woensdag 18 november 2015

Inefficient? Hoe bedoel je? (1)

Jullie lazen eerder al dat wij, de a.k.a. en ik, een beetje een haat/liefde verhouding hebben met België. Niet alleen met Vlaanderen hoor, maar met het hele land. Ik licht het nog wat toe. Ik begin met de liefde. Als je aan den Bels denkt denk je aan Frieten en aan Frietkotten, ondanks de bezopen openingsuren van dat soort instituties, je denkt aan fraaie bieren en trappisten en zo, aan fraaie maaltijden aan heerlijke omeletten, steak/frites of, mocht je dat al lusten aan Mosselen met friet, aan Gentse waterzooi of Paling in het groen. De fraaie steden van het land komen ook in je herinneringen op. Steden als Gent, Antwerpen, Brussel, Leuven, nu ja, noem het maar. Maar ook de landschappen zijn voortreffelijk. De Vlaamse polders zijn bijna net zo mooi als de onze, de Vlaamse Ardennen, met moeilijke en strakke klimmen over kasseien en weidse uitzichten zijn haast uniek te noemen. En ja, de Ardennen, we zijn er diverse malen geweest, zijn om over naar huis te mailen of te Face boeken, zo mooi.
Wat een fraai land. Er zijn ook nog eens heel veel goede Vlaamstalige schrijvers en dat begon al jaren her, met Hendrik Conscience en heeft met Hubert Lampo en Tom Lanoye natuurlijk hoge toppen bereikt. (Van Ostayen, diverse schilders en beeldende kunstenaars, waaronder Magritte, "Ceci n'est pas une pipe" hebben geschiedenis geschreven.) Denk aan de stripkunst, dat meen ik echt. Kuifje! Suske en Wiske, Blake en Mortimer! In de Vlaanderen is dat echt een heuse kunst!

Daarnaast hebben ze ook nog eens een geweldig Tv aanbod, qua programmering. En: niet alleen maar fietsen en zo hoor, hoewel de beste verslaggevers daarvan wel bij de Vlaamse omroep horen. Maar ook hun sportverslaggeving van veldlopen en motorcrossen behoren tot de top. (Als je der van houdt dan!) Maar ook hele goeie series en soaps. Niks mis mee.

Na de liefde nu de 'haat': België is een totaal inefficiënt land. Ik spreek nu heel even als "fietser" die vaker per jaar naar het land afdaalt. In het land van onze zuiderburen is het bestaan van fietspaden nauwelijks bekend. In dat land hebben ze geen/niet/helemaal niet* haal door wat je belangrijk vind, fiets aanwijs borden. In dat land staan de aanwijsborden voor een te volgen afslag op snel- of provinciewegen altijd NA de afslag. De doorgaande wegen zijn  altijd opgebroken/versperd/kapotgereden* haal door wat je er van vindt. 
Een "groene golf" is zo goed als onbekend bij de zuiderburen, hierna "hullie" te noemen. Vaak zijn stoplichten die voorrang geven aan secundaire wegen, langer groen dan de lichten op de doorgaande wegen. Omleidingswegen worden door een heel enkel bord, als dat al gebeurt, aangegeven en verder moet je maar zien hoe je het redt. Parkeermeters zijn vaak naar de knoppen en er wordt niet op gereageerd als je dat d.m.v. een "storing-/noodknop" meldt. Wel krijg je een prent als de parkeermeter niet werkt. We kregen dus ook zo een prent. Ik zag Belgen lachend die prent verscheuren en op mijn verbaasde vraag zeiden ze dat ik dat gewoon kon doen, niemand zou het opvolgen, het was een opdracht van en voor een ambtenaar, van en voor een hogere ambtenaar, die ook heel goed wist dat die parkeermeters het al maanden niet deden, maar ja: 'Hawel Menier, kijkt u ies, amaai t'is alle doage van da, hien. Niks klopt dervan 'oor, 'ier in 't stad', zoals een aardige mijnheer me toen vertelde.

Het is natuurlijk ook wel enigzins logisch dat er 'niets van klopt' in dat land. Hullie hebben een totaal verdeeld land. Hullie zijn iets kleiner dan wij zijn, maar hebben wel vier regeringen. Ja, de Federale, de echte dus, maar dan ook nog eens de Vlaamse -, Waalse -, de Brusselse (tweetalige) en de Oost kantons, die Duitstalig is. (Ik kom op vijf uit, zelfs, maar de Duitstalige is een kleine minderheid, maar dan wel met ambtenaren en zo.)
Dus ja, daar klopt niets van bij Hullie en dat kan natuurlijk ook niet. Neem Brussel. De stad is, met alle voorsteden erbij, iets groter dan een stad bij ons. Welke stad zal ik nemen? Voor het gemak neem ik Mokum. Niet omdat andere steden niet voldoen, maar qua inwoner tal, zeg maar. 010 heeft een duidelijk scheiding in "boven en beneden" door de water weg die er door loopt, Den Haag, nu ja,is Den Haag en Uttereg is natuurlijk te klein. 
Ik ga wat algemene dingen brullen die wel ongeveer zo voor ons hele land gelden.
Statement: Mokum heeft ongeveer 800.000 inwoners. Mokum kent wijken, Oost en West en Zuid. Ja, er is ook een Noord, maar "dat legt over het ij meneer, daar komt nog geen goed mastu.......  hond vandaan",  werd me ooit eens toegesnauwd. (Sorry vriend R., ik kreeg het ook maar mee.)
= over inefficiënt Brussel morgen meer=

Geen opmerkingen:

Een reactie posten