zondag 23 maart 2014

Rare logica, (ode aan Amstelveen?)

Logica, logisch, logisch redeneren zijn een aantal woorden die ons, Nederlanders, in de mond bestorven liggen. Denk hierbij aan de grote man van Ajax, JC. Ik geloof dat de woorden: 'Da's logisch' of varianten daarvan in elke tweede zin van hem worden gebezigd. Maar wat betekenen die woorden eigenlijk en: let op, ik ga nu wat les geven. Nu ja, het is in ieder geval geen Mokums woord, dan zou het als "laugiesj" worden gespeld, nee het komt, en jullie, slimmeriken weten dat natuurlijk, uit het oude Grieks. Nee, niet het Grieks van de zoveel miljard die er van ons belastinggeld naar dat land gaan of van het Grieks van Melanie Mercourie, of Demis Roussos, nee het komt uit het oude Grieks zoals wij, vakkenvullers van De Keten dat hebben moesten leren tijdens onze drie uur durende cursus: "hoe leer ik vakken vullen in drie uur tijd en ook nog eens in het Grieks." In de voortgezette cursus, een week later, leren de  vakkenvullers ook nog eens Sanskriet, overigens!

Logica betekent: "De kunst van het beredeneren", logisch betekent: "de rede betreffend" (en dat heb ik wel uit het woordenboek) maar in ons spraakgebruik betekent het natuurlijk domweg: 'ja, ja, dat snap ik ook wel, da's logisch'. Ik bedoel maar, zo om te zeggen. Nee, ik ben geen pedant mannetje dat met zijn wijsheid te koop loopt, ik praat zelfs met mensen als FM's en zo. Ik heb zelfs met lager geplaatst personeel gepraat en dat is een hele opoffering!
Grappig bedoeld. So, do not get your knickers in a twist.
Nee, dit is allemaal een beetje slap ge OH en misschien wel wat cynisch hoor, (daar wordt ik door een paar iemanden die meelezen, van beschuldigd) maar waar het om gaat is dat heel veel mensen en heel veel klanten vaak, maar ook de nodige collegae, dingen kunnen zeggen of vragen, die op zo'n moment volkomen helder en logisch in je brein aankomen, maar dan opeens, na even nadenken jouwer zijds, een heel eigen leven gaan lijden. Ik doel hier even niet op die mannen die enige dagen terug de straat open braken, zonder enig overleg, maar op een mijnheer, die ik al tijden als klant ken en herken. Een wel heel erg opvallende mijnheer.
Hij is een voorbeeld van een mens, zoals het niet zou moeten zijn. Maar, wie ben ik om te vertellen hoe het wel zou moeten zijn? Daar ben ik te liberaal voor, daar bedoel ik mee dat ik wil zeggen: ieder mens moet zijn leven doen en organiseren zoals hij of zij dat zelf wil en in kan passen in dat leven en ja, dat doe je dus helemaal zelf en de beslissingen omtrent de manier waar op je wilt leven, zijn dus helemaal de jouwe. (De gevolgen daarvan ook, natuurlijk) Daar kan ik heel goed mee leven en mee door de bocht. Dwing me overigens niet jouw mening op, vind ik al mijn hele leven.
Nu ja, in ieder geval, zonder verdere kritiek mijnerzijds, die mijnheer ziet er niet uit. Ja, oké, wie ben ik om dat te bepalen? Nee, volgens mijn (reeds genoemde) liberale (of humanistische) principes mag die mijnheer er zo uit zien, of: er niet uitzien, zoals hij dat wil. Dat het pijn in de ogen doet, is een totaal andere story.
Ik woon in Amstelveen. Ik ga nu even over de schreef, misschien. Amstelveen is het broeinest van de VVD, (gelukkig vind ik, maar ik leg dat uit) en, nog gelukkiger, ook nog eens een broeinest van echte nette mensen, en niets van dat aftandse gedoe zoals je die in de zogenaamde chique plaatsen als Laren en Bussum of Vinkeveen of zo aantreft, maar bij ons is het echt net, zonder de geilheid en de opsmuk van de befaamde en nare, naar BN'ers riekende PC straat als Jort, Birgit, Katja of Patty en dat soort akelige idioten, die alles doen om maar beroemd te zijn. (Zoals hun ontlasting te laten zien, live) Hierbij is mijn uitleg compleet.
Maar, ieder mens heeft zijn stekkie gevonden in het leven. Er zijn mensen die heerlijk wonen in de polders, zoals in de diverse Almere's , ik had (ooit) een collega die het heerlijk vond om in Lelystad te wonen. Een andere, lieve, collega was blij in Purmerend en er zijn er die 'Domweg gelukkig in de Dapperstraat' zijn.(Maar dat is een gedicht van Bloem en nu kom ik weer pedant over natuurlijk.) Nee, het gedicht staat op het net, zoek het eens op, lees het eens door en je begrijpt wel wat ik bedoel. Het begint zo:
"Natuur is voor tevredenen of legen, 
en dan: wat is natuur nog in ons land?
een stukje bos, ter grootte van een krant,
een heuvel met wat villaatjes daar tegen."

Nee, Amstelveen is ook een zogenaamde 'broedplaats' van mensen die je nog voor laten gaan op de (rol)trap, of in de lift, een plaats waar schoolgaande kinderen op fietsen ook nog eens "sorry" zeggen als ze je (per ongeluk) blokkeren op fiets- of voet paden. Ik durf haast te beweren dat mijn stad/dorp een van de weinige steden of plaatsen van ons land is waar mensen heerlijk kunnen wonen en leven.
Maar goed, even terug naar de logica, want daar ging het uiteindelijk om en even terug naar die mijnheer die een evenbeeld is van een zaterdagse strip in het Parool. Die stripfiguur is een HELE dikke man, die, bijna onveranderlijk, zittend op zijn bank word afgebeeld, biertje in de hand, sjekkie in zijn hoofd zappend. Hij heet Bert! (Sorry B., maar het is nu eenmaal zo).  Zijn buik wordt nauwelijks bedekt door zijn T-shirt. Er is altijd een onbedekt, heel dik stuk buik zichtbaar. Stuitend! Niet bij mijn amigo en meelezer B. overigens, maar daar later meer over. Nee, niet over de buik van B., maar over de buik van B. dus, snap je?

=over de buik van B., maar eigenlijk over de logica van de mijnheer met die buik=

Geen opmerkingen:

Een reactie posten