vrijdag 10 januari 2014

Actie, actie, heel veel actie.

Ik had het een beetje moeilijk, vanochtend. Dat had natuurlijk een reden. Die reden was dat ik gisteravond een cursus bloemschikken moest geven in een horeca etablissement in Amsterdam Oost. Bloemschikken? Jij? Vertel, vertel. Ja, ik geef het toe, ik ben een 'whimp', een watje. Ik schik bloemen. Ik schik bloemen in vazen. Ik zou daar een voorbeeld, noem het cursus, over gaan geven aan een vijftal (oud) marine collegae, nee, beter, vrienden, van vroeger en van nu. Maar ja, die exercitie ging niet door, omdat de uitbaatsters van het etablissement waar de cursus gehouden zou worden, de vazen wel op tafel zetten, maar steeds gevuld met een gele en alcohol bevattende vloeistof. Dus moesten we die vazen elke keer eerst leeg maken en dan zou ik dus daarna de bloemen gaan schikken maar dan waren die vazen weer vol, nou ja, het werd dus een mislukking voor wat betreft de cursus. Natuurlijk welden in mij de frustraties op. Had ik me verdikkie zo goed voorbereid op deze avond en dan werd het toch niets! Mijn vrienden, waaronder Bert en Huub en Frans hielpen me over mijn dipje heen, gelukkig, dat zijn ware vrienden, toch?
Toch was ik om vijf uur al op, de volgende (deze) vrijdagmorgen en zat ik om half zes, we praten nu inderdaad over de donkere ochtenduren, al op de fiets met het kromme stuur en zocht mijn weg naar De Keten. Dat ging overigens prima en ik schoot, geholpen door een "poepwind", een Vlaamse uitdrukking, ik verzin hem niet, lekker op en was mooi op tijd, vlak voor zes uur, ter plekke. Het was vandaag routinewerk, lossen/laden, routine geintjes: 'gelukkig, de laatste vrijdag van de week en dan, van een niet al te slimme medebewoner  van onze groep: maar er is toch maar een vrijdag in de week?' Nou, dat hoef je dus niet meer uit te leggen, in ieder geval.
Dus bezig en met heel veel dingen tegelijk. Voorbeeld: een weekend actie waarin De Keten een anderhalve liter fles frisdrank, in zes verschillende (wan)smaken, verkoopt voor 29 centen. Eh? Ja, eh? Dat zeiden de klanten ook! 29 cent? Is dat wat? Ja dat is wat. Anderhalve liter Cola of Cassis of Up, voor die centen? Man, we geven er, echt, geld op toe.
Ik heb ook nog eens een display, mooi woord voor uitstalling, moeten maken voor toiletpapier: 24 rol voor 2,99. (12 cent per rol is een halve cent per vel, of zo?) Nou ja, voor die prijs kun je sch... aan de wereld hebben toch? Ik stalde die display, 60 pakken van 24 rol is: anderhalve meter hoog, een meter breed en 75 centimeter diep, rond negen uur vanmorgen uit. Om tien uur waren er nog vijf of zes pakken over. Heel veel, niet Nederlands geboortige en niet Nederlands sprekende mijnheren en mevrouwen, vaak in gewaden gehuld, gingen soms met vier of zes van die pakken er vandoor. (Ook met de flessen fris trouwens, waarbij opviel dat die afnemers vooral de 'Light' producten lieten staan.)
Nu even een stokpaardje en vaker geschreven: onze kinderen gingen naar school met een doosje met bammetjes, een pakje Fristie of Yogho of zulks mee en een appeltje/mandarijn, what ever, voor in de pauze. De hedendaagse jeugd, vooral de kinderen van de mensen die ik al noemde, de Mo'tjes, Ibrahim's en Mustafa's van deze wereld, gaan naar school met een paar piekies en kopen dus croissants, en blikken energydrink. (Vandaag dus ook anderhalve literflessen cola.) Nou mot je natuurlijk helemaal zelf weten wat je eet en drinkt en zo en wat je je kinderen voorzet, daar wil/kan ik me niet mee bemoeien, maar ja, ga dan niet lopen klagen dat je kinderen op hun veertiende al diabeet zijn en overgewicht (of net andersom) hebben. En dat die kosten van onderzoek, diagnose en insuline dan ten koste komen van de hele maatschappij.
Dat onze (en jullie) kinderen daarbij ook nog een liepen en fietsen naar school was natuurlijk ook meegenomen in hun 'bewegingspatroon.' Maar (en dit verwijt ik de regering) er zijn ook geen sportlessen meer op school. Dat is heel erg. Ik was zelf, ooit, als puber, geen echte liefhebber van sport. Ik was (ben) een echte boekenworm. Ik fiets heel veel, nu, fiets meer kilometers per jaar dan dat ik in de auto rij, maar moest toen wel de verplichte sportlessen op de lagere school en de MULO volgen. Ik heb er zelfs een bronzen medaille aan over gehouden voor een veldloop wedstrijd in het Noorderpark in Grunn'n, herinner ik me nog (wat vaag).
Maar er was dus heel veel actie. Ook mijn pizza aanbiedingen liepen als een trein. Dr Oetker, (nee die betalen me niet), Tradizionale Pizza, twee voor drie euro. Dat zijn wel, qua calorieën, twee hele maaltijden voor nog geen drie piek. Ja, die waren ook heel erg in trek bij dezelfde groot afnemers van fris en toiletpapier!
Moet je hier nu een les aan verbinden? Dat ongezond eten en drinken goedkoper is dan gezond voedsel? Ik weet het niet. Althans, ik heb er nog nooit heel erg sterk over nagedacht. Maar, ik kom er op terug, want het interesseert me wel.

Oh ja, in het voorjaar ga ik toch weer een cursus geven. Maar nu op het terras. Daar kan ik de vazen, al dan niet leeg, ook op de grond kwijt, bedenk ik net.

1 opmerking:

  1. Tjonge jonge Lucas.

    Wat heb ik een medelijden met jou. Dat bloemschikken was echt niks maar de vaasjes klopten.V.w.b. de herhaling ik ben weer van de partij.

    goed weekend

    Huub

    BeantwoordenVerwijderen