hun werk doen op straat en niet in Haagse achterkamertjes.
Ja, dat klinkt alsof ik hem van allerlei nare dingen verdenk, maar nee, de man schijnt werkelijk onkreukbaar te zijn. Maar weet je: hij heeft een dubbele naam. Ik vertrouw dubbele namen niet, nu ja mensen met die namen dan. Ik heb vermoedens dat die TJ ook een titel voor zijn naam had. En dan bedoel ik niet mr., wat hij is, maar iets van jonkheer of zo. Ik heb, terecht geloof ik, iets tegen alles wat van adel is. Ik heb ooit eens een jonkheer meegemaakt die ..., nee, geen oude wonden open rijten bij mensen die dit bericht lezen en hem ook moeten hebben doorstaan. Hij, die TJ, lijkt me overigens een echte ouderwetse regent, zoals we dat uit de tijd van Lubbers en Van Acht kenden! (Den Uyl was er ook niet vies van natuurlijk.)
Maar goed, de PvdA, de zevende partij van het land, na te zijn weggevaagd bij de laatste Kamerverkiezingen, hebben dus weer een hele dikke vinger in de pap. En ja, dat is regenten gedrag. Je bent niks, je komt van niks en opeens ben je het baasje. Dan lees/zie je ook nog eens dat mensen als Asscher zeggen dat ze NIET mee willen doen in een nieuwe regering, want: (zeggen ze onderhuids) in de vorige regering hebben wij het land gered en zijn afgestraft.) Het land gered? Met die minister die alle pensioenen heeft gekort? Die alle zorgvoorzieningen heeft vernietigd? Een regering die al de instroom van vluchtelingen heeft toegestaan? R.. op, PvdA, jullie hebben het land in het ongeluk gestort de afgelopen decennia! Ik zie dat dus helemaal anders. 
Soit! Dan het volgende punt op deze agenda:  Het "Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne". Eerlijk is eerlijk, ik heb der nooit ene ruk van gesnapt, heb me der totaal niet in verdiept en heb, tot op de dag van vandaag, geen idee waar het over gaat of ging en heb natuurlijk niet gestemd, heb het biljet voor de kattenbak gebruikt, waar het thuishoorde.
Ik weet dat het allemaal een gedoe was met ene Jan Roos. Een man die totaal mislukte toen die in de politiek wilde en dat hij met die rare matrozen pet en die maffe bril het land door toerde en een standpuntje had of zo. Die minder begaafde is nu ergens terrassen inspecteur in Bergen aan Zee, naar ik meen. Hij was ook al zo een megalomaan, net als de mij bekende en benoemde jonkheer en de heer Baudet en meer van die fratsenplegers.
Maar goed, het door Baudet en Roos opgefokte en, in mijn gedachten, minder slimme deel van onze bevolking, (excuses als ik je beledig) dat op dat referendum/die Roos/Baudet hebben gestemd, zien nu wel hun afwijzing weggevaagd worden door bij 'opstaan en neerzitten' stemming in de Eerste Kamer, de senatoren, waar de heer TJ natuurlijk nog steeds een dikke vinger in de pap heeft!

Dat geeft al weer te denken. De regenten zijn er weer. Nu ja, ze zijn nooit weg geweest. 
Dus ja, men drinkt een glas, men doet een plas en alles .. Inderdaad. Triest, maar waar. Dynamische Nederlandse politiek en politici.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten