woensdag 20 juli 2016

Robo coureurs en hun munten 1

Man, man, het was me het dagje wel vandaag. Omdat ik niet meer in een of ander werkproces zit, heb ik tegenwoordig, tussen het solliciteren door, gelukkig nogal wat vrije tijd. Nu ja, solliciteren? Dat valt ook zo mee. Hoewel ik over een week of drie de gezegende leeftijd van 64 bereik, ik blijf er overigens gewoon wel uitzien als 62, gelukkig, ben ik genoodzaakt om nog steeds werk te blijven zoeken. Nu ja, dat zijn van die dingen. Ik reageer dan op een advertentie waarin ze een verkoper van de meest moderne communicatie apparatuur zoeken, 'mensen, ik ben je man'. Kijk, ze mogen tegenwoordig niet meer afwijzen op leeftijd, maar in mijn bijgevoegde CV staat duidelijk dat ik nog maar bijna 64 ben en dat is genoeg voor een bemoedigend berichtje terug: 'U valt buiten ons profiel, maar veel succes met het zoeken naar een nieuwe werkkring.' (Niet dat ik ene moer snap van al die nieuwe apparatuur, maar je mot toch wat!)
Goed, dus ik heb zeeën van tijd. De staat sponsort me en ja, daar staat tegenover dat ik er wat voor terug moet doen. Dus probeer ik de gemiddelde leeftijd van de Nederlander op te trekken door zo gezond mogelijk te leven en daardoor moet ik veel sporten. (dat staat natuurlijk goed in het WHO organisatie rapport: de oudere NL man leeft langer. Dus kunnen mijn maten wat rustiger aan doen, ik offer me met liefde voor hen op, begrijp je?)
En zo doende stapte ik om negen uur vanmorgen op mijn fraaie Giant OCR1, klikte in de pedalen, zette de helm nog een recht en ging "en route". Ik had een fraaie rit uitgekozen, die me via allerlei riviertjes naar Abcoude, Weesp en zo verder naar 's Graveland, Loosdrecht bracht, met wind tegen en die stond er zat, en dan, het windje in de "poeperd' terug naar het fraaie Amstelveen. Ik zat te genieten: 90 kilometer, iets meer dan drie uur fietsen, een gemiddelde tegen de dertig kilometer per uur aan, bij dertig graden in een brandend zonnetje, het was groots!
Daarna, even wat geshopt hebbende, zeeg ik neer voor de buis, nu ja, buis? Tegenwoordig zijn het allemaal van die grote en platte schermen, ook heel prettig, maar der zit geen ene buis meer in, natuurlijk. Er stond vandaag een hele serieuze rit op het programma, een rit die ik, voor me zelf, al had aangestipt in het rood. Het rood voor ons aller Bauke Mollema, die innemende Fries/Groninger, met een leuke en opgewekte snoet. Ik had, half en half al verwacht dat hij vandaag het niet helemaal ging redden en ja, helaas, het was natuurlijk ook zo. (Ik weet wel iets van de sport.) In de aller laatste en hele zware klim, moest hij Froome en zijn andere naaste belagers laten gaan. Jammer, maar hij staat momenteel wel nog steeds nommert twee in het klassement. Nu is die man een bijter en een knokker, dus ik geloof wel dat hij zich de komende dagen zal handhaven. Mollema is nooit helemaal goed na een rustdag, da's dan weer wennen voor hem en hij heeft dan vaak 'slechte poten', zoals dat bij fietsers heet.
Dus ik keek, ja, oké, inderdaad, op de Belg, naar een hele strakke etappe. Er was natuurlijk de bekende kopgroep met Stef Clement, die een bere TdF rijdt, en dan de club met 'het geel' daar op minuten achter. Toen viel me (weer) op wat me al vaak was opgevallen. De man in het zwart, oeps, foutje, dat mag niet meer tegenwoordig, maar goed de mannen in de hele donkere tenues deden weer wat ze moesten doen. In slagorde voor Froome rijden. (Mag Gele trui nog wel eigenlijk? Ik bedoel, gaan de Chinezen dan nu niet in opstand komen?)
De Sky ploeg reed op de automaat, leek het haast. Alsof ze in een modus reden, geprogrammeerd en al, zoals robots dat doen. Geen eigen geest, alleen maar bevelen volgend, alles opvolgend en ontwijkend.
En dat is natuurlijk ook zo. Sky, de ploeg waar het hier om gaat, heeft al haar/zijn renners bekeken, getest, onderzocht, uitgeprobeerd en heeft van elke renner een profiel op kunnen maken. "Jij kunt zo en zoveel wattage wegduwen, jij hebt zoveel pedaal omslagen als maximum, jij hebt dat omslag punt en jij verzuurt dan en dan". Tja, en dan zoek je de mannen uit die het dichtste bij het profiel van je kopman staan en dan formeer je een ploeg. Een kerel als Wout Poels is een godsgeschenk voor Sky. Hij rijdt een continue tempo tot de meet. Als, zoals vandaag, Quintana tracht aan te vallen rijdt brave Wout slechts een Watt harder en rekent de man in. Maar, Froome kan dus zelf ook nog aanvallen, na kilometers in het wiel van zijn knechten te hebben gezeten, zoals we vandaag zagen.
Is dat erg? Nee, dat is niet erg. Is dat saai? Ja, het is saai. De sjeu is er wel een beetje uit, op zo een manier. Maar waarom doen die andere ploegen dat dan niet? Nu ja, dat is een centenkwestie natuurlijk. Sky heeft een budget van ongeveer dertig miljoen per jaar. Dat is overigens niets in verhouding tot Nederlandse voetbalploegen. Een, in Europees verband, middelmatig team als Ajax, ja 020 inderdaad, heeft al zestig miljoen te spenderen en zelfs Vitesse, wat is dat? zit al op dertig van die miljoenen! (010 doet het met ongeveer het bedrag van Sky. Da's te merken, natuurlijk.) Een club als Jumbo/Lotto heeft vijftien miljoen te spenderen en Giant/Sunweb zit daar weer vijf of zes miljoen achter. Dus ja, je kan niet onbeperkt geld uitgeven aan salarissen, natuurlijk. (Even een noot: Messi, een voetballer, verdient 250.000 euro. Per week. Daar is de belasting al af dan. Nu ja, Messi en belasting, dat is weer een andere story. Froome verdiend het, toch al belachelijk hoge bedrag van net aan 70.000 pegels/week. Je mag aannemen dat een man als Huzarski of Feullie  daar niet helemaal aan komen.)
Goed, wat doe je aan robo coureurs? Niet veel, maar dat wacht tot mijn volgende Blog. Nu eerst een eh, Ba, eh, nu ja een biertje dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten