zondag 30 maart 2014

Over veiligheid en verkeer

Weet je, ik, ja, dat is heel egotripperig, maar ik dus, wil even verder gaan over die veiligheid waar ik het over had in dat vorige Blog.  Niet zozeer over de veiligheid in het filiaal van De Keten, maar ook over de veiligheid rond en buiten dat filiaal. Ik heb ooit wel eens verteld, denk ik, dat het filiaal waar ik werk aan een van de drukste invalwegen vanaf de ring van Mokum naar het centrum van de stad, (volgens velen, en ik schaar me daar onder, de enige echte stad van het land) ligt. Een hele drukke weg dus, vroeger al, maar vooral nadat de ringweg, de afgrijselijk drukke A 10, rond de stad was aangelegd. Ons filiaal ligt in een polder die gelegen is in de stad, althans tegenwoordig dan. Die polder, vroeger was het een vrij groot en bijna cirkelvormig meer, dat toen en nu de Watergraafsmeer heette, is sinds1650 ongeveer drooggelegd. Aan de vorm van het wegenplan van de polder is nog heel goed te zien hoe onze voorvaderen zich zo een polder voorstelden.(Later vertel ik daar meer over.)
Wij, Nederlanders waren toen en nu nog, WK polders maken en land winnen. Nu nog wel, overigens. (Sliedrecht en baggeraars en poldermakers zijn synoniem) Kijk maar eens naar wat 'we' in die woestijnstaten gedaan hebben met allerlei eilanden in de vorm van een palmboom en zo aan te leggen. Kijk ook maar eens naar New Orleans. Na de orkaan Katherina hebben Nederlandse waterbouwers daar de stormvloedkeringen en dijken en dat soort zaken, aangelegd en/of verbeterd en  versterkt.
Die Watergraafsmeer, die...   Ja, ja, De Meer! Jazeker, voor jullie 010 fans die dit lezen. Ja, echt De Meer, waar de beste NL voetbalclub ooit gespeeld heeft in een fraai en intiem stadion dat: De Meer heette. (Helaas speelt het team tegenwoordig in een saai en kleurloze buitenwijk van de stad. Ze zijn  ook nog eens beursgenoteerd en heten nu AFCA, of zuks. Eeuwig jammer, maar ja, poen en aandelen, niet? Het is de club die nu, op een enkele wedstrijd na, haar zoveelste kampioenschap van ons land zal vieren. Mijn FM2 is idolaat van de ploeg en  zal me morgen waarschijnlijk wel vertellen dat het het zoveelste kampioenschap is. En, als hij dat niet doet, dan zal mijn oudste zoon die ook een fanatieke AJAX supporter is me dat wel aanzeggen.) Ik drijf weer eens verder door of af dan de bedoeling was, maar WTF, het is mijn Blog, toch?
Hoe dan ook, wij Nederlanders hebben, geloof ik, ons land zo ongeveer zelf uit de klei getrokken. Althans, een of andere zestiende-eeuwse schrijver vertelde dat ooit eens na een bezoek aan ons land, waarin hij ook de grote droogmakerijen als de Purmer, de Wormer en de Beemster had bezocht. 'God heeft de wereld geschapen', schreef hij, 'behalve Holland. Dat heeft dat volk zelf gedaan.' En ja, gelijk had 'ie wel natuurlijk. Want ook in onze polder zie je nog steeds heel fraai hoe zo'n polder werd ingericht.

Stel je voor: een stel welgestelde en misschien ook  wel gezette mannen die op een avond bij elkaar komen in een koffiehuis ergens in de binnenstad. (Koffiehuis is NIET de Coffeeshop va nu, hoor) maar goed, misschien kwamen ze misschien samen in een restaurant. Ze kennen elkaar van de beurs en van de handels kringen waar ze in verkeerden. Ze hebben een heleboel poen en willen dat investeren. Banken zijn (toen ook al) vrij onveilig. Nou zien ze ten oosten van de stad een meer liggen. Nu weten ze ook dat, als je van een meer bebouwbaar land maakt, dat dat land heel vruchtbaar is en enorme oogsten opbrengt en dat je de grond heel goed kunt verpachten aan boeren en zo. Ze drinken en eten wat, doen een babbel over dit of dat en beginnen te vergaderen en al snel zijn ze het eens. Ze gaan dat stuk water kopen! Van de Staat. Die Staat kon dat geld goed gebruiken want het was net vrede, na die 80jarige oorlog en het land lag economisch op de bips. (netjes hé? Jullie hadden van alles verwacht maar, nee, een net woord, dit keer) In elk geval: ze kochten het meer, stelden een ingenieur aan en er werden molens gebouwd (die prachtige en vernuftige machines, die helemaal alleen op de windkracht werkten. Ik zeg dat met enige weemoed, ik ben namelijk een molenaarszoon) Er werd een ringvaart gegraven die de natuurlijke vorm van de polder volgde en een dijk opgeworpen, de Ringdijk.
Een jaar later was het droog. De polder was niet zo vreselijk groot eigenlijk. Ongeveer elf vierkante kilometer. Maar groot genoeg om de investeringen die de mannen maakten geld op te laten leveren.  (Het jaar erop, was het even mis. De vreselijke Sint Pietersvloed brak de dijken bij Diemen en ook de Meer werd  weer overspoeld. Oudere lezers herinneren zich dat drama waarschijnlijk nog.)
Ja, hallo, een geintje mag toch?
Ik weet niet zeker of er, zoals normaal in polders ook hoofd- en dwarsvaarten werden aangelegd. Ik kan het niet zozeer terug vinden op de oude of op de nieuwe kaarten. Maar: er werden wel de gebruikelijke wegen aangelegd. De Middenweg is er een van en meteen ook de belangrijkste. Haaks daarop werd, halverwege de polder een dwarsweg aangelegd, die, toepasselijk, maar van weinig fantasie getuigend, de Kruislaan werd genoemd. Haaks op al deze straten en wegen werden dan weer andere straten aangelegd en zo kreeg je een blok-achtig patroon. Haakse hoeken, blokken die allemaal tweehonderd bij tweehonderd meter waren en waar, aanvankelijk, een enkel boeren- of tuindersbedrijf stond.
Waarmee ik dus weer in het begin van het Blog terecht kom, namelijk, dat je aan De Meer heel goed kunt opmerken hoe een polder er in die dagen uit moest zien.
Maar, mocht je geïnteresseerd zijn, ga eens, op de fiets of met de auto, naar de Beemster. Daar zie je helemaal mooi hoe het land, de polder, is aangelegd in allemaal gelijke parten. (Ik noem de Beemster specifiek, het is een van onze, nee, de fraaiste 'oude' polder van ons land.)

In the meantime: In Gotham City! Want daar waren de 'Cloggies' ook behoorlijk actief!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten