maandag 18 juli 2016

Dictator Erdogan! (Of een nieuwe Hitler?)

Je bent en blijft natuurlijk, in je hart en/of in je ziel, altijd een deel van het land waar je, zoals het zo fraai heet, je "roots", je wortels hebt. Een Nederlander, ooit geboren in ons fraaie en grootse, let op ik zeg niet niet grote, land zal, in dat hart of in die ziel, altijd een warm plekje houden voor Nederland. Ik heb een vriend die geboren en getogen is in een oude Hanzestad in het noorden van ons land, maar nu al weer jaren in Brazilië woont, maar nog steeds veel liefde voelt voor zijn geboortegrond. Een paar keer per jaar trekt hij terug naar de nog levende familieleden die in zijn Vaderland wonen. Hij spreekt overigens Portugees als geen ander, is totale voetbalfan en voetbalfanaat, zoals je hoort te zijn in dat echte footjeboll land en is meer Braziliaans dan de Brazilianen, geloof ik haast. Ik heb daarentegen familieleden in Australië en Nieuw Zeeland, die tweede generatie zijn, zeg maar. Hun ouders kwamen uit de Zuid-Hollandse contreien en ik heb ze, tijdens mijn vele omzwervingen, ontmoet. Ja, Holland, a beautifull country, that is so. Ze zouden er graag weer eens in the holidays naar toegaan, maar no, ze waren full time Ozzies of Kiwis geworden. Hun roots waren in die landen waar ze nu were living, you know. En ja, de Dutch familie, ok, we willen daar wel over horen, please.

Dus kan ik me wel wat voorstellen bij mensen die, als auswanderer, immigranten van de eerste generatie, in een ander land gaat wonen dan het hunne, ze waarschijnlijk heimwee zullen blijven houden naar hun land, strand, zon en zee, taal en cultuur. Maar, als je dan al weer al heel wat jaren in dat land woont, vaak al meer dan veertig jaar, dan is het toch redelijk normaal gedacht dat je de taal en cultuur en de normen en de waarden van zo een land hebt eigen gemaakt. Maar ja, dat is, in ons land, vaak niet het geval met die minderheden. "Flinkse" regeringen hebben dat aanpassen aan ons land allemaal blauw/blauw gelaten en zo zitten we nu opgescheept met een fiks "multi-culti" probleem. Want, ik hoor het die linkseren nog zeggen: het is een verrijking van onze cultuur.
(Overigens: in verhouding met landen als Frankrijk en België stelt ons multi-enzovoort probleem niets voor, hoor. Zie de recente narigheid in die landen. En ja, wij hebben ook de aanslag op Theo van Gogh gehad en meer van dat gedoe, maar, ja, we polderen ons er weer eens door. Net als we ons er weer door polderen over Zwarte Piet, over de Gouden Koets en over ons (terecht schandalige) slaven verleden. Ook de immigratie golf hebben we aardig onder de knie, heb ik het idee en ja, de Britten Brexitten dan maar.)
Toen ik een dag, nu ja nacht, of wat geleden dan ook werd, "opgeschrikt" is een te sterk woord, hoor, maar ik hoorde van een coup in Turkije, was ik er niet als de kippen bij. Ver van mijn bed en zo. De staatsgreep was gericht tegen Erdogan, natuurlijk, een dictator en een tiran die de persvrijheid ernstig belemmerde, zie de arrestatie van de Turks/Nederlandse journaliste Ebru Umar. Nou ja, hij liet meerdere journalisten arresteren, verbood kranten en Blogs, (nooit niet aan mij en mijn mede bloggers komen, dit is de vrijheid van het woord!) en andere niet Erdogan gezinden. (verrek dacht ik, toen opeens, in het Duitsland van de jaren dertig gebeurde zukse zaken ook, men verbrandde zelfs boeken van schrijvers die het niet voor het Groot Germaanse rijk hadden!) Dus ja, ik vond het wel een aardig bericht natuurlijk, dat er een coup was. "Kort maken, schat, Vive le Velo gaat zo beginnen", zegt de lief. Ja, da's ook zo, ik wil dat zien. Nu ja, Erdogan kon de coup 'verhinderen' en sommige mensen/kranten beweren nu dat hij het allemaal (hoe dan?) in scene had gezet. 
(Eh, dacht ik meteen, die Rohm Putsch van 1934? Rohm, baas van de SA, wilde zelf wel een wat meer macht, kort uitgelegen, dan. Die Putsch had Hitler namelijk zelf in scene gezet en hij had, zelf met het pistool in de hand, die zogenaamde machtsovername weten  te verhinderen door Ernst Rohm en zijn medestanders te executeren. Dus tegenstanders uitgeschakeld, het lijkt de TdF wel.) 
Dus nu kan hij, Erdogan dan, allemaal anti-Erdogan mensen in de lik zetten of executeren, want hij wil de doodstraf weer in voeren. (He, dacht ik, dat doet me denken aan de Rijksdag brand, in 1933! Ook toen werd er een klopjacht op anti-Hitler mensen georganiseerd en de doodstraf heringevoerd.)
Maar zegt men: Erdogan is democratisch verkozen. (Dat was Der Fuhrer ook, trouwens.) Ja, dat democratisch verkiezen zal best, corruptie is geloof ik een Turkse uitvinding. Maar, als je zelf zegt dat je zo een democraat bent, dan verbied je de persvrijheid toch niet? Dan ga je toch geen rechters ontslaan, die misschien wel niet gediend zijn van jouw dictatoriale gedoe? Dan zorg je toch voor openbaarheid van bestuur? So far, so good, ze doen maar in dat land, dog ik allemaal. Maar die muis heeft een hele lange staart gekregen. Ook in ons land, overigens. Er gaan momenteel  tweede en derde generatie Turken, die dus gewoon Nederlanders hadden moeten zijn, de straat op met die vlaggen, ze rijden luid toeterend in het rond om hun trouw aan Erdogan te betogen. Ze staan te blèren en te roepen en te tieren voor consulaten! Godsamme, jullie zijn geen eens Turken, jullie zijn Nederlanders door geboorte! Tyf toch op met die k.. vlaggen, doe normaal, ga werken en ga zorgen dat je thuisland, Nederland, weer beter wordt in de wereld economie. Doe niet zo eng nationalistisch. Daar is het namelijk in Duitsland ook misgegaan in de jaren dertig van de vorige eeuw. Daar was ook zo'n dictator aan de macht, met ook zo een enge snor, die ook zo veel van optochten en van vlaggen hield en die ook kranten en critici in concentratie kamp liet stoppen. Turkije gaat die kant op, neem dat van mij aan. Want er worden in ons land oproepen van, ik denk door DENK, geplaatst om anti-Erdogan mensen aan te geven bij de DENK politie of de Turkse geheime dienst. In België zijn er al diverse rellen uitgebroken waarbij de aanhangers van de man Gulen, ernstig worden bedreigd!
En ja, als je dus zoveel van die achterlijke Erdogan houdt, ga dan alsjeblieft terug naar dat land van je. Je mag en kan in ons land geen aanhangers van een andersdenkende politicus bedreigen. Je mag in ons land geen vlaggen laten wapperen voor een dictator van een vreselijk land! Ga dus alsjeblieft terug naar dat land van je. Dan hebben wij wat meer ruimte om te parkeren.

PS: ik heb met heel veel hele leuke en prima mensen van Turkse komaf gewerkt. Die waren niet eng, integendeel, het waren vrienden, want ze werkten wel voor hun geld!


1 opmerking: