zondag 7 mei 2017

Voetbal kampioenschap voor Feyenoord/Feijenoord?

Nee, ik ben geen echte liefhebber van het voetbal spel. Ik vind der eerlijk gezegd geen ene flikker aan, nee, da's niet helemaal waar, ik moet dat preciseren. Voetbal is een leuk spelletje. Meer niet. Het is een vermaak waar een heleboel mensen zich goed bij voelen en waar een heleboel mensen met plezier naar kijken. Ik niet (meer). Sinds, ik schreef het al eerder, het voetbalspel de weg in is geslagen van het grote geld, is het plezier voor mij eraf. Vroeguhh, toen alles nog goed was, keek ik ook, op zondagen, met het bord op schoot, vrouw en kinderen met mij, naar de diverse samenvattingen en ja, ik volde het Oranje elftal en zo. Maar sinds het spelletje in handen is gekomen van vooral, Russische geldgraaiers, en dat die het spel ook nog eens op betaalzenders gingen brengen, nee, dat deed voor mij de deur dicht. En ja, toen kwamen allemaal van die rare mannetjes met die rare kapsels en die gekke hoeden en maniertjes, en ja, nee, toen haakte ik helemaal af.
In vorige Blogs heb ik wel verteld dat de spelertjes te veel verdienden voor te weinig inspanning en zich als diva's gedroegen en zo. Daar ga ik het niet meer over hebben.

Nee, vandaag kon Feyenoord, een oude en vertrouwde naam in ons land, na een kleine twintig jaar weer eens kampioen worden. Feyenoord is een voetbalclub met een lange historie. Op 19 juli 1908 werd in cafĂ© "de Vereeniging" van Jac. Keizer voetbalclub 'Wilhelmina' opgericht. Er werd gespeeld in rode shirts met blauwe mouwen en witte broeken. In 1909 werd de naam veranderd in HFC (Hillesluise Footbal Club). Maar ja, er bestond al een HFC in Haarlem en in 1912 nam men de naam Feyenoord/Feijenoord, aan. Hun felste tegenstrever, Ajax, werd overigens al in 1900 opgericht, maar goed, dat laten we even voor wat het is. 

Dus F. zou, vandaag kampioen kunnen worden, voor het eerst in 18 jaar of zo. Dat zou, voor de club en de supporters, geweldig zijn, natuurlijk. De club speelde, de eerste helft van de competitie, goed, maar later ging het bergafwaarts en nu is het "billen knijpend" omdat ze de wedstrijd, tegen stadsgenoot Excelsior,al een club in 1902, moesten spelen. Excelsior is een beetje als de voetbalclub Volendam ook. "Een pontje', zegt men. "Heen en weer, heen en weer", namelijk in en uit de eredivisie.
Elke voetballiefhebber, hoewel ik dat dus niet (meer) ben, nam aan dat grote broer F., vandaag de wedstrijd wel "gekocht" had, maar, niets was minder waar. De kleine, maar dappere ploeg versloeg de "Big Brother" met 3-0.
Er was een hoop gegniffel in den lande en vooral in Mokum natuurlijk.  
En ja, ik begrijp best dat je als fan van F. helemaal gefrustreerd bent en dat je je woede wilt uiten. Maar, moet dat dan op straat? Moet je er dan voor zorgen dat je een halve stad afbreekt? Moet je dan zover gaan dat de ME in moet grijpen? Moet je dan zoveel koelera zooi maken dat de gemeentelijke reiniging een halve nacht over moet werken om jouw, gefrustreerde, vernielzucht op te moeten kunnen ruimen? Ti.. op, achterlijke galbakken. Sport is sport. Je wint, je verliest, da's het leven. Maak het nu niet nog moeilijker dan het is! 
Maar ja, voetballiefhebbers zijn niet redelijk. Ik zag in deze week een berichtje over de hooligans van Lazio/FC Roma. Die gasten hadden mannequins opgehangen, gekleed in het shirt van de tegenstander, met allemaal bedreigingen en dood wensen. 

Ik denk dat ik, hoewel ik al sporadisch naar het spelletje keek, er mijn dure tijd er maar helemaal niet meer aan verdoe. Het is een saai gedoe, er is teveel gemekker, de mannetjes die het doen zijn te veel verwend en het geheel heeft niets meer met sport te maken, eerder met de "investerings-bankier" die binnenkort aan de macht komt on "La douce France", die Macron. 
Nee, sport moet sport blijven, met fanatieke supporters, maar zonder magoggels die alles naar de kloten willen helpen.
Volgende week? Wie weet? F kampioen, ik kan der mee leven. Maar: ik gun het de 010 supporters NIET!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten