woensdag 2 april 2014

Rokjes en een speeeltje en verkeer.

Heel even tipte ik de verkeer situatie aan rond ons pand en ik zal daar even op door gaan, zoals ik heb beloofd. Zoals ik al eens uitlegde, is ons filiaal van De Keten gelokaliseerd aan een van de drukste straten van Mokum. De doorgaande weg die naar Artis en zo dan ook verder naar het Centrum gaat . Het is een continue drukke straat, dus niet alleen tijdens de spits. Die drukte begint vanaf een uur of zeven, iets eerder, in de ochtend. Da's ook het tijdstip waarop wij de eerste vrachtwagen van de dag moeten gaan lossen. (Zoals al eerder gezegd, zullen er nog meerdere vrachten volgen, elke dag.) Het is op dat tijdstip natuurlijk nog niet helemaal zo krankjorum druk rond die tijd, maar het verkeer 'trekt wel aan', zo al men zegt. Rond dat tijdstip doen zich ook al de eerste verkeersveiligheid incidenten al voor. Er zijn diverse bestuurders van (motor) voertuigen die op dat uur nog niet helemaal wakker zijn en dan 'wakker' schrikken en dus soms paniekerig reageren op de mede weggebruikers. (Of ze hebben zitten te bellen of hebben andere communicatie mogelijkheden te gebruiken, natuurlijk. Dat kan ook en het komt heel veel, te veel, voor.)
In ieder geval, tussen zeven en negen uur, ben ik vaak en lang buiten het filiaal aan te treffen. We moeten, als gezegd, laden en lossen, en al dat soort zaken meer.  Maar, het personeel van onze toko heeft (bijna) allemaal een neventaak. Een van mijn neventaken is om de (ruime) omgeving van de shop een beetje 'aan te harken', zoals ik het maar noem. Ik maak dan de voorkant, die naar de straat gekeerd is, netjes en ruim af en toe de parkeergarage, die onder het pand gelegen is, op. Dat betekent dat ik, vanaf een uur of acht in de ochtend, ik begin overigens om zes uur en heb er dan al twee werkzame uren op zitten, met een bezem (een Marokkaanse en lieve, want dus een vrouwelijke collega, legde me ooit iets uit over de bij-betekenis van dat woord in haar cultuur) en een 'speelding', lekker bezig ben.
(Ja, een speelgoedje, een speeltje. Want, jullie kennen de uitdrukking over boys en toys. Niet? Ik geef het hieronder. The only difference between men and boys, is the size and price of their toys. Omdat de lezers van dit Blog bijna allemaal bij De Keten werken en dus, ergo conclusio, bij de hand zijn, hoef ik het niet te vertalen, toch? Over 'dames/vrouwen is er ook zo een mooie uitdrukking: A dirty mind is a joy forever, but a dirty girl is a toy forever! Maar, je kent me: ik ben super correct en helemaal vrouwvriendelijk en zo en die uitdrukking keur ik helemaal af.
Maar goed, dat speeltje waar ik het over had, is, helaas dames, slechts een bladblazer. Maar, wat een fantastisch ding is dat! Waar ik een hele tijd terug en een hele tijd lang met een zogenaamde 'harde' bezem helemaal onhandig langs allerlei fietsen en fietsenrekken die voor de winkel staan, moest vegen en de stoepranden en zo moest doen, en dat allemaal met "ellebogen stoom", doe ik dat nu met windenergie. Om maar te zeggen dat De Keten enorm milieubewust is. En nee, we hebben geen eens een groene windmolen op het dak. Maar goed, ik sta meerdere malen per dag een tijdje buiten 'te spelen' zoals ik het maar noem. De FM's geven af en toe zelfs een LIKE ervoor, je weet wel, dat bekende duimpje, en ja, dat doet deugd. Helemaal nu ik, gelukkig weer een uurtje meer werkend, ook weer eens gewoon tijd heb om het echt goed te doen.
Verder sta ik en sommige van de collegae ook nog eens vaak buiten, om, zoals al gezegd, te lossen en te laden. Laat ik het becijferen, ik sta volgens Bartjens, ongeveer een uur of anderhalf per dag buiten. En dan zie je wat hoor! Ja, ook, dames in rokken en rokjes en zo. Helemaal heel aardig weet je wel, maar ja, als getrouwde man kijk je daar niet naar, toch? Dat is voor de jongere gasten, zeg maar.
Maar wat je ook heel erg veel ziet, ik in elk geval, zijn die vreselijke situaties in en met het verkeer. Een korte schets. Je hebt de rijweg, zoals al geschreven, een van de drukkere van de stad, dan het fietspad en dan het voetpad. Beneden onze winkel ligt de parkeergarage. Mensen die met hun voertuig komen om bij ons boodschappen te doen, moeten dus rechts afslaan, ook het fietspad in de gaten houden en daarna ook nog eens het (overigens vrij brede trottoir) Dat gaat niet altijd even goed en nu ben ik heel voorzichtig in mijn uitspraken.
Zijn mensen meer hufterig geworden, is het gedesinteresseerd zijn, is het egotrippen? Ik weet het niet, maar wat me opvalt in het verkeer, waar ik als fietser dagelijks aan deelneem, soms ook, heel af en toe, als bestuurder van een auto, is dat men het allemaal wel 'gesneden' vindt. Hoeveel mensen geven nog richting aan bij het uit- of invoegen op de weg? Hoeveel mensen laten mensen die van rechts komen, voorgaan? Hoeveel mensen weten nog dat haaientanden betekenen dat ze moeten stoppen? Hoeveel mensen geven nog voorrang aan voetgangers op een zebra? Ik weet de cijfers niet, maar het is wel opvallend veel, al dat gedoe. En ja, fietsers, ja, ik geef het toe, ze zijn de plaag van Mokum, denk ik, maar niet alleen van onze stad hoor. Ik ben een fanatieke gebruiker van de racefiets. Ik heb, in het donker, lampjes voor en achter op mijn Giant SCR3. Ik steek mijn hand uit als ik af sla, ik stop voor rood, wuif mensen door die oversteken en al dat soort zaken meer. Maar de doorsnee fietser die ik ontmoet, in het donker dan al helemaal niet, heeft geen idee van zulke normale regels.

=Morgen meer en misschien iets over de bebouwing van de USA=

Geen opmerkingen:

Een reactie posten