maandag 1 december 2014

Steelpiek, deel twee

Ik heb het met jullie gehad over de zogenaamde "steelpiek", de hoeveelheid diefstallen uit 'winkels'. Nu ja, nu is dat steelpiek een kreet die vaak pas rond de kerst gaat gelden, later meer daarover. Maar, zoals afgesproken, ik ga nog wat getallen geven en ga nu niet geeuwen of naar de Bold and Beautiful kijken, of dergelijke zware, want interlectuelere kost.
Zoals ik al schreef, wordt er voor 520 miljoen euro per jaar gejat uit winkels. (Winkels, ik zei het al: alle zaken waar je dingen kunt kopen die je al dan niet nodig hebt.) Bij de Bijenkorf, een wel echt poep chique winkel, ook overigens, hoor. We hebben er een in Amstelveen, ja, hé, natuurlijk, in Amstelveen zou je haast willen zeggen, maar goed, we hebben er een van de tien filialen die ons land rijk is. (Of je dat dat ook vind, dat 'rijk' zijn, is een tweede, ik vind het zelf een hele prettige toko, met personeel dat je hakken klikkend en lief lachend tegemoet komt en dat je uitgebreid informeert over allerlei vragen die je hebt. Waarna ik dan wegloop met een van die aanbiedingen die ze hebben, drie boeken voor een joet, tijdens die zogenaamde Dolle Dwaze Dagen.)
Maar, die Bijenkorf wordt elk jaar voor zevenenhalf miljoen, euro bestolen. I f... U not! 7.5 miljoen euro! Denk je dat eens in? (Ik tikte die woorden en getallen net in, geloofde het niet en heb het nog eens gecheked, maar ja, het staat er echt, hoor, dat geweldige hoge bedrag.) Nu ja, ondertussen is de doorsnee lezer van mijn Blog al lang afgehaakt, dus ik stop er maar mee. Niet? Je wilt meer? Ok, je gaat voor hardcore: je krijgt hardcore. 
Het landelijk gemiddelde van winkeldiefstallen staat op 26 per 10.000 inwoners. Dus, ja ik weet het, jullie zijn slim zat, van elke 10.000 inwoners jatten er 26 wel eens. Nou dat valt mee toch? Ja, maar we hebben wel 16 miljoen mensen in ons land. (Ok, kids meegerekend) Maar, we hebben dus 16 miljoen mensen in ons land. Om van 10.000 een miljoen te maken, moet je dat getal met 100 vermenigvuldigen en dus ook het aantal dieven. Dan kom je dus op 2600 per 1.000.000 en vermenigvuldig dat nog maar eens met 16. Voor het gemak heb ik dat voor jullie even gedaan: 41.600 winkeldieven. 
(Het getal van die diefstallen ligt overigens landelijk op die 26. In Mokum ligt dat op 60 en in mijn stad ook nog wel op 22, maar ja, wij liggen wel tegen de stad der steden aan, dus dan krijg je overloop van het geboefte, zeg maar.)
Is dat veel? Ja, dat vind ik wel. Een heel voetbalstadion vol boefjes of zo. Nou ja, het zal bij statistici wel allemaal anders liggen, natuurlijk. Man, man, wat een getallen. Eentje nog, om het af te leren. Als er een boefje gepakt word dan krijgt hij/zij een strafblad en, misschien zelfs een straf van de rechter. Maar in ieder geval komt er een 'vordering', nee kijk niet zo, ik heb het woord niet bedacht, van 181 euro 'tenaamstelling', nee, weer niet zelf verzonnen, van de hem of de haar. Maar ja, de mensen die jatten en stelen, hebben vaak geen cent te makken, dus: kan je fluiten? Fluit dan maar naar naar je munten.

Nu ja, over steelpiek, ik zou het nog uitleggen, voordat ik allemaal cijfers ging geven en zo. De periode rond feestdagen in december staat bekend als de periode waarin de meeste diefstallen gebeuren. Er is een piek in het stelen en, nee, ik ga dat nu niet voor jullie, slimme lezertjes, vertalen, daar zijn jullie natuurlijk helemaal slim en clever genoeg voor. Mensen met weinig geld willen ook de feestdagen meemaken, willen cadeaus kopen en lekker eten, wie wil niet een leuke decembermaand? Ik keur dat gedrag af, ja, logisch natuurlijk. Ik moet ook betalen voor mijn boodschappen en als ik, oké, we, die poen niet hebben, moeten we de tering naar de nering zetten. (Kijk en zo krijg je nog eens een gratis lesje "spreekwoorden en gezegdes" inbegrepen, gratis, bij deze cursus.) 
Begrijp ik het? Ja, een beetje wel. Ik ben een arrebeijer geweest, mijn hele leven. Soms een chique arbeider, met strepen en sterren op mijn werkpak, maar ik ben ook een jonge arbeider geweest, met minder inkomsten, doordat ik nog niet zoveel van die sterren en strepen had. Daarbij een jong gezin, aflossingen hier en daar en nu, ja, laat maar verder. Maar, wij hebben de befaamde tering en zo, wel naar enzovoort gezet altijd en hebben nooit gestolen van wie dan ook. Hoewel supers het af en toe wel heel makkelijk maakten.     
Anekdote:
Gabber/collega R. hield een week of zo terug een winkeldief aan. Hij nam de knul mee naar het kantoor van de FM en belde de wouten. Ondertussen nam hij de gegevens van de kerel op. De jonge(n) man had, omgerekend voor nog geen zes euro in zijn tas geduwd en zit nu thuis met een boet van 181 pietermannen en een strafblad. Lekker handig, van dat jong. Wat wel weer grappig was dat een van de meiden van de kassa het kantoortje binnen en zei: 'He neef, kom je hier solliciteren?'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten