zaterdag 3 januari 2015

Het nieuwe rooster (Een)

Nadat ik van de leiding van De Keten te horen had gekregen dat mijn (in 2002 afgesloten) contract echt werd aangehouden en ik dus niet meer mocht werken dan maximaal twee maal zes uur per week, moest er even gezocht worden naar een goede verdeling van die dagen, zeiden de leidinggevenden. Mijn voorstel was om op de maandagen en de dinsdagen te gaan werken, de vaak drukke dagen aan het begin van de week. Ik dacht (toen) nog mee met het bedrijf. Want ja, de maandag is, zoals wij loonslaven allemaal weten, vaak de dag dat je de "erfenis" van het weekend krijgt voorgeschoteld. Zijnde: een ple... bende. Oh, ik beschuldig verder niemand, nee, maar het is een gegeven. De mensen die het weekeinde, nu ja, over het algemeen de avonden in het weekeinde dan, dienst doen hebben, om diverse redenen, niet de zaken voor elkaar, zoals het hoort bij een overdracht van een dienst, zeg maar. Daar zullen diverse redenen voor zijn hoor, ik werp zekere geen "eerste" stenen naar hen, zoals hoge werkdruk, weinig personeel, veel stress en zo. Feit is wel dat hun werkdruk behoorlijk is afgenomen doordat De Keten de aanbiedingen, de "acties", zoals ik het nog steeds noem, van de woensdag naar de dinsdag hebben verlegd. Ik schreef er eerder over. Niet? Nou ja, ga nu niet meteen op je achterste poten staan, dat doe ik ook niet. Blijf nu even kalm.
Goed, een korte uitleg dus. MEN, lees de mannen/vrouwen in pakken die in het Hoofdbureau aanwezig zijn en vaak brainstormen, waren gewend om alle acties in te laten gaan op de maandag en die liepen dan door tot aan de, oké, slim, zondag. Maar, in die wereld van de Hotemetoten en de Bovenbazen en de Bobo's, (een kreet van Cruijff, Hiddink of Van Gaal?) die verder niet al te vaak iets te doen hebben, behalve dat brainstormen, zeg maar, of zelfs ook maar enige ervaring hebben met de werkvloer, heeft MEN, zie boven, besloten om de aanbiedingen van nu ja, je hebt het gelezen. Daar zijn natuurlijk moverende redenen voor. 
Dat woord "moverende" gebruik ik om aan te geven dat ik niet echt van de straat ben, maar zelf ook nogal veel jaren leiding heb gegeven aan groepen mensen die zwaarder en moeilijker werk deden dan de MEN, nogmaals, zie daar. Mannen/vrouwen die hun lijf en ledenen moesten inzetten tegen diverse vijanden in diverse en ook nogal vijandige gebieden en waar helemaal niet gedacht werd aan de beste manieren van winst/verlies rekeningen, maar nu ja, gewoon van die dombo's die bij defensie (niet best betaald overigens maar die wel hun hun werk moesten doen onder vaak schrikbarende omstandigheden) waren gegaan en ja, dat hadden gedaan met een overtuiging. Een mevrouw die me aan kwam zeggen dat ik minder moest gaan werken was nogal verrast door mijn CV en mijn leiding gevende functies, begreep ik in een achteraf gesprekje met haar. Maar soit, ik wijd niet (of is het weid, of wijdt, of weidt? Wie Joost kent mag het zeggen. Gejat van Koot en Bie, hoor, die laatste) meer uit. Ik ben er mee verzoend en, zal later blijken, verheugd.
Die moverende redenen van De Keten waren en worden natuurlijk ondersteund door gemotiveerde antwoorden, van de MEN, die dus nooit op de werkvloer komen. Ik kan ze hier niet allemaal opnoemen, de meeste waren nogal simpel en dwaas, maar met een van de redenen kon ik het wel ten dele eens zijn. Die reden was dat men, de vakkenvullers m/v op de drukste super dag van de week, de zaterdag, met allemaal karren nieuwe aanbiedingen in de winkel staat en allemaal schappen leeghaalt en weer opnieuw gaat vullen hetwelk, ja, weer een woord uit de klassieke Nederlandse taal, gepaard gaat met een hoop gedoe en overlast voor de klanten.
Tja, lees die zin en laat hem even beklijven. Jullie komen wel eens in een super, neem ik aan. Ik, buiten mijn werk, natuurlijk ook. Een super is een redelijk dynamisch bedrijf. Er worden, bij ons dan, per dag minimaal vier tot vijf vrachten afgeleverd. Vooral versproducten, ja, dat klopt. Dus, de hele dag door, vanaf 0700 - 2200 zijn er karren met spullen en goederen die gevuld moeten worden op de werkvloer aanwezig. (Nee, ik heb het nu nog niet over de zogenaamde restanten, die ook weggewerkt moeten worden, ik heb het nu alleen over de gewone vracht.)
Wij, winkelsloven, proberen onze klanten zo veel mogelijk de ruimte te geven door zo veel mogelijk al die karren in of op neutrale plaatsen te zetten, waar het winkelende publiek, ja ook een fraaie, verder niet gehinderd word. Maar ja, we moeten ook nog de 'omverpakkingen', dat zijn karton en plastic, kwijt, dus vaak staan er per 'pad' of afdeling nog een paar karren, ook zo neutraal mogelijk geparkeerd. Zoals geschreven, gedeeltelijk kon ik me hier wel in vinden. Dat de praktijk anders uitwijst is natuurlijk logisch.
Maar eh, je zou het hebben over je nieuwe rooster. Is dat zo? Oh ja, goh, nu je het zegt, je hebt gelijk, ik zou het inderdaad hebben over mijn nieuwe en fraaie rooster, waar niet echt over is nagedacht. Nu ja, door mij wel, maar verder?

1 opmerking:

  1. Moi Lucas

    Heb ik iets gemist tijdens het lezen???????????? Je ROOSTER IS????????????

    BeantwoordenVerwijderen