woensdag 16 augustus 2017

En ja, het gaat zo goed met de economie,

dat wij, de gewone mens, maar vooral de mens die al gepensioneerd is, der geen ene ruk van merken. Integendeel. Die gepensioneerden boeren al jaren lang alleen maar achteruit! Dat geldt natuurlijk ook voor de mens, (ja m/v mag haast niet meer, de genderpolitie struint de wijken en het internet af en zouden me op kunnen pakken) die door de staat betaalt wordt, door het UWV bijvoorbeeld, diegene moet de bestelling van de nieuwe Ferrari nog maar even uitstellen. Di's BS natuurlijk, maar, waar het over gaat: ik hoor allemaal lachend gekir van politici op tv, ik zie alleen maar breed lachende gezichten van politici op diezelfde tv, want: de stijging van de economie is nog nooit zo hoog geweest, de afgelopen tien jaar! Is dat echt wel zo? Nee, natuurlijk!
Want: waarom word ik, en met mij, misschien wel honderdduizenden medelanders alleen maar gekort op onze (eerlijk echt zelf betaalde) pensioenen? Waarom moeten mensen tegenwoordig nog steeds langer doorwerken, tot zelfs bijna ver voorbij hun THT datum? Ik zie mensen om me heen, die straten leggen, huizen bouwen, mensen in de pleeg en de zorg, mensen die vakken vullen in supers en dat nog tot misschien hun zeventigste moeten doen? Omdat we zo goed groeien met onze economie? Kom nu! De politiek maakt zich weer eens belachelijk! (maar ja: what's new?) Dus de politiek gaat echt NIET voor ons, pensionado's zorgen, hoor. Wij zijn uitgerangeerd, volgens hen, nadat we ons hele werkende leven, in mijn geval meer dan 45 jaar, aan de staat heb afgedragen. Mijn lief heeft dat soort jaren ook gehaald, natuurlijk!


What's new dan is dat we nu niet (1) een maar (meer dan) vier dorpsgekken op de wereld hebben. In volgorde van gekte, maar jullie mogen zelf natuurlijk ook kiezen, is mijn rijtje nu ongeveer zo ingevuld:
Op nummer Een/ The Don. De man heeft in zes maanden presidentschap nog geen ene moer bereikt, au contraire, zijn land is in totale chaos. Wetten die hij door wil voeren worden door rechters afgefakkeld, aanstellingen van personeelsleden, die hij doet, worden bijna op de zelfde dag weer ongedaan gemaakt, hij spreekt zich, de afgelopen week, vier keer tegen en laat merken dat hij een absolute rechtse eikel is met, ik moet voorzichtig zijn, fascistische neigingen. Hij praatte dan nog net die Alt Right gek goed die op de linksere demonstranten inreed en er een vermoorde, maar het scheelde niets, aan zijn woorden te horen. Verder is hij natuurlijk gewoon een megalomane mafkees, zonder enig inzicht in het leven van de gewone mensen.
Op nummer Twee/ Kim Il Yun. Een dictator van het zuiverste water, die als een kind zo blij is dat hij een nieuw speeltje heeft. Een raket speeltje en daar zal hij de Yanks wel even mee verjagen en doden en opsluiten en straffen, zukse kinderlijke gedachten houdt die megalomane man er op na. Het zou een broertje van The Don kunnen zijn, net zo dom, net zo megalomaan, net zo dictatoriaal.
Op nummer Drie/ Theresa May. Hoe 'upper class' Brits moet je zijn om je land uit de Europese beweging te halen? Hoe ver van je eigen volk kan je staan als je dit door gaat voeren? Hoeveel ellende kan je creĆ«ren voor je volk? Want dat dat gaat gebeuren staat als een paal boven water! Ok, ik weet wel, dat de Britten geloven in de "Splendid isolation" die ze altijd voorstonden en ja, het is een volk met een fantastische geschiedenis, door die splendid isolation. (Het was in de Napoleontische oorlogen dat  John Jervis, 1st Earl of St Vincent, zei tegen het parlement: 'I do not say that the French cannot come (in our country) My Lords, I only say they cannot come by sea') Dat was in een tijd dat er natuurlijk nog alleen maar scheepvaart verkeer naar Engeland mogelijk was. Maar goed, May maakt haar land weer armlastig, in mijn ogen.
Op nummer vier/vijf/zes: (jullie mogen kiezen): is het Erdogan, de Turkse 'puppetmaster van de Turkse industriƫlen', met zijn nieuwerwetse dictatuur? Is het Angela Merkel met haar: 'Wir schaffen es', om de instroom van de talloze immigranten te kunnen vergoelijken, zoals een Nederlandse politicus, die men graag vergeet, het ooit een tsunami van moslims noemde, is het Maduro, de 'Duce' van Venezuela, die zijn volk in armoede laat leven? Ik weet het zelf niet, hoor.

Maar: ik hoor al verwijten dat ik een linkse, dan wel rechtse eikel ben! Ja: dat ben ik ook, allebei. Dat ben ik omdat ik Nederlander ben en Nederlandse waarden en normen vertrouw en wil handhaven en dat ik niet ons land wil zien opgaan in een sultanaat of jungle waar de 'straat' met al zijn criminaliteit het voor het zeggen heeft, zoals nu aan het gebeuren is. Maar nee, ik ben natuurlijk ook links: ik heb me mijn hele, echte werkende, leven ingezet voor de belangen van de zieke en nooddruftige medemens, vaak ging ik daarbij tot aan het gaatje. Ver voorbij de norm die ik kon mogelijk hanteren. (Ik had onder andere aan Rohan, Mario en Wilma, drie oude gabbers, hele goeie assistenten, daarin). Omdat ik vond en nog steeds vind dat de onderklasse van onze maatschappij, mensen die het allemaal zelf niet helemaal zien zitten of zich kunnen redden of zuks, steun nodig hebben, een mens nodig hebben die luistert naar hen en, waar mogelijk, hen begrijpt en begeleid. 
Dat is wat ik, ook in mijn 'Supermarkt' tijd, heb getracht te doen. Ik kon de armere mens helpen, vaak door alleen naar hun te luisteren, ik deed dat graag, ik ben nog steeds blij dat ik die mensen heb kunnen helpen door naar te hebben geluisterd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten