donderdag 3 augustus 2017

Over Genderneutraal gesproken! Maak me maar af!

Ik weet dat ik binnenkort Genderneutraal ga worden aangesproken door de NS en door het GVB. Waarom? Geen idee, maar der zijn der (waarschijnlijk niet al te veel) Genderneutralen die dat willen. Waarom? Geen idee. Je bent: of man, of vrouw, in mijn ogen, maar ja ik ben een au.. l.. natuurlijk.
Het wordt weer allemaal zo overdreven. Ik ben gewoon een mijnheer en de lief is gewoon een mevrouw, niets meer of minder. Ik verzoek de NS en het GVB dan ook om ons gewoon aan te spreken als mijnheer en mevrouw. Dat doen ze in de horeca ook!  Moet dit nu allemaal echt wel allemaal? Worden deze zaken er nu niet gewoon bij gesleept om "non-discriminerend" te zijn, of lekker vooruitstrevend te zijn? Genderneutrale aanspraak og -aanpak? Make me crazy!

Maar goed, verder had ik eigenlijk geen idee. Eigenlijk had ik geen idee dat vrouwen ook internationaal voetbalden en dat er zelfs Europese voetbalkampioenschappen voor vrouwen waren. Ja, dat is dom, of het klinkt dom. Want, waarom zouden vrouwen minder zijn dan mannen? Niet dus, in mijn ogen. Maar nee, waar is waar, ik had nog nooit gehoord dat er vrouwen teams waren die EK's, en ja, beredenerend, ook WK's, zouden voetballen.Toch is het zo, bleek, vanavond. 
Het is zomer, normaal gesproken geen ene moer op de buis, tijdens die dagen. Nu ja, vanavond was er dus 'De slimste mens.' Wat moet ik daar mee? Een programma voor elitaire mensen, vind ik. Vaak voor mensen met een al hoge BN functie, maar ook een programma waar ik, het is een quiz overigens, waar ik de spelregels totaal niet van snap en die, geloof ik, ook niet echt uitgelegd worden.
Nu ja, Maarten van Rossem, je weet wel, met die trui, die baard en die kaaskoekjes, schijnt, met zijn aanwezigheid, de show nog wat fleur te moeten geven, maar dat komt der niet helemaal uit.
Dus hadden we een keuze: De slimste mens of de Halve finale van het vrouwen voetbal tussen de UK en NL. Had ik maar voor de quiz gekozen!
Nee, ik heb niets tegen vrouwen of tegen sportende vrouwen, begrijp me goed. Maar ja, ik ga waarschijnlijk weer een ton aan uitwerpselen over me heen krijgen, maar vrouwelijk voetbal? Het ziet er niet uit. Oh ja, de deelneemsters wel, daar gaat de klacht niet over, maar het spel? 
Ik ben geen kenner, dat pretendeer ik niet te zijn. Maar, in mijn jeugd heb ik (heel) even gespeeld, onder behoorlijke dwang van mij ouwe heer, die ooit een hele goeie speler was geweest en onder de invloed van mijn broer, die misschien wel beroeps voetballer had kunnen zijn, zoveel talent had hij, maar, ik, nu ja, vonder gene ene ru. aan, hoor, Mijn toenmalige pupillen trainer zei dat mijn spel leek op begonia voetbal, we speelden allemaal op een kluitje. 
Nu ja, dat vond ik van de wedstrijd van de dames van vanavond ook. Man, wat was het een amateurisme, wat waren het een zielige vertoningen!
Ik denk dat je het vrouwen voetbal best wel leuk en aantrekkelijk kunt maken, overigens. Een paar voorstellen: 
1/ maak de speeltijd korter. Twee maal een half uur is zat op dat niveau. 
2/ verklein het speelveld, net als bij de junioren. de helft van het veld maakt het spannender. 
3/ (ik ga gelyncht worden) vervang de dames door heren. 

Nee, ik ben geen liefhebber van het spelletje. Niet meer. Ooit wel, voordat de grote poenscheppers het spel verziekten. Ooit vond de KNVB dat de wedstrijden achter een (betaalde) decoder moest verschijnen en ja, die bond nam dus afscheid van het voetbal als zijnde een sport van het volk? Toen ben ik mijn geloof verloren in het voetbal voor het volk.

Daarna kwamen er allemaal van die walgelijke transacties, momenteel met ene neymar, die voor 300, ik geloof mijn ogen niet, miljoen zou verkocht zijn aan een cluppie in Parijs! Ja veel stilte!
Wat is dat allemaal waard? Driehonderd miljoen euro voor een man die een balletje schopt? Die misschien dertig, ik neem het ruim, wedstrijden van anderhalf uur per jaar speelt? Een man die 1350 uur per jaar werkt?
Make me crazy! En al die mensen die wel ECHT werken? In de zorg en in de vuilnisdiensten? Of als arts of schoonmaker?
F... o.. met je voetballers. 

Maar enfin wij keken dus dan maar naar de halve finale van de vrouwen: UK vs Oranje.En ja,Oranje won met 3-0. Goed, mocht er ooit nog eens een erger avondje tv zijn, dan kijk ik wel naar de EO of zo. Mens, wat erg was dit!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten